Wayland, Status, Skrivbordsmiljöer

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Användarvisningsbild
anth
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Wayland, Status, Skrivbordsmiljöer

Inlägg av anth »

Wayland är inte min starka sida, så ni får rätta mig om jag har fel.

Jag tänkte att vi kunde ha en tråd om Wayland och hur långt olika skrivbordsmiljöer (och liknande) hunnit med stöd för Wayland.

Först: vad är Wayland?
Det är ett grundläggande system för att man ska få en grafisk miljö i datorn, d.v.s. att man ska ha en fungerande mus, program ska öppnas i fönster och man slippa att hela skärmen är en stor svart terminal.
Wayland är ett kommunikationsprotokoll, något som alla andra system (som compositors, window managers och display managers) använder.

Varför Wayland?
Innan Wayland fanns Xorg/X11 som är jättegammalt.
Första versionen av "X Windows System" kom redan 1984 till UNIX, ett decennium innan Linux ens fanns.
Den elfte versionen (X11) som vi använder idag, kom redan 1987 och är 37 år gammal.
Redan för ett par decennier sedan insåg man att X11 började bli gammalt och behövde en ersättare, så 2012 släpptes första versionen av Wayland.
Men arbetet har gått långsamt och jag tror inte att det var förrän 2022 som Wayland blev "förstaval" i Ubuntu (tidigare har det funnits som alternativ, men ofta varit för instabilt för att kunna köras). För många, t.ex. de som har Nvidia, är det fortfarande instabilt.

Vad händer med Xorg nu?
Linux fungerar inte som ett företag, utan består av massor med frivilliga utvecklare som gör vad de själva vill.
Det är inte så att någon pekar med hela handen och säger "nu gör vi så här" - för ingen skulle lyssna.
Istället arbetar utvecklare med de saker de tycker är intressant.
Förra året, 2023, fungerade Wayland så bra att de sista utvecklarna övergav Xorg.
Xorg kan beskrivas som dött och övergivet.
Det fungerar fortfarande, men det kommer inte komma några nya versioner av det.

Vad händer med alla program som använder Xorg och förutsätter att Xorg körs?
I teorin måste de skrivas om för att fungera korrekt i Wayland.
I praktiken använder de Xwayland tillsvidare.
Xwayland är en X-server som körs under Wayland, programmen tror att de kör i Xorg/X11, men i själva verket körs de i Wayland.

Tips:
Just nu går arbetet med att konvertera till Wayland i en rasande fart och jag ser nyheter nästan varje vecka.
Även om en enskild dator inte kan köra Wayland idag, bör man testa wayland någon gång i halvåret när man uppdaterar systemet.
Ubuntu 24.04 släpps om någon månad, och skulle det inte fungera där så släpps Ubuntu 22.10 om ett halvår, o.s.v.
Användarvisningsbild
anth

Re: Wayland, Status, Skrivbordsmiljöer

Inlägg av anth »

Jag delar in det här i flera delar:

1. Hur långt har wayland hunnit?

2. Saker som inte är skrivbordsmiljöer, men som ändå använder Xorg/Wayland. Här är det nog mest Nvidia.

3. Hur långt har olika skrivbordsmiljöer hunnit?
Här är tanken att de som kör ren Wayland hamnar högst upp, de som påbörjat konvertera till Wayland kommer sen och de som inte ens påbörjat arbetet (och kanske aldrig gör det) kommer sist.

Hur långt har Wayland hunnit?
Just nu känns det "nästan färdigt" och jag har kört det utan problem sedan Ubuntu 22.04.
Det tunga arbetet som är kvar ligger inte längre i Wayland självt, utan hos alla skrivbordsmiljöer och Nvidia som ska gå över till Wayland.
T.ex. så sitter jag och väntar på att få en ersättare till xrandr (som ändrar upplösningen på skärmen) som jag kan köra i terminalen i GNOME.
Jag kan använda xrandr idag i terminalen, i GNOME i Wayland - men då använder xrandr Xwayland.
Jag kan använda Wayland-alternativ till Xrandr, men de fungerar inte i GNOME.
Här är en bra sida som sammanfattar läger för Wayland idag:
https://arewewaylandyet.com/

Nvidia
Drivrutinerna till Nvidia gör framsteg nästan varje dag.
Redan nu fungerar flera Nvidiakort utmärkt i Linux/Wayland och jag sticker ut hakan och säger att vid slutet av 2024 kommer det att fungera på nästan alla Nvidia-GPU:er.
Å andra sidan har jag ingen Nvidiaprocessor i någon av mina datorer. Det är bättre att de som kör Nvidia uttalar sig.

Fedora
De talar om att ta bort Xorg från distron redan 2024 då de två stora, GNOME och Plasma. inte behöver Xorg längre.

Debian/Ubuntu
Jag har inte hört något om att ta bort Xorg-stöd.
Det kommer definitivt inte ske nu när Ubuntu 24.04 släpps.
Det kommer inte ske under 2025 när Debian 13 släpps.
Jag gissar att det tidigast kommer att ske under 2026 när Ubuntu 26.04 släpps.

GNOME
Har haft stöd för Wayland sedan GNOME 3.22 (i mer än 5 års tid).
Och de talar om att ta bort allt stöd för Xorg under 2025.

Sway
Det här är en tiling window manager. Det är Waylandversionen av i3.
Man kan testa idag med distron Ubuntu Sway Remix.
Men man borde kunna installera själv i Ubuntu 24.04 (återkommer om det).

Hyprland
Detta är en knepig tiling window manager.
Den utvecklades direkt för Wayland, så det finns ingen Xorg-version.
Den utvecklas i stort sett av en ensam utvecklare (som håller på att gå in i väggen).
Utvecklingsarbetet går dessutom i en rasande fart, vi talar en ny version i månaden - därför fungerar Hyprland bättre som rolling release; i Arch Linux och OpenSUSE Tumbleweed (men även NIX OS).
Dessutom gör utvecklaren lite som han vill: han har tagit Sways compositor, wlroot, och fixat lite buggar. Det låter jättebra, men han har inte forkat wlroot, utan han kör sin egen version.
Det betyder att t.ex. Debian måste ha två olika versioner av wlroot: en för Sway och en för Hyprland - vilket Debian inte är så förtjusta i.
Det ryktas dock att Hyprland ska finnas i Debian 13 som släpps 2025, innan dess tror jag inte att det kommer till Ubuntu.
Det går dock att installera i Ubuntu idag från Github.

LXQt
Detta är den nyare LX-versionen.
LXQt 2.0 med Qt6 som har fullt Waylandstöd släpps nu i dagarna.
Lubuntu 24.04 beräknas släppas med LXQt 2.0.

COSMIC
Ytterligare en tiling window manager som utvecklats direkt för Wayland, så det finns ingen Xorg-version.
Den här utvecklas av System 76 till distron Pop!_OS.
Den bygger Enlightment som är ett tredje alternativ till GTK+ (GNOME) och Qt (Plasma).
Betan har just släppts, så förhoppningsvis kommer den slutgiltiga versionen till sommaren.

KDE Plasma
Senaste versionen, Plasma 6, släpptes Februari 2023 och har fullt stöd för Wayland.
Problemet är att nya system tenderar att vara buggiga och nu i mars, en månad efter släppet, rapporteras det i snitt 200 buggar per dag i Plasma 6.
Kubuntu har redan bestämt att de INTE kommer köra Plasma 6 i version 22.04, utan vi får nog vänta till 22.10.
Vill man testa Plasma 6 redan idag är det enklaste att köra Plasmas testdistro: KDE Neon.

Xfce
Kommer att köra wayland i Xfce 4.20 som är "nästan färdig".
Xubuntu 24.04 kommer att levereras med Xfce 4.18, så vi får hoppas på Xubuntu 24.10.

Deepin (DDE)
Nästa version, Deepin 23, är i beta och ska ha stöd för Wayland.
Jag tror inte att UbuntuDDE 24.04 kommer hinna få den skarpa versionen av Deepin 23, men kanske till 24.10.

Budgie
Nuvarande version Budgie 10.9, har inte stöd.
Man planerar att ha Waylandstöd i slutet av 2024.

Cinnamon
Har släppt en testversion för Wayland.
De kallar det själva för en alfa, men de som testat säger att det är förhållandevis stabilt och förhoppningsvis kommer snart en beta.

Unity
Det arbetas på det, men det går långsamt.
Senaste är Unity 7.7 som inte har stöd.
Nux ska skrivas om till Wayland först.

MATE
Här har man lovat att Wayland ska komma, men det går långsamt.
Senaste versionen, MATE 1.26, kom i Augusti 2021 och har "lite waylandstöd".
Nästa version, MATE 1.28, ska ha fullt Waylandstöd, men jag hittar inget om när det ska släppas, så jag gissar tidigast 2025.

LXDE
Detta är den äldre LX-versionen.
Den underhålls fortfarande, men mer än så är det inte.
Jag har inte hört om något Waylandarbete för LXDE.

Och ett par floating window managers baserade på blackbox som antagligen inte kommer att få waylandstöd:
Fluxbox
Openbox

Sedan finns ett dussin tiling window managers som antagligen aldrig kommer att få Waylandstöd, här är några:
i3 (här finns waylandversionen Sway)
Awesome
qtile
xmonad
Användarvisningsbild
anth

Inlägg av anth »

Fick just reda på att COSMIC blivit försenad..
Alfan (inte betan) som skulle släppts nu i dagarna, kommer inte släppas förrän i maj.
Användarvisningsbild
anth

Inlägg av anth »

Såg just att qtile finns i en waylandversion.
Hur långt de hunnit med waylandversionen vet jag dock inte.
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"