Nätverk

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
zales
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Nätverk

Inlägg av zales »

Jag har nu använt Linux i olika varianter i flera år, allt från ubuntu, xubuntu, mint och fler som jag inte kommer ihåg namnet på. Så installera har aldrig varit ett problem för mig, det som hela tiden varit ett problem är att kunna kontakta mina tre datorer och surfplatta över mitt hemma nät.
Det enda jag får är felmeddelanden att det inte finns det ena eller det andra och att jag har fel inloggning.
Att skicka filer mellan datorerna går med bluetooth, men det irriterar mig att jag inte kan få till ett nätverk.

Jag vet inte ens var jag skall börja, vet inte vad jag behöver göra, nätverk på linux verkar omöjligt, och hänvisa inte till terminal komandon för det kan jag om möjligt ännu mindre om.
Så jag skulle vara tacksam om någon kunde ge mig en först steg i skapandet av ett nätverk.
Användarvisningsbild
eson57

Re: Nätverk

Inlägg av eson57 »

Har du provat Warpinator? Du måste ha det på samtliga datorer du vill ha med i nätverket, annars om jag inte minns fel, så behövde jag bara öppna några portar i brandväggen, sen funkade det. Mycket smidig nätverksdelning.

Enklast kanske är flatpak...
https://flathub.org/apps/org.x.Warpinator
Alltid på kanelen!
zales

Inlägg av zales »

Sorry, "misslyckades med att installera fil:stöds inte" det är felmeddelandet jag fick.
Men tack för tipset.
Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

Nej, du måste installera flatpak-stöd först, det är inte standard i Ubuntu.
Tyvärr kommer du inte helt undan terminalkommandon (gäller troligen även om du väljer ett samba-nätverk), men i det här fallet är det alltså bara att kopiera och klistra in kommandona för att få till flatpak-stödet. Följ instruktionen nedan...
https://flatpak.org/setup/Ubuntu
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Alltså, nätverk och fildelning över nätverk är bland det mest grundläggande i Linux. Jag tror dock du måste börja med att beskriva vad exakt du vill åstadkomma. Jag tolkar det som att du har två frågeställningar:

1) Du vill, från Internet, komma åt dina datorer när du inte är hemma? Är alla dina datorer Linux baserade, eller har du Windows / MacOS också?
2) I ditt hemma nätverk, vill du kunna dela filer mellan datorerna?

Är det korrekt uppfattat? Jag skiljer på frågeställningarna just för att lösningen för dem ser helt olika ut, beroende på vad du vill åstadkomma.
zales

Inlägg av zales »

nr 2 jag vill dela filer mellan datorer, endast linux och android

Update, Jaaa jag har fått Warpinator att fungera mellan xubuntu och Android plattan. tack!
nu återstår att installera på dom andra två.
Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

Bra Jobbat! ;)
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

Bra att veta!
Ibland måste man starta om Warpinator för att den skall hitta en annan nystartad dator.
Alltid på kanelen!
zales

Inlägg av zales »

Tack för hjälpen eson97, du anar inte hur mycket detta hjälpte mig.
Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

Toppen! Ett hemnätverk utan fildelning är ju inte mycket att ha. ;)
Själv har jag även samba-nätet konfigurerat, men får av någon anledning (som jag inte orkat undersöka) högre överföringshastighet med Warpinator.

Markera gärna tråden som löst.
Alltid på kanelen!
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"