Let's Play: förslag, frågor, diskussion

För spelentusiaster !
Användarvisningsbild
anth
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Let's Play: förslag, frågor, diskussion

Inlägg av anth »

Det finns massor med spel till linux.
Någon nickar och pekar på Steam: 90 % av deras tusentals windowsspel går numera att spela i linux.

Nej, det var inte vad jag menade.
Det finns massor med linuxspel som installeras direkt i linux utan Wine eller liknande.
Någon nickar och pekar på att det finns massor med programmerare som skriver ihop enkla spel på någon dag och sedan lägger ut gratis på internet för vem som helst att tanka ner och spela.

Nej, nej, nej.
Det finns massor med högkvalitativa linuxspel som kan ge en timmar, dagar, ja, t.o.m. år av fantastisk spelupplevelse.
Ja, vissa av dessa är från början windowsspel som är portade till Linux, men de fungerar numera perfekt direkt i linux, utan wine eller någon emulator.

Problemet är att de bara ligger där utan någon förklaring eller instruktion.
Kanske hittar man något intressant i Ubuntus förråd som man kan installera med apt, men efter att ha startat spelet förstår man ingenting.
Det kanske ser jätteintressant ut, men man har ingen aning om vad man ska göra, så man avinstallerar och glömmer bort att man ens provat det.

###

Jag tänkte att vi kunde starta en serie trådar som heter något i stil med:
Let's Play spelnamn
Där man förklarar hur man installerar, startar och spelar ett spel.

I den här tråden kan ni komma med förslag på spel som ni vill ha förklarade, så startar förhoppningsvis någon en tråd om det spelet.

Eller så kan ni ställa enkla frågor här om spel. Små frågor som normalt inte förtjänar en egen tråd, så ni har aldrig brytt er om att fråga.

Och är det ett spel som ni redan kan utan- och innantill, får ni givetvis starta en Let's Play-tråd direkt om det spelet.

###

Lite enkla regler jag tänkte vi skulle följa:

- Det ska vara rena linuxspel som är gratis.
Tanken är att en person som är ny linuxanvändare ska kunna installera spelet på någon minut.

- Det ska i första hand vara spel som finns i Ubuntus förråd eller snap store, så man kan installera med Ubuntu Software.

- Det ska i andra hand vara spel i något vanligt paketformat så man enkelt kan installera; som flatpak, appimage, pacstall, deb-get,...

- Det ska i tredje hand vara någon git som enkelt kan installeras från github, gitlab, sourceforge,...

Kort sagt: även om spelen kan vara komplicerade och därför behöver en tråd som förklarar hur man spelar, ska de vara enkla att installera för en nybörjare på linux.
Användarvisningsbild
anth

Re: Let's Play: förslag, frågor, diskussion

Inlägg av anth »

Jag tänkte börja med att förklara:

openTTD

Vilket är spelet som fick mig att starta den här tråden.

Det är busenkelt att installera:
sudo apt install openttd

Det tog något år av linuxanvändande innan jag insåg att TTD är en förkortning av "Transport Tycoon Deluxe".
Transport Tycoon är ett gammalt DOS-spel som jag älskade att spela för 30 år sedan.
Inte visste jag att det blivit fritt (openTTD), portat till linux och konstant utvecklat sedan dess.

När jag startade spelet för ett par år sedan i Linux var min första tanke: WHAAAT???
Även om jag spelat detta massvis för 30 år sedan kom jag uppenbarligen inte ihåg någonting och förstod ingenting.

Det var inte förrän nu som jag bestämde mig för att ta tag i saken och lära mig spelet igen.
Och ja, det är lika fantastiskt som jag mindes det.

Det är som sagt ganska avancerat så det kommer att ta ett tag att skriva instruktioner hur man spelar, så ni får vänta någon dag på tråden.
Användarvisningsbild
Surfaren
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Surfaren »

Spelar inget själv men har sett att Dedoimedo har skrivit en hel del på sin hemsida.

https://www.dedoimedo.com/computer_games.html
Skit på dig Putin
Användarvisningsbild
anth

Inlägg av anth »

Surfaren skrev: 22 jan 2024, 17:02 Spelar inget själv men har sett att Dedoimedo har skrivit en hel del på sin hemsida.

https://www.dedoimedo.com/computer_games.html
Det verkar helt klart vara en vettig person.
Här är ett citat från sidan som jag ställer mig bakom:
OpenTTD is the best thing since the Polio vaccine
:)
Skriv svar

Återgå till "Spel"