Vilka alternativ finns det i dag för en 32 bits maskin?
Lubuntu tog väl bort det från 19.04
Finns det någon annan distro som kan vara värd att titta på
installation på en 32 bit maskin
- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Re: installation på en 32 bit maskin
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
CPU 1,4 GHz, 32 bitars
Jag har en dator: Acer Aspire-4810T, Intel Core 2 Solo CPU U 3500@1,40 GHz, RAM 3,8GiB, 32 bitars, HDD 491,1 GB. "Intel Centrino inside". Det fanns väl Vista på den en gång i tiden, 2010 ?. Jag har installerat Lubuntu, det mesta fungerar men video kan inte spelas. Jag har försökt med antiX-Linux 19.5 och flera liknande. CPUfrekvensen visas på skalan till 100%. Puppy Linux BionicPup32 8.0 försökte jag med men där saknades SFS-filer på CD. (?) Finns det ngt OS där inte video laggar ut på denna laptop?
Jag har en dator: Acer Aspire-4810T, Intel Core 2 Solo CPU U 3500@1,40 GHz, RAM 3,8GiB, 32 bitars, HDD 491,1 GB. "Intel Centrino inside". Det fanns väl Vista på den en gång i tiden, 2010 ?. Jag har installerat Lubuntu, det mesta fungerar men video kan inte spelas. Jag har försökt med antiX-Linux 19.5 och flera liknande. CPUfrekvensen visas på skalan till 100%. Puppy Linux BionicPup32 8.0 försökte jag med men där saknades SFS-filer på CD. (?) Finns det ngt OS där inte video laggar ut på denna laptop?
- skalman65
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Jag valde att installera debian enligt JoWA vägledning.
som skal valde jag att lägga använda xubuntu.
cpu'n får jobba men jag kan spela upp en mp4 utan att det laggar
cpu'n får jobba men jag kan spela upp en mp4 utan att det laggar
Hej! Jag skulle bli jättetacksam om Skalman ville förklara för mig (dumskalle) hur han gjorde. Jag har Lubuntu 22.04 på maskinen nu. Barnbarnen lär sig skriva maskin enl touchmetoden med ett "maskinskrivningsprogram" på nätet och det fungerar klockrent. Om man är blind eller ser dåligt och använder tangentbord är det rationellt att använda touchmetoden.
- Gunnar Hjalmarsson
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Xubuntu finns inte i Debian. Menar du Xfce?skalman65 skrev:Jag valde att installera debian enligt JoWA vägledning.