Lite småtips för Windows!

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Okänd

Lite småtips för Windows!

Inlägg av Okänd »

Vi har inte så speciellt mycket småtips för Windows, det kanske kunde vara bra att lägga in lite sådana också. Flera av dem funkar ju fint för Ubuntu också, som en del kortkommandon som egentligen är gamla mac tangent-kombinationer som redan funkade på min gamla Atari ST, jo, till och med "Ctrl+Alt+Del" funkade faktiskt, det var detsamma som en varm-reset. Vi börjar med de här små tipsen.

Kom åt extra funktioner i Windows

Tryck upp startmenyn, välj kommandot "kör", skriv nu in "gpedit.msc", nu kommer du åt lite extra saker du normalt inte kommer åt i Windows.

Kom åt registret i Windows

Tryck upp startmenyn, välj kommandot "kör", skriv nu in "regedit", nu kommer du åt din dators register och kan söka, bläddra och ändra värden, men var försiktig.
Senast redigerad av 1 DimensionX, redigerad totalt 25 gånger.
Okänd

SV: Lite småtips för Windows!

Inlägg av Okänd »

Ändra från stora ikoner till detaljerad lista

Tycker du att visningen "Stora Ikoner" är jobbig att ha i utforskaren? (det tycker jag, även om jag sitter 99.99% med Total Commander när jag jobbar med Windows)

Ställ om till "Detaljerad Lista" genom att trycka på "Visa" ikonen i verktygsfältet, och välja det alternativet.

För att nu inte Windows skall "glömma av" inställningen, eller byta tillbaka till stora ikoner så fort du byter mapp, gör så här.......

Välj menyn "Verktyg" och "Mappalternativ", välj fliken "Visning" och tryck på knappen "Använd i alla mappar". Klart.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

För att ta bort MS Messenger (Inte MSN Messenger):

Öppna "Kör" (Win + R) klistra in följande rad:

RunDll32 advpack.dll,LaunchINFSection %windir%\INF\msmsgs.inf,BLC.Remove
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Kom på att det finns skrivet en massa tips och trix här: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=267433. :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Tack för bra tips Hund. :)

Ta bort papperskorgen från skrivbordet

Du kan också ta bort papperskorgen från skrivbordet om du inte vill ha den där.

Ta upp start Menyn och välj "Kör"

Skriv "gpedit.msc"

Gå till "Använderkonfiguration", "Administrativa mallar" och "Skrivbord", nu kan du bocka i "Ta bort ikonen Papperskorgen från skrivbordet".
Okänd

Inlägg av Okänd »

Enkelt sätt att ändra upplösning på skärmen

Det går att komma åt massor med behändiga inställningar i group policy edit panelen (gpedit.msc). Det går att ta bort reserverad bandbredd, ställa om säkerhet mm.

Ladda ned det här lilla programmet, sen får du en extra ikon i aktivitetsfältet som låter dig ändra upplösning och frekvens på skärmen med ett enda tryck, mycket behändigt. Har själv använt den ganska länge.

http://www.entechtaiwan.com/util/multires.shtm
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

DimensionX skrev: Tack för bra tips Hund. :)

Du kan också ta bort papperskorgen från skrivbordet om du inte vill ha den där.

Ta upp start Menyn och välj "Kör"

Skriv "gpedit.msc"

Gå till "Använderkonfiguration", "Administrativa mallar" och "Skrivbord", nu kan du bocka i "Ta bort ikonen Papperskorgen från skrivbordet".

Ett enklare sätt för den som känner sig osäker kan använda TweakUI från Ms själva.
Ett litet freeware program som är fyllt med massa smidiga saker.
Man kan även ta bort andra ikoner från skrivbordet med, vet att bl.a SonyEricssons filemanager ikon fastnar på skrivbordet med.

This PowerToy gives you access to system settings that are not exposed in the Windows XP default user interface, including mouse settings, Explorer settings, taskbar settings, and more.

http://download.microsoft.com/download/ ... ySetup.exe

Edit: Missade att du redan tagit med det. :)
Senast redigerad av 1 Hund, redigerad totalt 25 gånger.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hrrm, om du tar en liten titt på länken i första posten på den här tråden.  ;D ;D ;D ;D

Nåja, bra program tål att repeteras. ;)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Du kanske skulle ta och samla alla tips i första posten? Så slipper man bläddra en massa allt eftersom tråden (förhoppningsvis) växer. :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Anpassa Startmenyn

Ett bra sätt att få mer överblick på Start Menyn är att fälla upp den och välja "Egenskaper". Sen väljer du "Anpassa". Ställ nu om till "Små Ikoner" och visa 15 program i taget. Bra mycket smidigare och bättre översikt, tycker jag.

(å andra sidan så startar jag de flesta program direkt från Total Commanders verktygsfält och från listen på botten av skärmen)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Hund skrev: Du kanske skulle ta och samla alla tips i första posten? Så slipper man bläddra en massa allt eftersom tråden (förhoppningsvis) växer. :)
Det blir en väldans långt inlägg om vi lägger dit alltihop det här. Det gör ändå inte så mycket om något skulle repeteras. Tråden kommer (förhoppningsvis) i alla fall fyllas med mer tips ändå, och då får vi samma situation i vilket fall som helst. Om vi inte gör en megalångt inlägg förstås.

Du verkar rätt hemma på Windows du också, jag önskar verkligen att jag kunde lika mycket om Ubuntu, men, jag är ju här för att lära mig, så det blir väl att läsa i första hand för min del, än. ;)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

DimensionX skrev:
Hund skrev: Du kanske skulle ta och samla alla tips i första posten? Så slipper man bläddra en massa allt eftersom tråden (förhoppningsvis) växer. :)
Det blir en väldans långt inlägg om vi lägger dit alltihop det här. Det gör ändå inte så mycket om något skulle repeteras. Tråden kommer (förhoppningsvis) i alla fall fyllas med mer tips ändå, och då får vi samma situation i vilket fall som helst. Om vi inte gör en megalångt inlägg förstås.

Du verkar rätt hemma på Windows du också, jag önskar verkligen att jag kunde lika mycket om Ubuntu, men, jag är ju här för att lära mig, så det blir väl att läsa i första hand för min del, än. ;)

Mja, lite kan jag iaf. :)

En sak som som kan räknas som ett tips tycker jag är programmet Unlocker.
Som nog alla Windows-användare vet så har ju bl.a Explorer en förmåga att låsa filer i tid och otid och det skapar ju en rätt stor irritation.
Men med detta program installerat högerklickar man bara på filen/mappen som är låst och då finns "Unlocker" med där, välj det och du får upp en ruta med lite olika val, bl.a att ta bort filen.
Underbart smidigt program! :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Sådär, jag editerade alla mina poster och lade in en rubrik med fet stil. Nu blir det lättare att se tror jag. :)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Unlocker

Utmärkt tips igen Hund, Unlocker visste jag inte om.

Här är länken.........

http://ccollomb.free.fr/unlocker/
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Det är alltid nått man glömmer.. ;)

ClearType Tuner

http://www.microsoft.com/typography/cle ... Step1.aspx

För oss med TFT-skärm så finns ClearType Tuner, liten 1-2-3-guide som gör att man kan få riktigt behaglig text.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

DimensionX, uppdatera gärna första inlägget, så blir det lite mer överskådligt. ;) :)

Tipsar själv om "msconfig". För hantering av tjänster och program som startas vid inloggning.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Okänd

Inlägg av Okänd »

Ladda ned Tweak UI XP

Ladda ned det här lilla programmet (behöver inte ens installeras)

http://www.snapfiles.com/get/tweakuixp.html

Nu kan du stänga av irriterande saker som autostart av CD/DVD mm. Inga mer jobbigheter med att Windows frågar dig "vad du vill göra" fast du redan talat om det för Windows hundra gånger förut.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Behändiga tangentbordsgenvägar

Några behändiga tangentbords kombinationer som kan vara bra att kunna i Windows.

("WT" betyder Windowstangenten)

"WT+E" - Tar fram utforskaren

"WT+D" - Visa skrivbordet

"Alt+Tab" - Bläddra mellan aktiva program

"Alt+F4" - Stäng program

"Ctrl+F4" - Stäng flik eller öppet dokument

"Alt+Ctrl+Del" Tar fram aktivitetshanteraren

De vanliga "Ctrl+X" (klipp ut) "Ctrl+C" (kopiera) "Ctrl+V" (klistra in) kan väl de flesta redan antar jag.

(kom ihåg, "Shift+Tab" bläddrar alltid åt motsatt håll)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Google söktips

Ett litet Google sökningstips..........

Vill du söka på en specifik filtyp så kan du göra så här, vi vill till exempel söka efter PDF dokument på nätet. Skriv bara så här.........

Ubuntu filetype:pdf

Så kommer Google söka direkt efter PDF dokument som matchar på namnet Ubuntu.
Okänd

Inlägg av Okänd »

Det blev nästan snyggare och mindre rörigt separera upp första inlägget till flera små istället.

Det räcker i princip med ett tips per inlägg.

:)
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"