Har idag installerat Ubuntu för första gången och så sakta börjat få olika saker att fungera som jag vill. Just nu sitter jag dock och surfar med nätverkssladden i eftersom jag inte lyckas surfa med mitt trådlösa nätverkskort.
Jag ska redan nu säga att jag har väldigt lite kunskap om nätverk och hur de fungerar men jag har själv lyckats få mitt trådlösa nätverk att fungera här hemma i Windows XP.
Jag har ett Netgear WG511T som fungerar utan problem i Windows XP. Via "network settings" har jag fyllt i nätverksnamn, lösenord (använder WEP), ipadress m.m. och det verkar fungera så långt som att jag kan se signalstyrkan (ca 84%) och det står att uppkopplingen är idle. När jag drar ur sladden slutar dock internet fungera så uppenbarligen är inte den trådlösa uppkopplingen helt funktionell...
Vad ska jag göra? Det är en bärbar dator som jag vanligtvis flyttar runt i hemmet och jag har ingen lust att ständigt ha sladden i när jag använder Ubuntu. Då kommer det snart bli återgång till Windows igen tyvärr.
Tacksam för all hjälp!
Kan tillägga att nätverkskortets två gröna lampor blinkar i takt vilket brukar betyda att kortet är anslutet till nätverket. Även kortet verkar alltså tycka att allt står rätt till. Något surfande lyckas jag dock inte med.
Nybörjarproblem: Jag får inte mitt trådlösa nätverkskort att fungera ordentligt.
Nybörjarproblem: Jag får inte mitt trådlösa nätverkskort att fungera ordentligt.
Senast redigerad av 1 krs, redigerad totalt 27 gånger.
SV: Nybörjarproblem: Jag får inte mitt trådlösa nätverkskort att fungera ordentl
http://www.debianadmin.com/enable-wpa-wireless-access-point-in-ubuntu-linux.html
Prova den guiden. Dels får man då stöd för kypterade nätverk, vilket inte verkar var ainstallerat som default + att den nätverkshanterare som hänvisas till där är jävligt bra.
Prova den guiden. Dels får man då stöd för kypterade nätverk, vilket inte verkar var ainstallerat som default + att den nätverkshanterare som hänvisas till där är jävligt bra.
SV: Nybörjarproblem: Jag får inte mitt trådlösa nätverkskort att fungera ordentl
Pinky, du är en vardagshjälte av högsta rang! Det fungerar!
Tack, tack och åter tack!

bara skönt att kunna hjälpa till 
är själv ganska ny på det här.

är själv ganska ny på det här.