Hur få Internet att fungera? [LÖST]
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Hur få Internet att fungera? [LÖST]
Här kommer en riktig nybörjarfråga tror jag. Jag har köpt en laptop med Ubuntu/Linux förinstallerat och startat upp den (konfigurerat språk och administratörskonto vid uppstart). Ubuntu detekterade direkt min USB-mus vilket var positivt
. Nu har jag väl ungefär en miljon frågor men den första är hur jag ska få Internet att fungera. När jag satte i Ethernet-kabeln som går till mitt kabelmodem så hände inget. De två skärmarna uppe till höger på skärmen fortsatte att vara svarta och klickade jag på Properties hade jag bara den lokala IP-adressen "127.0.0.1". Är det någon som kan hjälpa till med vad jag ska konfigurera för att få Interenet att fungera? Min uppkoppling använder DHCP. Det kanske man kan ställa in någonstans.

Senast redigerad av 1 Christian Johansson, redigerad totalt 20 gånger.
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
SV: Hur få Internet att fungera?
Hej hej. Öppna en terminal, som du hittar under Program-->Tillbehör-->Terminal.
I den kan du prova att göra så här:
Skriv "ifconfig eth0 down" tryck Enter.
Skriv sedan "dhclient eth0". tryck Enter.
Det funkar för mig.
//Mathias
I den kan du prova att göra så här:
Skriv "ifconfig eth0 down" tryck Enter.
Skriv sedan "dhclient eth0". tryck Enter.
Det funkar för mig.
//Mathias
Mathias Saxin
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Det ska bara vara att gå in på System, Administration, Nätverk och aktivera. Markera kortet, klicka på egenskaper, kryssa i aktivera och välj DHCP.
Hej Christian!
Om du går in däruppe i menyn under System>Administration>Nätverk och ange ditt lösenord,
kommer det upp ett nytt fönster. Där ser du dina nätverkskort och kan kolla om eth0 är aktiv.
Om den inte är aktiverat så kan du göra det via att högerklicka på den och sen välja Egenskaper
och markera "aktivera".
Ett nannat problem som finns är, att man ibland måste starta om routern och/eller modemet
för att få en DHCP address tilldelat.
Kan du kanske berätta vad du har för anslutning ?
/peter
EDIT: Lars hann förre

Om du går in däruppe i menyn under System>Administration>Nätverk och ange ditt lösenord,
kommer det upp ett nytt fönster. Där ser du dina nätverkskort och kan kolla om eth0 är aktiv.
Om den inte är aktiverat så kan du göra det via att högerklicka på den och sen välja Egenskaper
och markera "aktivera".
Ett nannat problem som finns är, att man ibland måste starta om routern och/eller modemet
för att få en DHCP address tilldelat.
Kan du kanske berätta vad du har för anslutning ?
/peter
EDIT: Lars hann förre

-
Tack för svaren så här långt.
Hmm, det verkar som jag har någon blandning av svenska och engelska trots att jag valde svenska som språk för menyn som ni kallar "Program" heter t.ex. "Applications" men menyalternativen därunder är på svenska.
Nåja, jag gick i alla fall in under System -> Nätverk. Därunder ser jag att det finns en bock för "Wired connection: Address: DHCP" och under Properties är "Enable this connection" ikryssat. Under DNS-fliken står rätt DNS-servrar (de jag kan se på min Win XP-dator) så det verkar som DNS-servrarna har hittats vilket verkar positivt.
Jag har en kabelmodem-anslutning (com hem). Den använder sig av DHCP så det verkar rätt att det är förbockat. Därför vet jag inte varför det inte fungerar. Kanske jag skulle prova rådet med kommandona i Terminalen eller att starta om datorn med Ethernet-kabeln isatt (jag satte i den efter att jag startat upp datorn). Jag vet redan att jag måste starta om modemet när jag byter dator för det har jag upptäckt sedan tidigare när jag har bytt mellan olika datorer men tack för rådet i alla fall. Jag får prova det jag just skrev ikväll (behöver komma åt Internet just nu så vill inte starta om modem och flytta Ethernet-kabel till Ubuntu-datorn). Om ni kommer på något annat så säg gärna till. Jag misstänker för övrigt att kabelmodemet "bara" klarar 100 MB/s och jag vet att nätverkskortet i datorn klarar 1 GB/s. Jag vet inte om det är ett problem och om det i så fall går att sätta nätverkskortet till 100 MB/s någonstans.
Hmm, det verkar som jag har någon blandning av svenska och engelska trots att jag valde svenska som språk för menyn som ni kallar "Program" heter t.ex. "Applications" men menyalternativen därunder är på svenska.
Nåja, jag gick i alla fall in under System -> Nätverk. Därunder ser jag att det finns en bock för "Wired connection: Address: DHCP" och under Properties är "Enable this connection" ikryssat. Under DNS-fliken står rätt DNS-servrar (de jag kan se på min Win XP-dator) så det verkar som DNS-servrarna har hittats vilket verkar positivt.
Jag har en kabelmodem-anslutning (com hem). Den använder sig av DHCP så det verkar rätt att det är förbockat. Därför vet jag inte varför det inte fungerar. Kanske jag skulle prova rådet med kommandona i Terminalen eller att starta om datorn med Ethernet-kabeln isatt (jag satte i den efter att jag startat upp datorn). Jag vet redan att jag måste starta om modemet när jag byter dator för det har jag upptäckt sedan tidigare när jag har bytt mellan olika datorer men tack för rådet i alla fall. Jag får prova det jag just skrev ikväll (behöver komma åt Internet just nu så vill inte starta om modem och flytta Ethernet-kabel till Ubuntu-datorn). Om ni kommer på något annat så säg gärna till. Jag misstänker för övrigt att kabelmodemet "bara" klarar 100 MB/s och jag vet att nätverkskortet i datorn klarar 1 GB/s. Jag vet inte om det är ett problem och om det i så fall går att sätta nätverkskortet till 100 MB/s någonstans.
-
Jag kan lägga till att förutom Nätverk så finns det också Nätverksverktyg under System -> Administration och där var Network device: Loopback interface (lo) valt. Det ändrade jag i förmiddags när det inte fungerade till Ethernet interface (eth0). Efter det så gick Transmitted bytes upp till ett visst antal bytes och Received bytes ökade hela tiden. I fältet IP information stod det något om IP v6. Trots detta så lyckades jag inte få upp någon sida i Firefox. När jag högerklickade på "dubbelskärmarna" uppe till höger så stod det dessutom bara "lo" efter "Connection"-fältet vilket tyder på att det fortfarande är satt till Loopback interface tycker jag.
- DeepThought
Tror det är så att efter en ren installation så är inte allt på svenska, även om man valt det vid installationen. Det man kan göra då är att gå in i språkinställningarna (Kanske System -> Administration -> Språk eller något sådant? Kan tyvärr inte kolla själv, men däromkring finns det), och när man väl är där ser man till att kryssa i "Svenska" ordentligt, och installerar kvarvarande paket. Dock kräver detta att uppkopplingen fungerar, eftersom den kommer att ladda ner språkpaketen, så det får du nog tyvärr vänta med att fixa tills uppkopplingen kommer igång.Christian Johansson skrev: Hmm, det verkar som jag har någon blandning av svenska och engelska trots att jag valde svenska som språk för menyn som ni kallar "Program" heter t.ex. "Applications" men menyalternativen därunder är på svenska.
Tyvärr vet jag inte om jag kan hjälpa dig med just det problemet

WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Om du startar upp Ubuntu-datorn utan nätverkskabel tilldelas den inte, till skillnad från i Windows, en IP-adress när du väl sätter i kabeln. Man måste då gå upp i
System -> Administration -> Nätverk
och aktivera kort eth0. Då erhålls en IP-adress och du borde vara med på banan igen. Detta under förutsättning att du har startat om modemet efter att du tagit ur nätverkskabeln ur WinXP-maskinen.
System -> Administration -> Nätverk
och aktivera kort eth0. Då erhålls en IP-adress och du borde vara med på banan igen. Detta under förutsättning att du har startat om modemet efter att du tagit ur nätverkskabeln ur WinXP-maskinen.

Eftersom det är Comhem så blir det problem oavsett vilket OS man kör.
Comhem har en lång "lease" tid på en IP-adress, dvs den är låst mot
MAC adressen som senast fick en IP adress.
Om man har en router vilket man bör ha för att enkelt hantera olika burkar så
kan man då clona routern med MACadressen som senast hade IPadressen.
Annars är det bara att vänta ut omförhandlingen som burkar ta 10-15 minuter.
1 omstart av kabelmodemet är nog också att föredra.
När jag frågade Comhems support så sa de att i vissa fall kunde det ta upp emot
1 timme för att en omförhandling sker....
Jag väljer alltid att clona om jag hjälper någon som har Comhem för att spara tid
men då krävs det då en router plus lite manualstuderande hur man klonar..
Comhem har en lång "lease" tid på en IP-adress, dvs den är låst mot
MAC adressen som senast fick en IP adress.
Om man har en router vilket man bör ha för att enkelt hantera olika burkar så
kan man då clona routern med MACadressen som senast hade IPadressen.
Annars är det bara att vänta ut omförhandlingen som burkar ta 10-15 minuter.
1 omstart av kabelmodemet är nog också att föredra.
När jag frågade Comhems support så sa de att i vissa fall kunde det ta upp emot
1 timme för att en omförhandling sker....

Jag väljer alltid att clona om jag hjälper någon som har Comhem för att spara tid
men då krävs det då en router plus lite manualstuderande hur man klonar..
Tänk också på att om du använder både Windows och Ubuntu datorn på samma uppkoppling, utan router, så kan du få problem. Själv har jag Telia, och använder jag Ubuntu så har jag ett annat IP än i windows, då behöver Telia 1 timma på sig för att ställa om till den nya IP adressen. Försöker man ställa om Ubuntu eller Windows att använda statiskt IP, så funkar det inte alls. Enda lösningen för mig var att skaffa en router.
Så om du får igång Ubuntu och sen byter till Windows och märker att du inte har någon uppkoppling på en timma, bli inte förvånad.
Ash, Plun han före........
Så om du får igång Ubuntu och sen byter till Windows och märker att du inte har någon uppkoppling på en timma, bli inte förvånad.

Ash, Plun han före........
-
Tack för alla svar. Jag stängde av modem och datorer, kopplade in Ethernet-kabeln i "Ubuntu-datorn" och väntade några timmar. Sedan satte jag på Ubuntu-datorn, gick in i connection properties (under dubbelskärmsymbolen) och valde eth0 istället för lo i Name-fältet. Efter det fungerar det att komma åt Internet från Ubuntu-datorn. Jippiii!