Jag använder Ubuntu 20.04 LTS och har stora problem med Ubuntu som låser sig, senast med "kdenlive" några gånger och nästan hela tiden med "calc" (brukar använda "calc" med material (kalkyler) som är kopierat från nätbanken
Jag har en nyinstallation av Ubuntu sedan en tid tillbaka och jag har uppgraderat "calc" med senaste programvaran samt har en grafikdrivare "X.Org server" (öppen källkod, se bild) när den vanliga (NVIDIA) drivaren till mitt grafikkort ger "svart skärm" vid uppstart!
Som sagt har inte varit med sådana störningar med Ubuntu sedan länge sedan!
Min fråga, hur har ni andra det, har ni också "låsningar" med Ubuntu som är irriterande?
ps. och några idéer vad det kan bero på i så fall?
Vad har hänt med Ubuntu?
Vad har hänt med Ubuntu?
- Bilagor
-
- xorg.png (190.17 KiB) Visad 1459 gånger
- Osprey
- Kontakt:
Re: Vad har hänt med Ubuntu?
När den hänger sig, så prova med att starta om display-managern med trycka [ctrl][alt]->[back][/tt]. Du ska då bli utloggad och en display-manager ska starta.nisse2 skrev:Jag har en nyinstallation av Ubuntu sedan en tid tillbaka och jag har uppgraderat "calc" med senaste programvaran samt har en grafikdrivare "X.Org server" (öppen källkod, se bild) när den vanliga (NVIDIA) drivaren till mitt grafikkort ger "svart skärm" vid uppstart!
Om detta funkar så är det något fel i antingen X11, eller i grafikkortets drivrutiner. Om det inte funkar, så prova med att trycka [ctrl][alt]->[f1][/tt] och logga där in och kör "sudo systemctl restart display-manager". Detta ska ge samma resultat.
Funkar det så här, förutom att du blir utloggad och måste logga in igen, så bör du prova med att byta ut "Nouveau" mot någon av Nvidias egna drivrutiner. Nvidia brukar vara bra på att fixa till drivrutiner som funkar fint i Linux, så det bör gå. Men ibland kan det vara så att en speciell version av en viss drivrutin, funkar inte för ett visst grafikkort. Då får man istället prova med en annan version osv.
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
- Gunnar Hjalmarsson
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Angående Calc, installerade du det som snap eller .deb-paket? Om du inte vet, kan du kolla genom:
which gnome-calculator
Om du har snappen, kan det vara värt ett försök att avinstallera den och installera via APT i stället:
snap remove gnome-calculator
sudo apt install gnome-calculator
which gnome-calculator
Om du har snappen, kan det vara värt ett försök att avinstallera den och installera via APT i stället:
snap remove gnome-calculator
sudo apt install gnome-calculator
Ok, tack för era svar - Osprey och Gunnar, ska prova!
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk