Nja, det hjälpte lite, eller ja, jag kom fram till samma sak som jag testade förut (dock insåg jag varför ljudet var så dåligt, så det blev ju lite bättre med länken

). Tack iallafall!
Jag testade att kryssa ur "Allow the window manager to control the windows", och då fungerade det precis som jag ville! Rätt fönsterstorlek, rätt upplösning m.m. Men givetvis fanns det en baksida även på det myntet. Plötsligt hade jag tappat all kontakt mellan Steam/CS och mitt tangentbord. Musen fungerade, men inte en enda knapp på tangentbordet verkade göra något. Tangentbordet verkade vara kvar i skrivbordsmiljön, eftersom pekaren bytte utseende på samma sätt som den gör när jag vill byta fönster (jag testade att byta fönster, vilket inte gjorde så mycket mer än att ändra muspekarens utseende, Steam och CS verkar ligga "ovanpå" resten när man kryssar ur den rutan).
Jag testade även att kryssa i "Emulate a virtual desktop", vilket givetvis fungerar fint, men jag är inte så sugen på att köra CS i ett fönster, så det är nog egentligen inte en lösning.
Jag skall testa några saker till, och söka lite till, men annars ger jag nog upp det här projektet. FPSen hoppar fortfarande friskt på 1024x768, dock inte lika lågt som 23 fps särskilt ofta, utan kanske snarare i spannet 35-60, vilket upplevs som jobbigt det också. Får helt enkelt acceptera att min dator inte är fet nog för att köra CS i Wine på "spelbara" inställningar

(Ännu en "ursäkt" till att köpa en ny dator..)
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...