Ainigma skrev:(1) vad ha gott snett?
Vet inte, kanske är det något som är fel i "/etc/apt", men jag har som sagt var ingen aning...
Ainigma skrev:(2) Om det inte går att ordna, finns det något enkelt att låta den tidigare /home partitionen vara orörd och samtidigt via skiva installera 20.04 (dvs låta den äldre /home vara kvar som /home i den nya installationen?
Javisst, det är inga problem alls att installera en ny version på "/dev/sdXY" och låta /home ligga kvar orört på "/dev/sdXZ"...
Det enda du måste ha koll på är att om du har mer än en användare på datorn, så kan numreringen (UID och GID) bli annorlunda i den nya installationen, vilket du iofs. lätt fixar med "chown -R" (eller genom att editera "/etc/passwd" och "/etc/group".
Själv kör jag aldrig en "do-release-upgrade" utan gör istället en nyinstallation varje gång, för då får jag automatiskt bortrensat allt skräp som hamnat i systemet, typ sådant som jag testinstallerat, men sedan glömt av och aldrig använder...
Men förstås, om du kör en nyinstallation, så måste du också installera om alla program som du vill ha också. Själv har jag ett installationsscript för att fixa detta, men har du inte det och vill få en installationsfil som installerar
allting ungefär likadant, så kör:
Kod: Markera allt
dpkg-query --list | awk '{ print "apt-get -y --allow-downgrades --allow-remove-essential --allow-change-held-packages --allow-unauthenticated install "$2 }' > $HOME/foo
..och kör sedan "$HOME/foo", efter installationen av det nya systemet...
Men då får du som sagt var
precis allting installerat, precis som förut, inklusive "skräp" som inte längre behövs....