Hantera application groups i 20.04

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
anth
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Hantera application groups i 20.04

Inlägg av anth »

Jag har just uppdaterat till 20.04.
I samband med det tänkte jag lära mig lite mer om inställningarna i GNOME.
Nu har jag sökt i två timmar hur man gör utan att lyckas, så jag frågar er.

Till vänster har jag min Dock med med mina vanligaste program.
Längst ner på Dock har jag 9 vita punkter: "Show Applications".
Klickar jag där får jag en lista på alla installerade program.
En av "programmen" är Utilities som är en grupp som innehåller ännu fler program.
Jag vill kunna skapa egna application groups, t.ex. "Games" och sedan kunna flytta spel dit för att få lite mer ordning på mina program.

Jag har installerat GNOME Tweak Tools.
Jag har installerat GNOME Shell Extensions (och startat om datorn).
I Firefox har jag installerat GNOME Shell Integration.
Där tänkte jag installera "Appfolders Management Extension"

Men när jag läste om denna extension så stod det att den redan finns inbyggd i 20.04 och att man får fel om man försöker installera den.
https://askubuntu.com/questions/1230515 ... 4-to-20-04

Så jag installerar alltså inte den,
Men hur gör jag istället?
Funktionen ska alltså finnas inbyggd i 20.04, men jag hittar inte hur man gör.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Hantera application groups i 20.04

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Tror den här sidan förklarar det:

https://developer.gnome.org/AppFolders/
Användarvisningsbild
anth

Inlägg av anth »

Först: jag är en idiot.
Klickar man på "Show Applications" och får upp alla appar som ikoner är det bara att dra en ikon över en annan ikon och släppa.
Drar jag t.ex. Libre Office Calc över Libre Office Write och släpper så bildas en ny grupp som heter Office.
Och drar jag ett spel och släpper över ett annat spel så bildas en grupp som heter Games.
Jag har alltså använt GNOME Desktop i över ett halvår utan att komma på detta. :)

Men hur gör jag om jag vill ha lite mer kontroll över mina grupper?

Länken som @Gunnar gav verkar inte vara lösningen.
På den sidan står att man kan använda kommandot:

$ gsettings get org.gnome.desktop.app-folders folder-children

Och datorn ska svara:

['Utilities', 'Sundry']

Problemet är att de verkar tala om olika grupper.
Sidan ger exempel på hur man kan skapa nya grupper med:

$ gsettings set...

Men dessa grupper dyker inte upp när jag klickar på "Show Applications".

På samma sätt dyker inte de grupper jag skapat i "Show Applications" (Games och Office) upp om jag använder:

$ gsettings get...

För att göra problemet enkelt:
Jag har skapat grupperna "Office" och "Games".
Hur gör jag för att döpa om dem till "Kontorsprogram" och "Spel"?

Om ni fortfarande säger att det har att göra med gsettings så fortsätter jag rota, men det verkar INTE vara lösningen.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Det finns kanske flera vägar, men jag följde den instruktionen. Först:

Kod: Markera allt

gsettings set org.gnome.desktop.app-folders folder-children "['Utilities', 'Sundry', 'YaST', 'Office', 'Game']"
Sedan visar de ju exakt hur man kan göra för att fixa en spelmapp:

gsettings set org.gnome.desktop.app-folders.folder:/org/gnome/desktop/app-folders/folders/Game/ name 'Games'
gsettings set org.gnome.desktop.app-folders.folder:/org/gnome/desktop/app-folders/folders/Game/ translate true
gsettings set org.gnome.desktop.app-folders.folder:/org/gnome/desktop/app-folders/folders/Game/ categories "['Game']"
Och kontorsmappen skapas på samma sätt:

gsettings set org.gnome.desktop.app-folders.folder:/org/gnome/desktop/app-folders/folders/Office/ name 'Office'
gsettings set org.gnome.desktop.app-folders.folder:/org/gnome/desktop/app-folders/folders/Office/ translate true
gsettings set org.gnome.desktop.app-folders.folder:/org/gnome/desktop/app-folders/folders/Office/ categories "['Office']"
Med det har jag två nya mappar med tjusiga ikoner och allt, och ikoner inom kategorierna "Game" respektive "Office" har flyttats dit automatiskt. Det enda problemet, och som stör mig lite, är att översättningen inte fungerar för mig. Förstår inte varför.

$ echo $(LANGUAGE=sv gettext -d gnome-menus-3.0 'Games')
Spel
$ echo $(LANGUAGE=sv gettext -d gnome-menus-3.0 'Office')
Kontor
Användarvisningsbild
anth

Inlägg av anth »

Testade massor med dumheter i helgen i nya 20.04 (så det blir säker fler frågor när jag lyckats smälta allt).

Datorn jag uppdaterade har haft Ubuntu i något år (sen 19.04) och jag har installerat mer och mer saker utan att rensa och utan att egentligen lära mig GNOME Desktop.
Även om jag installerade gnome-tweak-tools från början har jag egentligen inte använt det och jag hade inte installerat gnome-shell-extensions eller dconf-editor förrän nu.

Det betyder att när det gäller GNOME Desktop har jag varit en riktig n00b (vilket jag försöker ändra på nu).
- Jag hade t.ex. inte använt virtuella skrivbord.
- Jag hade t.ex. inte lärt mig hur man hanterar Favoriter, så jag hade kvar Amazon-ikonen.
- Och jag hade inte lärt mig hur man organiserar sina program.

Det betyder att eftersom jag bara installerat mer och mer hade jag SEX sidor med program-ikoner när jag klickade på "visa program" (de 9 punkterna längst ner till vänster).
För att gruppera program-ikonerna är det bara att dra dem och släppa över varandra så bildas grupper.
Är man inte nöjd med grupp-namnet är det bara att öppna gruppen, klicka på pennan i övre högra hörnet i gruppen och döpa om gruppen.
Sånt visste jag inte när jag startade tråden. :)

Men jag vill lära mig hur det fungerar, speciellt hur man gör saker från terminalen, så jag ska fortfarande lära mig gsettings för det verkar vara ett kraftfullt verktyg (men det kommer att ta ett par veckor för jag kan inte avvara mer tid än ett par timmar i veckan på att lära mig Linux).
Med det sagt så verkar det finnas minst två olika sätt som Ubuntu grupperar program.

1.
Har man installerat gnome-shell-extensions kan man aktivera "Application Menu" (dyker upp högst upp bredvid "Activites") så får man GNOME att likna andra Desktops som MATE, KDE, XFCE o.s.v. (jag vet att det det finns andra (och bättre) GNOME-extensions som gör samma/liknande saker).
Där finns grupperna jag talar om: Accessories, Games, Graphics, Internet, Office,... (men inte Sundry)

2.
Har man installerat dconf-editor (om jag förstått rätt är det ungefär GNOMEs motsvarighet till Windows Regedit?) och går till:
root/org/gnome/desktop/app-folders/folders
Så kommer man till de grupper som Gunnar talar om. Där dyker Utilities och Sundry upp, men inte andra grupper som Games, Internet, Office

Intressant är att efter jag installerat dconf-editor och gconf-editor så hamnade de i en ny grupp under "visa program" som heter Sundry, men Sundry dyker inte upp i Application Menu.

Kort sagt verkar GNOME gruppera program på två olika sätt och bägge sätten används parallellt.
Jag har fortfarande inte förstått varför det finns två olika sätt och vad som skiljer dem åt.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"