Jag har försökt att få ordning på min gamla dator men inte haft någon vidare framgång. Ja, datorn som sådan fungerar ju självklart men min webbläsare (Firefox) stänger ner sporadiskt ner sig och det av till synes oklar anledning. Chrome hade ju fungerat men den finns bara som 64-bit version. I vart fall om man vill ha uppdateringar... Datorn går också ganska varm (har en temperatur styrd fläkt som går allt som oftast, även med öppet chassi), grafikkortet är väl lite dåligt (klarar inte riktigt Y-tuben i fullscreen på 480P) och dessutom misslyckades undertecknad kapitalt vid kloningen av disken så partionerna blev lite olyckligt fördelade (läs vidare för info). Dessutom är det bara ett 32-bit system!
Så med facit på hand hade det väl varit bäst att bygga något nytt. Är inte ute efter att bygga någon "herre jösses bra" speldator utan önskar mig en pålitlig bra allround dator. Som den jag har nu fast bättre...

Det finns dock ett antal önskemål: Först och främst vill jag återanvända mitt egenhändigt stylade chassi (se exempel bild). Från början kommer chassit från en Compaq Presario ur gamla 8000 serien. Så är jag också typen som önskar köra med "lösa kort". Att endast använda datorlådan som en förvaringsplats för hårrdiskar är inte min grej och därför vill jag inte låta moderkortet sköta allt. Så ett löst grafikkort (gärna med passiv kylning) och ett löst ljudkort efterfrågas. KAnske också ett löst nätverkskort. På tal om moderkort så kan jag meddela att det är trångt i lådan. För närvarande sitter det ett Asus PTGD-LA i lådan vilket enligt denna sida https://support.hp.com/us-en/document/c00361570 är 9,6X9,6 inches. Detta var en utmaning att få på plats... Sist men inte minst vill jag inte överstiga ett effektbehov om 400W. Datorlådan är modifierad så eftermarknads PSU:er passar.
Eller ska jag kanske försöka reparera den gamle datorn istället. egentligen är det ju bara webbläsaren som strular. Den kraschar när som helst till skrivbordet utan orsak. Antalet öppna flikar och liknande spelar ingen roll. Har inga tillägg aktiva som kan krocka med varandra, bara uBlock. Har tömt samtlig internethistorik (ej kakor). Borde kanske uppdatera Linux kärnan men vet hur "kritiskt" det är... Krascherna kommer i två "smaker". Antingen stänger programmet ner till skrivbordet helt (jag kan starta om eller avsluta FF). Eller också blir hela fönstret "osynligt" så när som namnlisten och nedersta kanten.
Spec:
Mobo: Asus PTGD-LA
CPU: Intel Pentium 4 3.20GHz
GPU: Felsökningsinfo I FF säger: Gallium 0.4 on ATI RV530
Minne: Gissningsvis 3GiB (Sysinfo säger 2899MiB totalt)
PSU: 400W Be quiet L10-400W
Hårddiskar (mekaniska): 2st WDC a 1TB
Avslutande fakta: I min felsökningsinfo (FF) kan läsas följande:
WebGL1 drivrutinsrenderare. WebGL creation failed:
* Refused to create native OpenGL context because of blacklist entry: FEATURE_FAILURE_OLD_FGLRX
* Exhausted GL driver options.
WebGL2 drivrutinsrenderare. WebGL creation failed:
* Refused to create WebGL2 context because of blacklist entry: FEATURE_FAILURE_OLD_FGLRX
Vad betyder allt detta?