Microsoft stämd på 11 miljader

Allt om t.ex. Mac OS X, Sun Solaris och Microsoft Windows
Användarvisningsbild
Turbo
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Microsoft stämd på 11 miljader

Inlägg av Turbo »

Microsoft är stämd på 11 miljader kr för att ha stulit ett mp3-patent av Alcatel-Lucent.
De väntas överklaga men tvingas de betala så lär det svida. Nytt bakslag! ;D
Okänd

SV: Microsoft stämd på 11 miljader

Inlägg av Okänd »

Å andra sidan, Microsoft är väl världens rikaste företag har jag för mig. Bara Bill Gates är god för 350 Miljarder Kr. Så 11 miljarder lär väl inte svida alltför mycket i kassan för Microsoft antar jag.

Roligt att se att de inte lyckades att snika till sig något den här gången, som de gjort under hela sin existens. Microsoft har skaffat sig monopol på saker, tagit kål på konkurrenter till höger och vänster och bara köpt upp eller ut dem.

Kul att se att de inte alltid får härja fritt och göra som de vill. :)

Förresten, TÄNK om de skulle behöva betala för allt annat de snott från någon........

;D ;D
Användarvisningsbild
Turbo

Inlägg av Turbo »

DimensionX!  Bara de inte får för sig att köpa upp Ubuntu! Det system som lär ta över i framtiden. Faktiskt så har jag tänkt så ibland att om Linux(Ubuntu) blir tillräckligt stort så kanske det ändå blir kommersiellt. Men det finns väl någon regel som förhindrar det hoppas jag. Fri källkord kallas det visst! Oj, nu blev det lite offtopic  :o
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Satt precis och läste om detta.
Ska bli intressant och se vad överklagan ger.
Hoppas dom mot förmodan åker på det iaf. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Barre
Kontakt:

Inlägg av Barre »

Hund skrev: Hoppas dom mot förmodan åker på det iaf. :)
Det hoppas inte jag.. jag är emot mjukvarupatent vare sig de används mot microsoft eller någon annan... :-/
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Jag är också helt emot mjukvarupatent, men på något sätt så tror jag ändå inte att jag gråter om MS blir fällda.  ;)
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
Landsfiskalen

Inlägg av Landsfiskalen »

vulfgar skrev: Jag är också helt emot mjukvarupatent, men på något sätt så tror jag ändå inte att jag gråter om MS blir fällda.  ;)
;D
Okänd

Inlägg av Okänd »

Växelpengar för MS...  :P

Amerikanska börsen ryckte lite på axlarna..

http://investor.news.com/Engine?Account ... icker=MSFT

http://news.com.com/Week+in+review+Micr ... =nefd.lede

Ett riktigt dåligt kvartalsbokslut skulle få MS i gungning... :D
Användarvisningsbild
Turbo

Inlägg av Turbo »

Plun! Intressant läsning. Barre är emot mjukvarupatent. Ja, där får väl jag instämma. Nå,Mp3 är väl inte den bästa komprimeringsformen man kan använda till musik. Ogg klämmer väl ihop filerna ännu lite mera utan att förlora i kvalitet. Det är med Mp3 som med Windows, medioker mjukvara som folk sitter fast i för att de inte vet något annat.  Jag tror dock att den fria mjukvaran på sikt kommer att bli ett hot mot mjukvarujättarna. Hur många exe.program kan man köra i (wine) Linux nu? Jag räknade till 150 och det ökar hela tiden. Och allt fler väljer Firefox före Internet Explorer. OpenOffice före M-office. Varför betala dyrt när man kan få bättre gratis. Ubuntu är minst lika stabil som XP (Vista). Det hela handlar om marknadsföring och det kostar pengar. Ursäkta att jag pratar Linux när det ska handla om kommersiella operativsystem. Jag håller på med musik och behöver XP till mina midiprogram Finale, Midinotate composer m.m. Linux Rosegarden är lite seg ännu. Fordrar lite kunskap att köra. Där ligger faktiskt Windows före. ??? ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

turbo skrev: Plun! Intressant läsning. Barre är emot mjukvarupatent. Ja, där får väl jag instämma. Nå,Mp3 är väl inte den bästa komprimeringsformen man kan använda till musik. Ogg klämmer väl ihop filerna ännu lite mera utan att förlora i kvalitet. Det är med Mp3 som med Windows, medioker mjukvara som folk sitter fast i för att de inte vet något annat.  Jag tror dock att den fria mjukvaran på sikt kommer att bli ett hot mot mjukvarujättarna. Hur många exe.program kan man köra i (wine) Linux nu? Jag räknade till 150 och det ökar hela tiden. Och allt fler väljer Firefox före Internet Explorer. OpenOffice före M-office. Varför betala dyrt när man kan få bättre gratis. Ubuntu är minst lika stabil som XP (Vista). Det hela handlar om marknadsföring och det kostar pengar. Ursäkta att jag pratar Linux när det ska handla om kommersiella operativsystem. Jag håller på med musik och behöver XP till mina midiprogram Finale, Midinotate composer m.m. Linux Rosegarden är lite seg ännu. Fordrar lite kunskap att köra. Där ligger faktiskt Windows före. ??? ;)
Mycket på ett spett...

Mjukvarupatent:  På något sätt måste de som gör bra kod få betalt, läste en lustig debatt om Debian Etch som varit försenad där utvecklarna försvarade sig med att de måste ta andra jobb för att överleva.  Att företag kan ta mjukvarupatent som i USA är rena nyset men det är ju deras system.
Hursomhelst en knepig fråga hur skickliga utvecklare ska få inkomster.

MP3/Ogg, jovisst men verkligheten ser ju ut som den gör, egentligen är det här en
konkurrensfråga att tillverkare måste stödja x anta format i sina spelare tex iPod. 
Något "patetiskt" att tro att en liten klick förhärdade Ogg anhängare ska kunna
ändra på det här.

Linux o Musik... laddade hem Ubuntu Studios paket och vilken röra... ;D

http://ubuntustudio.org/

Förhoppningsvist kan man få till "någotsånär" struktur på det här för koden finns men
någon måste få ihop alla tåtar... 
Användarvisningsbild
Mekaniserad Apelsin
Hedersmedlem
Kontakt:

Inlägg av Mekaniserad Apelsin »

turbo skrev: Microsoft är stämd på 11 miljader kr för att ha stulit ett mp3-patent av Alcatel-Lucent.
De väntas överklaga men tvingas de betala så lär det svida. Nytt bakslag! ;D
Jag ser det snarare som att AlcatelLucent stulit ett patent som egentligen tillhör Fraunhoffner. Samtliga konstruktörer har betalat de dem licenspengar för att få spela det undermåliga formatet mp3 (vilket krävs på digitala musikspelare av idag). Alcatel-Lucent har lyckats få ett absurdt stort belopp för något branschen har ansett dem inte ha rätt till, och om målet står sig i högre instanser finns det stora möjligheter för tjuvarna på AL att snika åt sig mer pengar från i stort sett alla os som erbjuder mp3 i länder med konstiga rättighetssystem (läs usa), och konstruktörer av bärbara spelare.

Sedan är ogg ett format som började växa ur några gratissnuttar som fraunhoffer slängde ut ur mp3-rättigheterna för just det ändamålet. Nu har jga inte tittat på domen, men AL kan väl hävda att F inte haft den rätten och eftersom ogg en gång i tiden byggde på deras kod, så är ogg deras?
More Mekaniserad at http://blippe.se.
Gunne
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Inlägg av Gunne »

Hej,

Vi får se hur det blir sedan när Ballmer börjar dallra i knäskålarna när Ubuntu tar över  ::)
Bästa hälsningar,
Gunne
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av ZX Spectrum »

... och historien går vidare med Microsoft vs EU :

http://www.idg.se/2.1085/1.97655
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Okänd

Inlägg av Okänd »

28 miljoner om dagen, jo jag tackar jag.
Användarvisningsbild
Louie
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av Louie »

Den stora draken pyttemjuk ska allt få lite extra utgifter. Då kanske hon tänker sig för en extra gång innan hon gluffsar i sig konkurenterna  ;)
Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse och är den grund var på samhället vilar.
Linuxuser - Fri webhosting åt folket!
IRC: Louie` @ #kurbitz freenode - Jabber: PM för jabber
Användarvisningsbild
zero gravity
Wikiadmin
Kontakt:

Inlägg av zero gravity »

De flesta utvecklare har redan börjat rycka på axlarna i och med vista. Att sluta sitt os ännu mera kommer inte leda framåt för microsoft.
Sen är OSS på redig framfart. Detta är väl något som M$ insett i och med samarbetet med novell.
Sen när de kommer till ogg så tror jag det kommer bli vanligare och vanligare.
En hel del mobiler har ju gått över att köra linuxbaserad mjukvara, vilket gör att ogg blir ett bra alternativ (även om de har sina egna format)
Abusus non tollit usum
Dexxa

Inlägg av Dexxa »

Kan ju tillägga att Nestlé ( Allså det företaget som gör det där kaffet med dom jobbiga reklamerna ) är ett större företag än Microsoft. Så allsmäktige är dom inte  :-[
Okänd

Inlägg av Okänd »

De är garanterat rikare i alla fall, jag tror de är väldens rikaste eller näst rikaste företag. Betänk sen all makt de har eftersom de fortfarande har en förkrossande del av alla datoranvändare. Betänk sen hur de styr internet.

Läskigt........

11 Miljarder är kaffepengar för några som Microsoft.
SakJur
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Kontakt:

Inlägg av SakJur »

DimensionX skrev: De är garanterat rikare i alla fall, jag tror de är väldens rikaste eller näst rikaste företag. Betänk sen all makt de har eftersom de fortfarande har en förkrossande del av alla datoranvändare. Betänk sen hur de styr internet.

Läskigt........

11 Miljarder är kaffepengar för några som Microsoft.

... Dom är kaffe beroende!!!!
Drick vatten, det är nästan gratis...
Gratis är gott.
Mjölk är dock godare, och oboy!
Yea!
Mjölk+Oboy=Nogorlunda billigt, men jätte gott...
Jag är inte tyvärr inte särskilt aktiv längre.
sakjur@launchpad
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag omformulerar mig då.

Oboypengar?

:P
Skriv svar

Återgå till "Proprietära operativsystem"