Översätta Wallch
- skalman65
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Översätta Wallch
Hade tänkt att översätta programmet Wallch.
Efter mycket letande så hittade jag en länk för att ladda ner översättnings-filen.
Vilket var i ett .ts format, nytt för mig men virtaal klarade av att öppna filen.
men jag kan inte hitta var man sedan skall ladda upp den översatta filen
på deras sida ser det ut så här, helt tomt.
Innebär detta att programmet är "döende" och de översättningar man gör blir mer för en själv bara..?
Efter mycket letande så hittade jag en länk för att ladda ner översättnings-filen.
Vilket var i ett .ts format, nytt för mig men virtaal klarade av att öppna filen.
men jag kan inte hitta var man sedan skall ladda upp den översatta filen
på deras sida ser det ut så här, helt tomt.
Innebär detta att programmet är "döende" och de översättningar man gör blir mer för en själv bara..?
- Gunnar Hjalmarsson
Re: Översätta Wallch
Ser rätt dött ut. I källkoden ser jag en grekisk och en portugisisk översättning. Verkar inte som om någon organiserat översättningar av det programmet någonstans.
Kan du ens använda översättningen själv utan att bygga om programmet med din fil inkluderad?
Kan du ens använda översättningen själv utan att bygga om programmet med din fil inkluderad?
- skalman65
Redigera QM-filer
Gjorde ett försök att redigera .ts-filen som var översättning mellan engelska och portugisiska.
Men det gjorde ingen verkan då programmet (wallch) bara har möjlighet att skifta mellan engelska och grekiska idag.
Dessa två språk har jag lyckats lokalisera i filen "wallch_el.qm
Min tanke är att försöka att skifta den grekiska översättningen till svenska...
Lyckas öppna filen med Virtaal men inte spara
(får felmeddelande att möjligheten inte finns ännu)
Så om jag inte finner ett program som ger mig möjligheten att redigera och spara .qm filer
Blir det nog som du gissade att jag måste bygga om programmet
Så då blir nog projektet lite större än tänkt, men det klart vintern är lång ...
Men det gjorde ingen verkan då programmet (wallch) bara har möjlighet att skifta mellan engelska och grekiska idag.
Dessa två språk har jag lyckats lokalisera i filen "wallch_el.qm
Min tanke är att försöka att skifta den grekiska översättningen till svenska...
Lyckas öppna filen med Virtaal men inte spara
(får felmeddelande att möjligheten inte finns ännu)
Så om jag inte finner ett program som ger mig möjligheten att redigera och spara .qm filer
Blir det nog som du gissade att jag måste bygga om programmet
Så då blir nog projektet lite större än tänkt, men det klart vintern är lång ...
- Gunnar Hjalmarsson
Jag missade att programmet faktiskt installerar översättningsfiler.
https://packages.ubuntu.com/eoan/amd64/wallch/filelist
Så då tar jag tillbaka det där med att behöva bygga om programmet.
Lite lustigt, dock, att den grekiska filen är konverterad till .qm men inte den portugisiska. Å andra sidan, att konvertera från .ts till .qm är inte svårt. Minns att jag gjorde det i paketet jag gjorde för översättningar av den gamla Skype-versionen.
https://packages.ubuntu.com/eoan/amd64/wallch/filelist
Så då tar jag tillbaka det där med att behöva bygga om programmet.
Lite lustigt, dock, att den grekiska filen är konverterad till .qm men inte den portugisiska. Å andra sidan, att konvertera från .ts till .qm är inte svårt. Minns att jag gjorde det i paketet jag gjorde för översättningar av den gamla Skype-versionen.
Installera utvecklarpaketet för Qt5... ...och öppna ts-filen med "Qt Linguist" för att översätta. Qt Linguist kan sedan kompilera qm-filen, om det inte är id-baserade översättningssträgar, då får man köra i terminal...
Vill du rensa ts-filen från den portugisiska översättningen, för att få en "obegagnad" översättningsfil, kan du göra det i en vanlig textredigerare som stödjer RegExp.
Sök på... ...och ersätt med
Kod: Markera allt
sudo apt install qt5-defaults
lrelease -idbased filnamn.ts
Sök på...
<translation>[^<]*</translation>
<translation type="unfinished"></translation>
Alltid på kanelen!
- skalman65
Suveränt det gick hur fint som helst att översätta.
Däremot så lyckades jag inte använda -TS filen,
översätta samt kompilera den till en qm -fil inga problem men hela programmet vart inte översatt,
(antar att den inte var uppdaterad, utan bara grekiska qm-filen)
Men det fungerade när jag kopierade den fungerande qm filen och översatte direkt i den, bytte sedan översättningen mot originalet, så nu har jag nästan hela programmet på svenska (insåg att jag missade några rader).
lite att putsa på...
Tack för hjälp / vägledning

Däremot så lyckades jag inte använda -TS filen,
översätta samt kompilera den till en qm -fil inga problem men hela programmet vart inte översatt,
(antar att den inte var uppdaterad, utan bara grekiska qm-filen)
Men det fungerade när jag kopierade den fungerande qm filen och översatte direkt i den, bytte sedan översättningen mot originalet, så nu har jag nästan hela programmet på svenska (insåg att jag missade några rader).
lite att putsa på...
Tack för hjälp / vägledning

- skalman65
För att redigera i översättningens källfil (engelska delelen) kan jag använda qt linquist, eller använder jag något annat program.
Skickat från min WAS-LX1 via Tapatalk
Skickat från min WAS-LX1 via Tapatalk
En vanlig textredigerare är nog lättast, gärna med stöd för RegExp.
Dock måste påpekas att om du ändrar i källtexten, kommer översättningen inte att fungera, om inte källtexten behöver ändras i förhållande till källkoden i övrigt.
Dock måste påpekas att om du ändrar i källtexten, kommer översättningen inte att fungera, om inte källtexten behöver ändras i förhållande till källkoden i övrigt.
Alltid på kanelen!
- skalman65
Ok! för att inte jobba för mycket i onödan.eson57 skrev:Dock måste påpekas att om du ändrar i källtexten, kommer översättningen inte att fungera, om inte källtexten behöver ändras i förhållande till källkoden i övrigt.
så skulle det påverka att ändra Greek (el) till Swedish (sv)
Detta är visserligen rent estetiskt, men finns möjligheten och det inte överstiger min förmåga så...

Översättningsspråket kan du ändra direkt i Qt Linguist "Edit/Translation File Settings..."
Vill du ha Qt Linguist också på svenska så finns språkfilen uppströms, den har bara inte släppts ännu, men kan laddas ner och placeras på sin plats manuellt.
Packa upp filen och flytta den i terminal...
Vill du ha Qt Linguist också på svenska så finns språkfilen uppströms, den har bara inte släppts ännu, men kan laddas ner och placeras på sin plats manuellt.
Packa upp filen och flytta den i terminal...
sudo cp linguist_sv.qm /usr/share/qt5/translations/linguist_sv.qm
Alltid på kanelen!