Men hur som helst jag ska flytta ut mappen som ligger i httpd-2.2.4.tar.gz i /usr/
men har inte rättigheter står det. Fast jag är inloggad på det konto som man skapar vid installationen.
Hur gör jag för att få tillräkligt med rättigheter?
Kod: Markera allt
gksudo nautilus
Det stårLittle John skrev: Det går väl med ALT+F2 och sen skriver duDå har du root-rättigheter och kan flytta mappar där.Kod: Markera allt
gksudo nautilus
Men du vet, du måste vara försiktigt med det...![]()
![]()
De finns bara installerade saker där och ja kan inte reloada för jag inte har något internet på den burkenUrban Anjar skrev: Vill du verkligen kompilera hela det där rasket själv? Det är rätt råddigt och många moment som måste göras i rätt ordning, för att få alla instrumenten att spela i orkester om man säger så. Jag har gjort det några gånger, men gör inte om det om jag kan slippa.
Prova att låta Synaptic installera åt dig i stället. Mycket bekvämare och dessutom får du nästintill automatiskt uppdateringar när det behövs.
System -- Administration -- Pakethanteraren Synaptic
En liten detalj som måste göras innan su fungerar är att sätta rootlösen (sudo passwd). sudo är smidigare då du bara behöver komma ihåg ett lösenord.toxic76 skrev: gksudo konqueror fungerar också om du vill använda konqueror som filhanterare
allternativt till sudo -i så räcker det bara med att skriva su
glöm dock inte att skriva exit för att logga ut från root när du är färdig..