Acer Aspire ES 15
Acer Aspire ES 15
Håller på med en Acer Aspire ES 15, men får inte pekplattan att fungera. Den är helt död, har testat trycka <Fn> + <F7> vilket ska inaktivera eller aktivera pekplattan, men det händer inget, <Fn> + <F8> fungerar, mute eller unmute, även <Fn> + <F6> som stänger av skärmen, då jag installerade ubuntu så kunde jag inte välja att den ska uppdatera under installation, det valet var grått och gick ej att bocka i, har testat uppdatera via ubuntu, men det finns inga uppdateringar. Någon som har något tips på vad som kan ställa till problemet?
Då jag öppnar ett terminalfönster och skriver in "lshw" så ser allt ok ut. Men som sagt så är fortfarande pekplattan helt död.
Då jag öppnar ett terminalfönster och skriver in "lshw" så ser allt ok ut. Men som sagt så är fortfarande pekplattan helt död.
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: Acer Aspire ES 15

Jag googlade lite på din dator och pekplattan. Det blev en del svar, så att problemet finns där hos en och annan, det märks. Oavsett om det är MSwin eller annat operativ. Deras förslag till lösning av fel, liknande ditt, framgår här.
Hur ser det ut för dig om du kör i MSwindows?
Får du liknande problem där?
Det är intressant att veta.
Nu har du en nyinstallation av Ubuntu, så innan du hinner samla på dig allt för mycket av egna filer i Ubuntu, kan det vara skäl att fundera på att försöka med en ominstallation ganska snart.
Men testa allra först med att bara starta upp med installationsskivan insatt i datorn (mediet, usb-pinne, eller vad du nu har), som om du tänker dig att ominstallera. Välj istället, alternativet "pröva Ubuntu", eller hur det nu står. Kommer du in där, så testa igen om felet kvarstår, eller inte.
Är det inte kvar, så talar det mesta för att det kan lösa sig genom att ominstallera. Att något gick fel vid förra installationen. Är felet kvar, ligger problemet någon annanstans.
Det kan vara intressant att veta vilken version av Ubuntu du har tänkt dig att installera.
Jag hoppas också att du vid installationen väljer att ha en partition för rooten och en separat partition för ditt /home. Det gör det smidigare för dig framledes, att hålla dem åtskilda. Samt att du har en s.k. växlingsfil, swap. Se här, lite info.
Hade du det inte så nu, så kan det vara skäl att korrigera det redan före en ominstallation.
Ja, svara på ovanstående frågor så blir det lättare för de som vill försöka att hjälpa dig framåt. Jag själv har inga direkta råd för felavhjälp att ge dig, men jag hoppas att du skall få hjälp med att komma tillrätta med det här problemet. /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Jag testade att lägga in windows 10 med samma resultat, men fick igång allt med drivrutin Touchpad_Synaptics_19.0.25.6_W10x64, hur får jag in denna drivrutin i ubuntu? Saknas en del drivrutiner, men första steget är att lösa detta. Tack på förhand..
17.04 desktop tänkte jag använda mig utav, har även testat köra in lubuntu, men samma där, drivrutinen fattas..
Edit....
Har nu testat lägga in drivrutinerna med sudo apt-get install xserver-xorg-input-synaptics .. Men jag har redan senaste drivrutinerna, testar då att lista alla enheter i datorn med "xinput list", men synaptics finns inte med i listan. Något jag missat?
17.04 desktop tänkte jag använda mig utav, har även testat köra in lubuntu, men samma där, drivrutinen fattas..
Edit....
Har nu testat lägga in drivrutinerna med sudo apt-get install xserver-xorg-input-synaptics .. Men jag har redan senaste drivrutinerna, testar då att lista alla enheter i datorn med "xinput list", men synaptics finns inte med i listan. Något jag missat?
- Broder Tuck
Synaptic måste installeras separat. Det har varit så sedan några versioner tillbaks och jag gissar att det fortfarande är så. De sparar väl på storleken i nedladdningsfilen (ISO-filen).. Ett besynnerligt val som de har gjort, där borta hos Canonical. Just Synaptic känns som ett "måsteprogram".mindflow skrev:. . . . men synaptics finns inte med i listan. Något jag missat?
Installera Synaptic är dock så här enkelt:
Kod: Markera allt
sudo apt install synaptic
Testa detta som jag tipsade om i mitt förra inlägg:
"Men testa allra först med att bara starta upp med installationsskivan insatt i datorn (mediet, usb-pinne, eller vad du nu har), som om du tänker dig att ominstallera. Välj istället, alternativet "pröva Ubuntu", eller hur det nu står. Kommer du in där, så testa igen om felet kvarstår, eller inte".

Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Har försökt med detta tidigare, men får endast resultatet: E: Paketet "synaptic" har ingen installationskandidat .. Trodde själv att det kunde vara så enkelt, men bedrog mig rejält där. 
Har redan installerat om Ubuntu, går så pass snabbt så spelar ingen roll. Har inte gjort några ändringar i systemet ännu. Men en sak som förbryllar mig är att då man ska välja att den ska uppdatera under installation så går inte det. Den rutan är grå och går ej att välja. Får även ansluta till wifi manuellt då jag är inne i Ubuntu trotts att jag angett lösenordet och valt mitt trådlösa nätverk under installationen..
Edit....
Är samma sak med trådbundna nätet, rutan för uppdatering är grå under installationen.
Edit ännu en gång....
Har nu startat datorn på "Live CD" eller vad det heter, har anslutit till trådlösa nätverket, konstaterar att datorn är ansluten. Testar då att öppna webbläsaren, står bara "Server not found", kopplar då in nätverkskabeln i datorn, visar att den är ansluten till internet, med samma resultat i webbläsaren. Så något krånglar med uppkopplingen, skriver jag "ifconfig" så står det enbart:
The program 'ifconfig' is currently not installed. You can install it by typing: apt install net-tools
Då jag skriver: "apt install net-tools" så får jag svaret att det misslyckades, och att vissa arkiv kunde inte hämtas. Så har internet till datorn, men ändå inte. Kan jag ha fått hem en korrupt version av Ubuntu, eller vad kan jag annars göra för att lösa problemet?

Har redan installerat om Ubuntu, går så pass snabbt så spelar ingen roll. Har inte gjort några ändringar i systemet ännu. Men en sak som förbryllar mig är att då man ska välja att den ska uppdatera under installation så går inte det. Den rutan är grå och går ej att välja. Får även ansluta till wifi manuellt då jag är inne i Ubuntu trotts att jag angett lösenordet och valt mitt trådlösa nätverk under installationen..
Edit....
Är samma sak med trådbundna nätet, rutan för uppdatering är grå under installationen.
Edit ännu en gång....
Har nu startat datorn på "Live CD" eller vad det heter, har anslutit till trådlösa nätverket, konstaterar att datorn är ansluten. Testar då att öppna webbläsaren, står bara "Server not found", kopplar då in nätverkskabeln i datorn, visar att den är ansluten till internet, med samma resultat i webbläsaren. Så något krånglar med uppkopplingen, skriver jag "ifconfig" så står det enbart:
The program 'ifconfig' is currently not installed. You can install it by typing: apt install net-tools
Då jag skriver: "apt install net-tools" så får jag svaret att det misslyckades, och att vissa arkiv kunde inte hämtas. Så har internet till datorn, men ändå inte. Kan jag ha fått hem en korrupt version av Ubuntu, eller vad kan jag annars göra för att lösa problemet?
- Broder Tuck
Så trist för dig.
Jag kan inte tänka mig annat än att något har blivit fel med bränningen av din iso-fil. Det är nog att föredra att du gör om allt från början. Ta bort befintlig iso-fil. Plocka ner en ny från ubuntu.
Har du således en tom dator som du skall installera ubuntu och windows på?
Det är inte korrekt att du får gråmarkerade alternativ för uppdateringar under pågående installation. Det bör vi kunna få en ändring på, hoppas jag.
Synaptic kan även installeras via Ubuntu Software.
Men att den saknar installationskandidat tyder som sagt på, att något är fel i din sticka/dvd.
Du anger inte om du kör med usbsticka eller dvd. Sticka, kan vara att föredraga.
viewtopic.php?f=61&p=489209
Håller tummarna för dig. /tukken
Jag kan inte tänka mig annat än att något har blivit fel med bränningen av din iso-fil. Det är nog att föredra att du gör om allt från början. Ta bort befintlig iso-fil. Plocka ner en ny från ubuntu.
Har du således en tom dator som du skall installera ubuntu och windows på?
Det är inte korrekt att du får gråmarkerade alternativ för uppdateringar under pågående installation. Det bör vi kunna få en ändring på, hoppas jag.
Synaptic kan även installeras via Ubuntu Software.
Men att den saknar installationskandidat tyder som sagt på, att något är fel i din sticka/dvd.
Du anger inte om du kör med usbsticka eller dvd. Sticka, kan vara att föredraga.
viewtopic.php?f=61&p=489209
Håller tummarna för dig. /tukken
Ska enbart köra Ubuntu på den, tom ja. Eller jag hoppas det, datorn är köpt frånb butik i torsdags och ska få agera linux dator. Drar hem 16.04 Xenial få se om den fungerar bättre. 
Tack för svar, kommer säkerligen mer frågor..
Såg inte du undrade om jag körde med CD eller USB, jag använder mig av usb minne.

Tack för svar, kommer säkerligen mer frågor..

Såg inte du undrade om jag körde med CD eller USB, jag använder mig av usb minne.

- Broder Tuck

Ja, testa du med 16.04.
Kolla också det som ratatosk skriver. Han har många bra inlägg i forumet och just i denna länk kan du bl.a. se hur han förbereder usbstickorna. Jag har själv börjat följa hans råd och dåd.
Lycka till med dina förehavanden.

Nu fungerade i alla fall "sudo apt install synaptic", men samma problem, totalt död och inte ett liv i plattan, finns inte några inställningar för den under "Mus och styrplatta" vilket det borde? Angående installation via usb så använder jag mig utav rufus. Det är ett enkelt smidigt program som jag använt ett bra tag nu, fungerar både till windows och linux. Har du eller någon annan fler Idéer så är jag öppen för förslag.
Edit...
Sökte lite på Google, och hittade detta: less /proc/bus/input/devices .. Nu får jag en lista på installerade enheter, men pekplattan är inte med i den listan, så av någon underlig anledning känner inte systemet av den, den gick att få igång under Windows så borde i rimlighetens namn även gå att få igång under Ubuntu?
Edit...
Sökte lite på Google, och hittade detta: less /proc/bus/input/devices .. Nu får jag en lista på installerade enheter, men pekplattan är inte med i den listan, så av någon underlig anledning känner inte systemet av den, den gick att få igång under Windows så borde i rimlighetens namn även gå att få igång under Ubuntu?
- Broder Tuck
Starta upp med en ny iso-fil på usbminnet. Välj att pröva på ubuntu. Kolla hur pekplattan beter sig. Verkar det fungera, så kan du starta en uppdatering direkt från skrivbordet. Ikonen "installera".
Du skriver att det fungerade med pekplattan i windows. Du har alltså haft windows installerat och sedan har tagit bort det, för att nu starta från scratch. Är det rätt uppfattat?
Du skriver att det fungerade med pekplattan i windows. Du har alltså haft windows installerat och sedan har tagit bort det, för att nu starta från scratch. Är det rätt uppfattat?
Det är rätt uppfattat, har testat köra live cd "pröva på ubuntu", men betedde sig precis lika där. Något ställer till problem så datorn inte känner av pekplattan.
sudo apt install synaptic <- laddade hem och lade till en del paket.
less /proc/bus/input/devices <- Borde visat pekplattan, men den finns inte med i listan. Men musen jag använder temporärt visas.
Edit....
Har nu testat samma USB minne i en annan bärbar dator "HP", där fungerar pekplattan från start, behöver inte göra något för att få igång den. Så jag kan utesluta att installations mediet är korrupt i alla fall.. En sak som jag märker nu när den står och installerar, det är att det tar längre tid i HP'n, kan det vara så att Acer'n missar lägga in en del filer? I sådana fall hur råder jag bot på det? HP'n är inte långsammare än Acer datorn, så borde inte bero på det?
sudo apt install synaptic <- laddade hem och lade till en del paket.
less /proc/bus/input/devices <- Borde visat pekplattan, men den finns inte med i listan. Men musen jag använder temporärt visas.
Edit....
Har nu testat samma USB minne i en annan bärbar dator "HP", där fungerar pekplattan från start, behöver inte göra något för att få igång den. Så jag kan utesluta att installations mediet är korrupt i alla fall.. En sak som jag märker nu när den står och installerar, det är att det tar längre tid i HP'n, kan det vara så att Acer'n missar lägga in en del filer? I sådana fall hur råder jag bot på det? HP'n är inte långsammare än Acer datorn, så borde inte bero på det?
Har du uppgraderat BIOS/UEFI på Acer-burken?
Btw... Aspire ES 15 finns inte. Modellnamn, serienummer, SNID finns på bottenetiketten.
Btw... Aspire ES 15 finns inte. Modellnamn, serienummer, SNID finns på bottenetiketten.
Alltid på kanelen!
Installerar inte i UEFI, och har inte uppdaterat något, tycker inte att det borde behövas på en ny dator? Datorn heter Aspire ES1-523, och på datorn "frampå" står det Aspire ES15 .. https://www.acer.com/ac/sv/SE/content/s ... .GKYED.023 ..eson57 skrev:Har du uppgraderat BIOS/UEFI på Acer-burken?
Edit....
Tittade nu lite på bios uppdateringen, det är en .exe fil, så lär inte lyckas få in den under Ubuntu, då blir jag tvingad att lägga in Windows igen..
En vanlig missuppfattning. Det är faktiskt på nya datorer som BIOS verkligen behöver uppgraderas. Sedan många år tillbaka, levereras alla datorer med den första, ofärdiga BIOS-versionen. Jag vill påstå att problem beroende på dålig BIOS, är bland de vanligaste felen på nya datorer.mindflow skrev:tycker inte att det borde behövas på en ny dator?
I ditt fall kan jag se att det släppts 3 uppgraderingar, så mitt tips är att uppgradera till senaste version.
Därmed inte sagt att det garanterat löser ditt problem med styrplattan.
Alltid på kanelen!
Hittade ett annat tips vid sökning.
Kolla i BIOS om det finns någon inställning för "Touchpad Basic/Advanced"... sätt den i så fall på Basic.
Kolla i BIOS om det finns någon inställning för "Touchpad Basic/Advanced"... sätt den i så fall på Basic.
Alltid på kanelen!
Hur kan jag göra det via Ubuntu? Har inte hittat någon fil som jag kan använda mig utav? Eller blir jag tvungen att lägga in Windows i datorn för att installera *.exe filen, sedan tömma datorn på nytt för att lägga in Ubuntu? Vet man kan ha bägge systemen i en dator, men denna ska enbart köra Ubuntu, Lubuntu, eller ren Debian. Men kommer inte vara två operativ i den samtidigt..eson57 skrev:mitt tips är att uppgradera till senaste version.
Ja, dessvärre blir du nog tvungen att installera Windows igen, om det inte finns någon möjlighet att uppgradera BIOS inne i BIOS. Jag hittar inte heller något annat än exe-filen.
Den spartanska manualen ger inte heller några tips.
Alltid på kanelen!
Fanns inte ens med någon manual i förpackningen, men får lägga in Windows, tack för hjälpen, återkommer med resultat..eson57 skrev:Ja, dessvärre blir du nog tvungen att installera Windows igen, om det inte finns någon möjlighet att uppgradera BIOS inne i BIOS. Jag hittar inte heller något annat än exe-filen.
Nu har jag uppdaterat bios, men samma sak i alla fall. Har även kört
sudo apt-get install synaptic
Pekplattan syns inte heller under
less /proc/bus/input/devices
Så kom gärna med något förslag som kanske kan fungera..
Tack på förhand..
Edit....
Börjar ge upp angående denna dator och Ubuntu, har testat det mesta jag hittat via Google utan resultat. Vet att plattan fungerar under Windows, men sedan tar det stopp.. *suck*
sudo apt-get install synaptic
Pekplattan syns inte heller under
less /proc/bus/input/devices
Så kom gärna med något förslag som kanske kan fungera..
Tack på förhand..
Edit....
Börjar ge upp angående denna dator och Ubuntu, har testat det mesta jag hittat via Google utan resultat. Vet att plattan fungerar under Windows, men sedan tar det stopp.. *suck*