När man startar upp eller när man stänger av, så startar ett cleaningprogram.
Detta hänger sig efter hand och bygger upp mer och mer feltexter om kärnor som inte svarar. Det tar allt
längre tid att starta upp. Men största låsningarna blir vid datorns avstängning. Inte ens vid körning under
hela nätter är arbetet avslutat nästa morgon. Det verkar istället ha "somnat in"
Det ser ut som att det är Plymouth och watchdog som arbetar. Men att kärna efter kärna slutat att svara.
Den här datorn är det:
https://www.komplett.se/product/914170/ ... -matt-demo
När jag köpte min i september 2016 så var det "från hyllan". Inte ett f.d. demoobjekt.
Kör Ubuntu 16.04 och 16.10
Datorn var ny och bara några månader gammal i huset, när win10 inte gick att få igång p.g.a. denna cleaning.
Jag lämnade in den till en elektronikbutik här i samhället. De kom loss, men felet återkom.
De påtalade dock, att i booten angav datorn system win8 och att det inte var avsett att direkt av, uppgraderas
till win10. Det hade jag själv också sett, men jag reagerade inte.
Jag har googlat och det ser ut som om här finns ett problem. Att win8 lade ut en del strängar i andra
systemfiler och att de, efter en uppgradering, måste åtgärdas. Där har jag ännu inte fördjupat mig i problemställningen.
Hemma, ersatte jag win10 med LinuxMint. Det funkade också. Men enbart under en tid. Sedan började allt om.
Jag har sedan gjort ominstallationer och då, ibland, lyckats med att kunna köra datorn några veckor på senaste
nyinstallation. För tillfället sitter jag fast och kommer inte igång med att göra något åt den. Blir bara så trött.
Väntar på synpunkter från er andra.
Jag har varit i kontakt med kundtjänst på Komplett.se.
Eftersom jag själv har meckat och tagit bort win10, så hjälper inte Komplett till.
Jag skyller inte på dem. De har säkert någon mellanleverantör som är mer skyldig. Men, det är likafullt väldigt tråkigt att kanske ha drabbats av ett win8-problem när man köper en dator med påstådd win10.
Någon som har några förslag till hur man bör gå vidare, för att återigen få liv i datorn?
Skall jag låta återinstallera win10 från en senare win10-version
Hälsningar tukken