Något jag funderat på länge men som aldrig varit ett problem innan har varit att ingen av mina linux-maskiner (ubuntu och linux mint, kör xfce4 på allihop) verkar stänga av skärmen efter x antal minuter trots att jag anger detta i strömhanteraren. Har innan nöjt mig med att skärmen blir blank även om den inte går i standby men köpte en ny skärm för någon vecka sen som har en gnutta sk "backlight-bleed", inget som stör när jag använder datorn men ska man kolla film eller liknande på en annan monitor i samma rum blir det störande.
Är väl inget jätteproblem att stänga av skärmen från knappen egentligen men lever kvar litegrann i stenåldern där bildrören i gamla TV-apparater höll avsevärt längre tid om man lät TV:n stå på standby istället för att stängas av med knappen
Då det funkar utmärkt även med denna skärm på windowsdatorn så tror jag nog inte det kan vara allt för krångligt att få till även på ubuntu och mint, har nog bara missat något

Försökt googla runt men de flesta verkar vilja ha information om hur man
undviker att skärmen hamnar i standby, mitt problem är ju det omvända

Kör med nvidias propitära drivrutiner till mitt grafikkort som är ett geforce gtx 770 bör tilläggas,
Tack på förhand!