Formatera en oformaterad windowspartition med Gparted från hdb[LÖST]

Användarvisningsbild
arbol
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

Formatera en oformaterad windowspartition med Gparted från hdb[LÖST]

Inlägg av arbol »

Frågan är ungefär: Vad händer om man formaterar en oformaterad windowspartition till FAT32 med Gparted från Ubuntu?

Förklaring: Jag har två hårddiskar, så Ubuntu och XP är separerade. När jag la in XP gjorde jag två partitioner där, men formaterade bara en. Så när XP var klart såg den inte den oformaterade alls. Ubuntu ser den. Så min tanke nu är att formatera den därifrån med Gparted. Tanken har hela tiden varit att använda den nu oformaterade delen som en gemensam plats. När jag ställer in Gparted att formatera till FAT32 (gäller för den delen Ext3 osv också) blir den automatiskt inställd som "Primär partition". Kan det störa XP (t ex vid uppstart)? Kommer XP att se partitionen efter formatering? Skulle det vara bättre att formatera som EXT3 istället? Om man väljer utökad partition försvinner möjligheten att välja mellan olika typer såsom FAT och Ext osv. Vad blir det då?

Det blev många frågor, men huvudsaken är att jag får veta vad jag bör göra.

Tack för svar.
Senast redigerad av 1 arbol, redigerad totalt 21 gånger.
Emil.s
Kontakt:

SV: Formatera en oformaterad windowspartition med Gparted från hdb

Inlägg av Emil.s »

De 4 första partitionerna är alltid primära, om man inte skapar en "utökad partition", som man sen skapar logska partitioner i. (XdX5+).

Så det är bara att köra! :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
arbol
Utgåva: 10.04 Lucid LTS

SV: Formatera en oformaterad windowspartition med Gparted från hdb

Inlägg av arbol »

Tack Emeil.s
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren - inaktuell"