Svart skärm vid installation av Ubuntu.

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Advald

Svart skärm vid installation av Ubuntu.

Inlägg av Advald »

Hej! :)
När jag försöker installera Ubuntu 16.04 LTS på min laptop via ett usb så kommer jag så långt att jag kommer till en Grub menu (https://gyazo.com/434f1fc859fb7e84b4f2986b5f0b2430) sedan när jag väljer install ubuntu så är min skärm hel svart runt 15-20 sekunder sen hör jag ett trumljud som man hör man när man försöker installera ubuntu.

Har absolut ingen aning om hur jag ska lösa detta, har läst på ett antal andra forum men inget har löst mitt problem och tycker antingen dom skriver för svåra saker över hur man ska gå till väga, behöver en dummy manual. Har aldrig använt något inom linux innan. :-[

Övrigt:
Min laptop: HP Pavilion Notebook - 15-ab064no
Har avaktiverat safe boot och legacy i BIOS.
Advald

Re: Svart skärm vid installation av Ubuntu.

Inlägg av Advald »

Hej!
Nu var det så att i grub menyn markerade jag install ubuntu tryckte på 'e' och kom in i set params, skrev in 'nomodeset' mellan quite splash lyckades installera allt men, nu är bilden svart när jag startar ubuntu ???
Någon som har en idé :) ?
Advald

Inlägg av Advald »

SÅ efter installationen av ubuntu så startas ubuntu svart ändå, men när jag skriver in nomodeset i grub menyn mellan quiet och splash igen.. så funkar ubuntu men är på lägsta upplösning.
Kan jag lösa det problem i terminalen på ubuntu?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

En sak du kan göra är att starta med USB-pinnen igen och den här gången välja "Pröva Ubuntu". Får du svart skärm då också?
Advald

Inlägg av Advald »

Gunnar Hjalmarsson skrev:En sak du kan göra är att starta med USB-pinnen igen och den här gången välja "Pröva Ubuntu". Får du svart skärm då också?
Jag har testat det och även då är skärmen svart
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Då är det någon hårdvarukomponent - förmodligen grafikkortet - som inte är direkt kompatibel med Ubuntu 16.04.

Googlade lite, och fick intrycket att det kan vara nödvändigt på den maskinen att installera någon proprietär AMD grafikdrivrutin. Men det här ämnet är över min förmåga, så jag hoppas att någon annan hoppar in och ger dig ett handtag.

Ett alternativt spår är att pröva med någon annan variant, såsom Lubuntu, Xubuntu eller Ubuntu MATE.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Finns en del trådar på Internet om liknande problem. Lösningarna varierar men testa gärna att lägga till "nolapic" tillsammans med "nomodeset" vid start av datorn. Hjälper det?
Advald

Inlägg av Advald »

Det hjälpte inte med nolapic.

Och det fanns ingen proprietär amd grafikrutin, hittade iaf ingen. :(
Så gav upp och installerade på en vm istället.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"