Spel Server = Vilken dist anpassar sig bäst till HLDS

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Hostis

Spel Server = Vilken dist anpassar sig bäst till HLDS

Inlägg av Hostis »

Hej alla där ute. Tänker göra ett sista tappert försök till att komma till bukt med mitt stora problem här i livet :D  Nej men seriöst... I 1 år har jag nu bollat fram och tillbaka med dister, olika kärnor och Win 2003 Server ( 5 st olika editions) utan resultat.

Mitt problem är igentligen att jag får inte min CS server och fungera som den ska. Och tro mig, jag har testat det mesta. En lista på vad jag har gjort för att felsöka mitt problem kommer som en lista nedan sen.

Till er kunniga därute som vet hur en CS server ska fungera så är bra hitboxar ett måste. Som en person uttryckte sig, Hitboxarna är som lutande tornet i Pisa. Och det stämmer väldigt bra in på min server :(

Jag kör förnärvarande ubuntu 5.10 serverutgåvan på burken. Har även testat debian innan men tyvär samma sak. Fixat in nya kärnor, pillat och trixat där också utan resultat.

Tänkte nu kolla med er kunniga inom nix. Finns det nån dist som är mer bra än nån annan när det kommer till spelserver ? Jag är nöjd med ubuntu och tycker att den är väldig lättskött m.m

Surfade runt lite igår på ubuntus hemsida och hittade dessa.

ubuntu-server-5.10-install-i386.iso  ( Den jag kör med nu )
ubuntu-6.06.1-server-i386.iso ( ska innehålla LAMP )
ubuntu-6.10-server-i386.iso ( LAMP även här )
LAMP står väl för Linux, Apache, MySQL och PHP. Så dom versionerna kanske jag inte behöver eller??...

Sen såg jag även att det fanns dvd.iso:os finns det ngt mer på dom skivorna än dom vanliga cd.iso  ?

Så till min serverdator:

HP DC-7100
P4 3.2
1024 Ram DDR2
40 Gb SATA Disk.

Jag själv personligen tycker att den burken borde klara av en sketen CS server 1.6 på. Har läst att det finns folk som kör cs server på 333 mz och får dom att flyta på.

Min kära lina står BBB för och dom erbjuder mig underbara 100/10.
Så linan ska räcka gott och väl också tycker jag.

Nu kommer listan på allt jag har försök med.

Bytt kablar ( kör CAT6 nu )
Bytt switchar ( 3 st ) den jag kör med nu ( Netgear FS-108 ) köpte jag för 2 v sen. Bytt nätverkskort 4 ggr. Ska köpa ett netgear närverkskort nu på fredag och kolla den också.

Testat säkert 30 st server.cfg allt från privata till dom som finns på dom större spelforumen/sites.
Pillat med sys_ticrate.
Laggt in olika pingboost prog.
Ändrat rates fram och tillbaka.
Pillat med -pingboost 1,2 och 3
Ändrat och gett hlds_l mer ramminne dvs. hlds_l får mer prio än dom andra procesesserna
Kollat via ps aux där ser man att hlds_l inte tar upp mer än 3-12 % av cpu:ns prestanda.
Men fortfarande är det same sh**

Enligt mig så har jag verkligen försökt att lösa mitt problem och felsöka allt som går :(

Kan beskriva problemen lite mer specifikt och hur servern beter sig när man är inne och spelar.

Förutom att hitboxarna lever sitt eget liv.

När man kastar granater tex. smoke, he och flash så hackar dom fram i luften :D

Kan inte få server upp till 1000 fps utan att allt går speedat. Om ni undrar vad jag menar så går allt snabbt.. Switcha från kniv till pistol m.m
tiden går snabbare och man rör sig snabbare.

Vad jag har hört så är det bättre med en server som har en stabil fps än att ha en där fps:en droppar hela tiden. Sätter jag min ticrate på 1000 så droppar fps:en allt från 1000 ner till ca. 200 beroende på vilken -pingboost jag kör med. Kör jag då med -pingboost 3 och sys_ticrare 10000 så får jag upp servern till 1000 fps MEN. Servern blir speedad :( Och som dom flesta kunniga vet så när det kommer till pcw/pracc så vill man inte ha en sån server. Okey om det bara är en pub server där man slänger in lite roliga mods m.m Men nu kör jag inte med det och vill inte ha sånt på min burk. Endast en ren server där man sköter allt via rcon.

Ojj det råkade bli mer en roman än en begäran till hjälp :P
Jag vill verkligen inte gå tillbaka till win. Dom är så ostabila och man måste reboota om datorn för att datorn har stått på i över 1 v. saker man måste utstå för att man kör med microsoft.

Jag kommer posta denna roman i flera forum.
Tacksam för mogna och seriösa svar till lösning till mitt problem.
Jag är inte så kunnig när det kommer till linux men lite kan jag. Klarar av och installera en cs-server iaf :D
Kanske är ngt som jag helt enkelt har missat och inte tänkt på.
I vilket fall som helst så är jag tacksam för alla svar och hjälp.

Tack på förhand.
Senast redigerad av 1 Hostis, redigerad totalt 21 gånger.
Olle Eriksson
Kontakt:

SV: Spel Server = Vilken dist anpassar sig bäst till HLDS

Inlägg av Olle Eriksson »

Låter inte som att det är disten det är fel på, i mina öron. Tror snarare att det har med hårdvaran eller konfigurationen att göra. Kan du prova köra samma konfiguration och version på en annan dator och se om det fungerar bättre på den? I så fall kanske man kan utesluta det ena och det andra. Har dock inte några råd för övrigt.
zoombywoof

Inlägg av zoombywoof »

Det här har antagligen inte så mycket med vilken dist du använder utan antagligen vilken version av kärnan du kör, vilken version av kärnan hanterar skedulering bäst osv.
Vad brukat CS folk köra sina CS servrar på ? Fönster kan väl ändå inte vara det primära valet ??
Din server, vad kör den i övrigt ? Om ingenting, se till att allt annat verkligen är avstängt.,t.ex updatedb kanske inte är en bra ide att köra på en sånhär server, i övrigt håller jag med föregående talare, har du testat att köra samma konfig på en annan dator ? Kan ju vara nått strul med hårdvaran....

Hursomhelst, det kan ju bara inte vara värre med Fönster :-) Lycka till
SWE_Bert

Inlägg av SWE_Bert »

Själv kör jag 3 Css servers på min ubuntu server. Funkar skit bra, har aldrig ändrat något i system sedan jag installerade det.

3 x 18 slots
Två 66 tick och en 33 tick, inga lagg och fulla 24/7  ;)

Min server:
P4 3 Ghz HT
1 Gb ram
100/100 Mbit

Jag vet inte riktigt hur det funkar med hlds för jag kör ju bara srcds, men man ska väl max ha 100 fps när man spelar?
Hur många slots kör du?
Ändrar du prioritet på servern till högsta? (renice -20)

I scrds finns det en bug som gör att man inte kan ändra prioreteten i Linux, vet dock inte om det gäller för hlds. Så jag kör mina css servers i Screens och ändrar sedan prioreteten på dessa.
Hostis

Inlägg av Hostis »

Olle.

Det är lättare sagt än gjort och testa servern på en annan dator. Då själva burken som ja sitter på har win :( och ska jag ha en cs server på en annan partition så kan ja inte vara inne och spela och testa mig fram. Installerar jag då win på min server burk så måste jag flytta över graffekort och köpa mig ett annat graffekort som jag då kan ha till den datorn m.m Hehe tack ändå för tipsen ändå.

zoombywoof

Jag har faktiskt ingen aning om vad folk kör för kärna :D
Och nej jag kör inte med ngt fönster. En ren serverinstallation kör jag med.

SWE_Bert

Jo när det kommer till hlds så ska man nog, om man kan uppnå 1000 fps om det är möjligt. Gäller även om man kör dom på win.
-renice -20 har jag testat men ja märkte ingen skillnad. Sen så måste man vara inloggad som root för att ens kunna få använda renice :( Så var det för mig iaf.

Sen så har du 100/100 medans jag sitter på 100/10 Kan ju också ha en faktor eller ?
Men det jag är nyfiken på är vilken version av ubuntu du kör med ?
Fick ett tips på ett annat forum att jag ska uppdatera min från 5.10 till 6.06. Men det finns även en 6.10 som jag inte vet om jag ska ta istället eller inte..

Sen för att tillägga en annan sak om varför kanske din source server fungerar bättre än mig.

Din server kommer det uppdates till ganska ofta har jag för mig via steam. Det var säkert ett par år sen dom ens försökte göra ngt åt vanliga cs 1.6 :(

Dom kör fortfarande på PII binären hehe.. Här har du ett litet utdrag på hur det ser ut.

cstrike@server:~/hlds$ ./start
Auto detecting CPU
Using Pentium II Optimised binary.
Auto-restarting the server on crash

Console initialized.
scandir failed:/home/cstrike/hlds/./valve/SAVE
scandir failed:/home/cstrike/hlds/./platform/SAVE
Protocol version 47
Exe version 1.1.2.5/Stdio (cstrike)
Exe build: 20:02:49 Oct 24 2006 (3651)
STEAM Auth Server
couldn't exec language.cfg
Enabling LOWDELAY TOS option
Server IP address 127.0.0.1:27015
scandir failed:/home/cstrike/hlds/./valve/SAVE
scandir failed:/home/cstrike/hlds/./platform/SAVE

Adding master server 69.28.151.162:27010
Adding master server 207.173.177.11:27010
Connection to Steam servers successful.
  VAC secure mode is activated.

Tack återigen för alla svaren och tipsen jag får.
SWE_Bert

Inlägg av SWE_Bert »

10 mbit upp ska ju funka minst till en 30 slots cs server, så det tror jag inte det beror på.
Jag använder Ubuntu 6.10.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Har du kompilerat en kärna med 1000MHz "Timer frequency"?
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Hostis

Inlägg av Hostis »

Emil.S

Japp fick en kompis till mig och göra det när jag körde debian. Märkte ingen skillnad. Borde kanske testa på denna också. Men tråkigt nog så är han i Japan nu och kommer tillbaka om ca. 10 månader. Och jag själv vet inte hur man gör sånt :(

Swe_Bert

Okey.
Man kanske borde slänga upp en css server också testa.
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Om min server var tom förut så hade den ca 150 FPS. Nu med 1GHz "Timer frequency" så ligger den stabilt på ca 7-800.

Så en fungerande kärna är ett måste. Info om hur du gör finns här:
http://www.faqs.org/docs/Linux-HOWTO/Kernel-HOWTO.html
http://www.digitalhermit.com/linux/Kern ... HOWTO.html

Skapa en ny tråd som heter typ "hur bygger man en egen kärna" om du sulle få problem. Tror inte vi har en sådan tråd någonstans, så det kan vara bra att ha en för frammtida sökningar. ;)
Okänd

Inlägg av Okänd »

Det kanske fungerar att kompilera en realtidskärna och prioritera upp serverprocessen? Börja här:

http://linux-daw.blogspot.com/2006/10/r ... buntu.html

och som sagt, starta en ny tråd om realtidskärna eller kärnkompilering om det inte fungerar. :)

(guiden är för 6.06, jag vet inte om det är 100% överensstämmande med 5.10..)
Användarvisningsbild
DeepThought

Inlägg av DeepThought »

Hur kommer det sig att kärnorna som kommer med ubuntu inte har en "Timer frequency" på 1GHz som standard? Finns det någon nackdel med att köra med en sådan kärna?
WE WILL ALWAYS BE SO MUCH MORE HUMAN THAN WE WISH TO BE...
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

DeepThought skrev: Hur kommer det sig att kärnorna som kommer med ubuntu inte har en "Timer frequency" på 1GHz som standard? Finns det någon nackdel med att köra med en sådan kärna?
Datorn har lite högre CPU load vid vila. Men det är omöjligt att märka på en modern CPU. Att Desktop skivan inte har det är för mig helt obegripligt.
Men på en server så behöver man det ju normalt inte. ;)

Men men, det är faktiskt inte så svårt som det verkar att kompilera en kärna. :)
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"