Hej.
Jag har skaffat ny dator. Den gamla börjar bli långsam. Det första jag nu ska göra är att installera Ubuntu 16.04 på den nya datorn. Sedan vill jag flytta över så mycket inställningar och filer som möjligt från den gamla; Lösenord lagrade i Firefox. Bokmärken i Firefox. Inställningar och mappar i Evolution. Hur gör man det enklast?
/Erik
Ta med inställningar och filer från gammal till ny dator
- Gunnar Hjalmarsson
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Ta med inställningar och filer från gammal till ny dator
Gjorde nyligen det du beskriver. Visserligen bytte jag inte dator, men jag uppgraderade från 16.04 32 bitar till 16.10 64 bitar, och jag har ingen separat partition för /home.
Jag kopierade hela hemkatalogen till en separat hårddisk, genomförde uppgraderingen, och kopierade därefter tillbaka till datorn. Jag valde att lägga den gamla hemkatalogen i en separat katalog. Så här:
$ ls /home
gunnar gunnar.old
Sedan flyttade jag valda delar från gunnar.old till gunnar. (Detta för att inte få med alltför många onödiga filer från forna dagar.)
Jag kopierade hela hemkatalogen till en separat hårddisk, genomförde uppgraderingen, och kopierade därefter tillbaka till datorn. Jag valde att lägga den gamla hemkatalogen i en separat katalog. Så här:
$ ls /home
gunnar gunnar.old
Sedan flyttade jag valda delar från gunnar.old till gunnar. (Detta för att inte få med alltför många onödiga filer från forna dagar.)
Annars finns utmärkta Aptik, som jag nämnt i en tidigare tråd.
Alltid på kanelen!
Hur stor är $HOME? Du kan ju göra en kopia med Rsync till ett USB-minne eller en extern hårddisk om du har väldigt mycket filer och sedan använda Rsync för att återställa alla filer. 

Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!