Problem med firefox efter uppdatering
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Problem med firefox efter uppdatering
Jag använder Linux Mint 17, vilket ska vara samma som Ubuntu 14.04 om jag har förstått det rätt..?
För några dagar sedan uppdaterade jag systemet med uppdateringshanteraren.
Efter det krånglar firefox. På vissa sidor kraschar firefox. Exempelvis på tradera.com och när jag ska öppna en bifogad fil på hotmail och vissa andra sidor.
Har jag flera flikar uppe och tradera kraschar, så måste samtliga andra flikar också laddas om.
Jag antar att det måste ha varit fel på något i uppdateringen.
Är det någon mer som har fått samma problem?
Jag använder en 32-bitars dator. ( Det har spelat roll vid andra buggar)
Jag har också Chrome i datorn, men det har sedan länge haft ett annat problem. Ofta låser sig muspekaren. Pilen fastnar, men man kan röra den osynligt så att säga. Den fungerar fortfarande, men man vet inte var den är.
Detta verkar bero på vilken websida man är inne på också. Vissa verkar funka, men på andra låser den sig inom några sekunder.
För några dagar sedan uppdaterade jag systemet med uppdateringshanteraren.
Efter det krånglar firefox. På vissa sidor kraschar firefox. Exempelvis på tradera.com och när jag ska öppna en bifogad fil på hotmail och vissa andra sidor.
Har jag flera flikar uppe och tradera kraschar, så måste samtliga andra flikar också laddas om.
Jag antar att det måste ha varit fel på något i uppdateringen.
Är det någon mer som har fått samma problem?
Jag använder en 32-bitars dator. ( Det har spelat roll vid andra buggar)
Jag har också Chrome i datorn, men det har sedan länge haft ett annat problem. Ofta låser sig muspekaren. Pilen fastnar, men man kan röra den osynligt så att säga. Den fungerar fortfarande, men man vet inte var den är.
Detta verkar bero på vilken websida man är inne på också. Vissa verkar funka, men på andra låser den sig inom några sekunder.
- johanre
- Serveradmin
Re: Problem med firefox efter uppdatering
Kanske en dum fråga; men har du startat om datorn efter uppdateringen?
-
Ja, det har jag gjort. Många gånger. Det är flera dagar sedan jag uppdaterade.
Vissa sidor kraschar efter några sekunder utan att man gör nåt.
Tradera.com exempelvis kan man gå in på, gör man ingenting så kraschar det inte, men så fort man scrollar neråt så kraschar det.
De flesta andra sidor kraschar det aldrig på.
Vissa sidor kraschar efter några sekunder utan att man gör nåt.
Tradera.com exempelvis kan man gå in på, gör man ingenting så kraschar det inte, men så fort man scrollar neråt så kraschar det.
De flesta andra sidor kraschar det aldrig på.
-
Finns det förresten nåt sätt att enkelt gå tillbaka i uppdateringen så att systemet blir som det var innan senaste uppdateringen?
Om jag helt installerar om Firefox och chrome, kan jag behålla alla länkar jag har sparat i mapparna i firefox och chrome i listen under adressraden?
Om jag helt installerar om Firefox och chrome, kan jag behålla alla länkar jag har sparat i mapparna i firefox och chrome i listen under adressraden?
Inställningar och personlig data tas aldrig bort vid normal avinstallation. Dina länkar kommer att finnas kvar vid ominstallation.Henrik Jansson skrev:Om jag helt installerar om Firefox och chrome, kan jag behålla alla länkar jag har sparat i mapparna i firefox och chrome i listen under adressraden?
Alltid på kanelen!
-
I programhanteraren kan jag inte välja ominstallation. Där kan jag bara välja att installera eller ta bort.
Finns alla gamla inställningar kvar om jag väljer att ta bort och sedan installera på nytt?
Eller ska jag installera om på något annat sätt?
Finns alla gamla inställningar kvar om jag väljer att ta bort och sedan installera på nytt?
Eller ska jag installera om på något annat sätt?
- Gunnar Hjalmarsson
Att avinstallera Firefox kan vara lite problematiskt på grund av beroenden. Du kan ominstallera från terminalen:
sudo apt-get install --reinstall firefox
Om inte det hjälper, skulle jag föreslå att du skapar en ny användare, loggar in som den användaren och kollar om problemen uppträder där också. Om det visar sig vara ok där, så orsakas problemet av något bland dina Firefox-filer i hemkatalogen (~/.mozilla/firefox).
sudo apt-get install --reinstall firefox
Om inte det hjälper, skulle jag föreslå att du skapar en ny användare, loggar in som den användaren och kollar om problemen uppträder där också. Om det visar sig vara ok där, så orsakas problemet av något bland dina Firefox-filer i hemkatalogen (~/.mozilla/firefox).
Ja, dom finns kvar. Men som Gunnar antyder, så är det ofta just inställningsfiler och/eller tillägg som har blivit skadade, när Firefox krånglar. I så fall kan du behöva säkerhetskopiera dina bokmärken, avinstallera Firefox, radera dina Firefox-filer i hemkatalogen, återinstallera Firefox och importera dina bokmärken igen... i den ordningen. Inställningarna får du upprepa manuellt.Henrik Jansson skrev:I programhanteraren kan jag inte välja ominstallation. Där kan jag bara välja att installera eller ta bort.
Prova först med en ominstallation...
Alltid på kanelen!
-
Jag provade att installera om firefox med pakethanteraren, men det hjälpte inte.
Hur säkerhetskopierar jag mina bokmärken och mappar med bokmärken?
Eftersom problemet började efter en uppdatering så borde det väl vara nåt fel på det som uppdaterades sist.
Kan man i efterhand se vad det är som har uppdaterats och gå tillbaka ett steg?
Finns det något sätt att se vad det är som orsakar kraschen?
Hur säkerhetskopierar jag mina bokmärken och mappar med bokmärken?
Eftersom problemet började efter en uppdatering så borde det väl vara nåt fel på det som uppdaterades sist.
Kan man i efterhand se vad det är som har uppdaterats och gå tillbaka ett steg?
Finns det något sätt att se vad det är som orsakar kraschen?
Tryck på högra bokmärkesikonen uppe vid sökfältet och välj "Visa alla bokmärken" (Ctrl+Shift+B)... där hittar du "Importera och Säkerhetskopiera".
Kraschrapporterna hittar du i ~/.mozilla/firefox/Crash Reports. Be mig inte tolka dom bara.
Det kan mycket väl hända att någon uppdatering har gjort sönder någon fil men jag skulle inte rekommendera att du rullar tillbaka uppdateringar. Bättre då att göra en "ren" ominstallation enligt mitt förra inlägg, så du inte blir sittande med en gammal osäker webbläsare.
Kraschrapporterna hittar du i ~/.mozilla/firefox/Crash Reports. Be mig inte tolka dom bara.

Det kan mycket väl hända att någon uppdatering har gjort sönder någon fil men jag skulle inte rekommendera att du rullar tillbaka uppdateringar. Bättre då att göra en "ren" ominstallation enligt mitt förra inlägg, så du inte blir sittande med en gammal osäker webbläsare.
Alltid på kanelen!
-
Nu har jag avinstallerat firefox, tagit bort allt i mozilla-mappen inkl mappen själv.
Sen startade jag om datorn och installerade Firefox.
Men problemet kvarstår.
Firefox kraschar så fort jag går in på tradera.com och scrollar neråt.
Sen startade jag om datorn och installerade Firefox.
Men problemet kvarstår.
Firefox kraschar så fort jag går in på tradera.com och scrollar neråt.
-
Skulle ni kunna prova på era datorer om det fungerar?
Är det nån av er som har Linux Mint 17?
De flesta sidor fungerar, men några kraschar.
tradera.com går att gå in på men kraschar så fort man scrollar neråt.
klart.se kraschar så fort man går in på sidan.
ebay.com funkar
smhi.se funkar
yr.no funkar
Det måste vara något speciellt som dessa sidor använder sig av.
Är det nån av er som har Linux Mint 17?
De flesta sidor fungerar, men några kraschar.
tradera.com går att gå in på men kraschar så fort man scrollar neråt.
klart.se kraschar så fort man går in på sidan.
ebay.com funkar
smhi.se funkar
yr.no funkar
Det måste vara något speciellt som dessa sidor använder sig av.
Konstigt. Jag har kollat med tre datorer och alla funkar problemfritt med Firefox på tradera. En av dem är Linux Mint... fast 18, senaste versionen. Klart.se funkar också.
Återkommer om jag kommer på något relevant.
Återkommer om jag kommer på något relevant.
Alltid på kanelen!
-
Kan det ha något med adobe flash player att göra?
Jag testade med min andra dator som jag inte har använt på ett tag och som därför inte heller har uppdaterats på ett bra tag.
När jag gick in på tradera och klart.se så varnade firefox för att den gamla versionen av adobe flash har hindrats att köras.
jag fick inte fram den varningen på smhi, yr, eller ebay, och dessa tre sidor funkar på min första dator som kraschar på just klart och tradera.
Jag testade med min andra dator som jag inte har använt på ett tag och som därför inte heller har uppdaterats på ett bra tag.
När jag gick in på tradera och klart.se så varnade firefox för att den gamla versionen av adobe flash har hindrats att köras.
jag fick inte fram den varningen på smhi, yr, eller ebay, och dessa tre sidor funkar på min första dator som kraschar på just klart och tradera.
Inte alls otänkbart. Inaktivera "Shockwave Flash" under Tillägg > Insticksmoduler så kan du testa.
Alltid på kanelen!
- Gunnar Hjalmarsson
Om du har en äldre version av "Shockwave Flash" än 11.2.202.635, så kan du installera paketet adobe-flashplugin. För att kunna göra det behöver Canonical-partners vara aktiverat i Program & uppdateringar.Henrik Jansson skrev:Kan det ha något med adobe flash player att göra?
-
Provade att avinstallera flash player. Men det blev ingen skillnad.
Provade också att uppdatera den andra datorn, som också har Linux Mint 17. Efter uppdateringen så kraschar den också på tradera.
Kan man ångra uppdateringar?
Provade också att uppdatera den andra datorn, som också har Linux Mint 17. Efter uppdateringen så kraschar den också på tradera.
Kan man ångra uppdateringar?
-
Detta uppdaterades. Det är något av detta som orsakar problemet.
-
Det är fel på firefox 49.0
Jag avinstallerade och installerade firefox 48.0.2 enligt den här anvisningen, så funkar det igen!
Men jag var tvungen att skriva sudo framför alla kommandon.
http://tecadmin.net/install-firefox-on-linux/#
Jag avinstallerade och installerade firefox 48.0.2 enligt den här anvisningen, så funkar det igen!
Men jag var tvungen att skriva sudo framför alla kommandon.
http://tecadmin.net/install-firefox-on-linux/#
- Gunnar Hjalmarsson
Bra att det löste sig!Henrik Jansson skrev:Det är fel på firefox 49.0
Webbplatserna du hade problem med funkar bra med Firefox 49.0 i Ubuntu, så det verkar vara ett Mint-specifikt problem. Kanske läge för en felrapport.