Lämpligt OS för en verktygs HD
- skalman65
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Lämpligt OS för en verktygs HD
Fastnade under helgen med en dator som jag inte fick att starta upp vare sig med USB eller CD/DVD. (Bios kontrollerad och ändrad)
Men då jag hade en Hd med LXDE med 9.10 liggandes så kom jag slutligen in i maskinen.
Därvid fick jag tanken att göra i ordning en HD, när inget annat alternativ fungerar.
med ett utrymmessnålt op samt diverse verktyg, möjlighet att nå internet samt gedit
Så min fundering är vilket Linux dist man skall bygga på.
Kan i o försig bygga upp en dist med Ubuntu minimal samt lägga på det jag behöver.
men funderar om det inte finns någon annat smartare dist - någon som har en tanke..?
Men då jag hade en Hd med LXDE med 9.10 liggandes så kom jag slutligen in i maskinen.
Därvid fick jag tanken att göra i ordning en HD, när inget annat alternativ fungerar.
med ett utrymmessnålt op samt diverse verktyg, möjlighet att nå internet samt gedit
Så min fundering är vilket Linux dist man skall bygga på.
Kan i o försig bygga upp en dist med Ubuntu minimal samt lägga på det jag behöver.
men funderar om det inte finns någon annat smartare dist - någon som har en tanke..?
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Re: Lämpligt OS för en verktygs HD

Distributionen Knoppix är kanske något du behöver.
Den kan du se som en "verktygsdist". Inte dum att ha liggandes på hyllan bredvid datorn, på usb eller skiva. Eller som separat dist..
Därutöver så föreslår jag att du har en cd/dvd, usb, med Boot Repair liggandes. När det blir allt för eländigt och trassligt, kan en sådan vara bra att ha liggandes.
Lycka till! /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- skalman65
Det var en ny dist ja inte hade hört tidigare, verkade lite stor när jag var inne o kika på den.
vad jag fick fram så är iso filen på 4,2 GB
stämmer det eller försökte jag ladda ner fel iso
Boot repair hade jag stiftat bekantskap med tidigare men glömt bort, men det programmet kommer jag installera
vad jag fick fram så är iso filen på 4,2 GB
stämmer det eller försökte jag ladda ner fel iso
Boot repair hade jag stiftat bekantskap med tidigare men glömt bort, men det programmet kommer jag installera
- Broder Tuck

Angående Knoppix och isons storlek, så är det rätt.
Det jag tänkte på var, att den kör LXDE t.ex och att den kan användas som en rescue-variant.
Det går att ha den kvar på skivan/usb och använda enbart vid särskilda behov.
För ett antal år sedan var den känd som en bra dist att ta till om, eller när, man fick problem med datorn.
Så, tänkte jag.
Ett alternativ att ha tillgängligt, om så bara som en försäkring.

Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- skalman65
@tukken , även om disten är lite i största laget, för denna konfiguration,
så har du lyckas väcka min nyfikenhet
blir till att ta ner och undersöka .

så har du lyckas väcka min nyfikenhet

- Broder Tuck

Kul om du får glädje av den och nytta också, förstås.
Jag själv hade glädje av den för en handfull år sedan och efter det så tar jag ibland och laddar ned den senaste versionen. Har årets senaste redan och den ligger snällt och väntar på mig i en hylla.
De här två, tillsammans och var för sig, är superbra verktyg till en verktygsHD.

Boot Repair har intressanta hjälpredor nere i bottenpanelen. Längst till vänster. Som att tekniskt ta bort och rensa alla småfiler om man vill avinstallera en dist.
Lycka till med dina utforskningar med dessa två. Klapp på axeln, från mig.

- skalman65
Gav datorn som hade ställt till det för mig, och skapat tanken på en verktygs HD en ny omgång.
Efter lite läsande i nedladdad manual för maskinen hittade jag något som skulle heta
"Restore factory default settings" i BIOS
Letade reda på det och aktiverade, när jag sedan godkände det
small det till i datorn ordentligt, (jag studsade upp från stolen)
varpå datorn startade om och det fungerade
maskinen kunde nu hitta dvd läsaren .
Bara för nyfiket vetande, funderar jag om det kan vara någon som har en gissning
vad det var som small till ?
Efter lite läsande i nedladdad manual för maskinen hittade jag något som skulle heta
"Restore factory default settings" i BIOS
Letade reda på det och aktiverade, när jag sedan godkände det
small det till i datorn ordentligt, (jag studsade upp från stolen)
varpå datorn startade om och det fungerade
maskinen kunde nu hitta dvd läsaren .
Bara för nyfiket vetande, funderar jag om det kan vara någon som har en gissning
vad det var som small till ?
Det var nog CMOS-konfigurationen som imploderade!skalman65 skrev:vad det var som small till ?

Annars är det inte helt ovanligt att forcerade omstarter kan orsaka klickljud i både den ena och den andra komponenten, såsom psu, cpu, fläktar m.m. Klickljuden kan sedan fortplantas ut i plåtchassit och därmed låta som en smäll.
Förövrigt tycker jag Puppy Linux är en smidig "verktygsdist".
Alltid på kanelen!
- skalman65
Tack eson57 ,
Då bidde jag lite klokare, och kan sitta lugnt i stolen om det händer fler ggr
Puppy linux har jag vart o nosat några ggr och kan tycka att det är en intressant dist.
Då bidde jag lite klokare, och kan sitta lugnt i stolen om det händer fler ggr

Puppy linux har jag vart o nosat några ggr och kan tycka att det är en intressant dist.