Hur lösa problemet med att ändra sin personliga E-post?

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Tjadden
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Hur lösa problemet med att ändra sin personliga E-post?

Inlägg av Tjadden »

Tyvärr så får jag in hur mycket skräppost som helst plus bedrägerierbjudande i min Firefox Thunderbird dag in och dag ut!
På något sätt måste det väl gå att spärra alla objudna mejl, har försökt med det men det håller inte måttet, rätt som det är strömmar dessa mejl in igen i min E-post klient!

Som jag ser det måste jag skaffa mig en ny E-post adress, inte några större problem att ändra den, till mina släkt och vänners vetskap.

Det jäkliga är till alla myndigheter och organisationer är det stora problemet när man inte har det noterat vilka det är.
Jag var tvungen att göra den här proceduren för ca 7 år sedan och efter ett halvår fick jag full ordning på det hela, alltså det var en kvalificerat stökig period!

Är det någon som har en bra lösning på detta hur man ska gå till väga?
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Hur lösa problemet med att ändra sin personliga E-post?

Inlägg av Pink Panther »

1. SpamAssassin

2. Du har endast en fast eller säker e-postadress som du endast använder till säkra platser. Kan vara myndigheter. Men restriktivt.

3. Du tar bort alla vidarebefordringar du har från andra e-postadresser eller andra konton som forum eller annat via Internet till din "fasta eller säkra e-postadress".

Du får eventuellt kontrollera andra e-postadresser manuellt. Men det är ett pris du får betala. Följande åtgärd får inte en direktverkan utan det tar tag innan det har lugnat ner sig.

4. Men det jag anser är bäst är att döda alla andra eller extra e-postadresser som du har skaffat dig under många år.

Behåll endast en säker e-postadress och möjligtvis en extra e-postadress till annat vid behov.

Men då menar jag endast en säker extra e-postadress. Som du använder till forum, med mera......... Inte till seriös myndighetspost eller allt för känsligt material.

Men känsligt material ska du inte skicka via e-post om du inte är 100% säker på hur du utför en sådan manöver. Men hur som helst bör det undvikas om det är möjligt.
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Spamfilter med koppling med SpyFighter är inte så bra det kan gå snett tyvärr, men det gäller i Windows. Jag har avinstallerat min Thunderbird i Win.
Det räcker med att jag har den i Linux.
Jag har bytt ut Spamfilter mot Bogofilter som en test och ser om jag får slippa se godkänd post som skräp.
Annars det övriga du uppmanade om, kan jag säga att jag har en säkrad E-post förbindelse med statliga och kommunala myndigheter via ett program som heter Digimail och rensade E-post adresser som jag endast varit tvungen att använda temporärt som en gammal vana.
I sak, det finns inget spärrprogram mot oönskad E-post, som håller måttet!
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Tjadden skrev:Som jag ser det måste jag skaffa mig en ny E-post adress, inte några större problem att ändra den, till mina släkt och vänners vetskap.

Det jäkliga är till alla myndigheter och organisationer är det stora problemet när man inte har det noterat vilka det är.
Jag var tvungen att göra den här proceduren för ca 7 år sedan och efter ett halvår fick jag full ordning på det hela, alltså det var en kvalificerat stökig period!

Är det någon som har en bra lösning på detta hur man ska gå till väga?
Jag ser ingen annan lösning än att kolla i ditt e-post-program vilka du tagit emot e-post ifrån, och som du vill anmäla din nya adress till.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Det här går att lösa om man har kontroll över mailservern.

I det fallet man inte äger själva mailservern kan man t.ex mha POP eller IMAP läsa hem mailen till en privat mailserver och där köra diverse spamfilter och antivirus innan man läser in mailen till sin mail klient. Därmed inte sagt att detta är enkelt, det kräver en hel del teknisk kunskap kring servrar, mail och spamfilter. Alltså; skulle jag rekommendera ett försök? Nej. Det enda jag säger är att den tekniska möjligheten finns.

Ett betydligt enklare alternativ, Tjadden, är att du skaffar en gmail adress, vidarebefordra alla dina andra mail till din gmail och låt Googles antispam och antivirus - som är bra - lösa detta åt dig.

Sent from my Redmi 3 using Tapatalk
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Det finns en hel del man kan göra med Thunderbird.

http://www.oit.uci.edu/kb/how-to-filter ... underbird/
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Det finns en hel del man kan göra med Thunderbird.
Man kan väl stoppa avsändarens E-post adress, då tänker jag på dessa popupp fönster som jag får i mejlväg. Även en mejl adress där det garanterat handlar om ett försök till bedrägeri.
Dessa två adresser måste det väl gå att spärra så att jag inte ens får in dem i Thunderbird?

Den site du hänvisade till, handlar enbart om Windows och i sak har jag redan vidtagit dessa åtgärder, utom en att skriva ner listan av mig godkända mejladresser så slipper deras utskick att hamna i skräpkorgen och där ska man hämta deras post.
Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Den site du hänvisade till, handlar enbart om Windows och i sak har jag redan vidtagit dessa åtgärder, utom en att skriva ner listan av mig godkända mejladresser så slipper deras utskick att hamna i skräpkorgen och där ska man hämta deras post.
Nej, länken som Gunnar gav dig handlar om hur du gör inställningar i Thunderbird och inget annat.
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Nemo skrev:Nej, länken som Gunnar gav dig handlar om hur du gör inställningar i Thunderbird och inget annat.
Därför kunde jag inte utnyttja den sidan eftersom jag har avinstallerat Thunderbird i Win 10
och av någon anledning dämpat slaskposten i den Thunderbird jag har i Ubuntu.
Men jag har några punkter jag vill åt som sänder ifrån Newsletter att stänga av dem??
Plus den snarlika avsändarna, som skickar bedrägeri erbjudande som de tror att jag går på!
Användarvisningsbild
Nemo

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Därför kunde jag inte utnyttja den sidan eftersom jag har avinstallerat Thunderbird i Win 10
Varför startar du då en supporttråd där du skriver följande:
Tjadden skrev:Tyvärr så får jag in hur mycket skräppost som helst plus bedrägerierbjudande i min Firefox Thunderbird dag in och dag ut!
Länken Gunnar gav dig handlar om Thunderbird och har ingenting alls med Windows att göra
Tjadden skrev:och av någon anledning dämpat slaskposten i den Thunderbird jag har i Ubuntu.
Då har du Thunderbird installerad. Vad är problemet med den länk Gunnar gav dig?
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Nemo skrev:Då har du Thunderbird installerad. Vad är problemet med den länk Gunnar gav dig?
Kopplingen att ha två Thunderbird, kanske inte är så bra, därför skrotade jag den i Windows som jag ändå inte besöker mer än en gång i veckan!
Vet du vad Nemo, du bör nog läsa vad jag skriver flera gånger, så att du fattar vad jag skriver om.
Dessutom, gå in på den länk som Gunnar gav mig, som endast är hänvisade till Windows menyer.
Menar du på att Linux har exakt detsamma med samma bilder och exakt samma texter som Windows när det gäller Thunderbird? Så jag kan använda Windows för att åtgärda fel i Linux.

Tyvärr så tolkar jag din kommentar att det gör ingen skillnad, fixa Thunderbird med Windows hänvisningar i Linux för det handlar ju enbart om Thunderbird så det spelar inte någon roll vilket OS du har??
Användarvisningsbild
Nemo

Inlägg av Nemo »

Tjadden skrev:Kopplingen att ha två Thunderbird, kanske inte är så bra, därför skrotade jag den i Windows som jag ändå inte besöker mer än en gång i veckan!
Har ingen praktiskt betydelse annat än att du får upprepa inställningen av Thunderbird i respektive installation.
Tjadden skrev:Vet du vad Nemo, du bör nog läsa vad jag skriver flera gånger, så att du fattar vad jag skriver om.
Jag förstår vad du skriver och jag påtalar bara att du har missförstått den länk Gunnar skickade om du tror att den bara handlade om Windows när den enbart handlade om hur man kan filtrera bort spam mail i Thunderbird.
Tjadden skrev:Dessutom, gå in på den länk som Gunnar gav mig, som endast är hänvisade till Windows menyer.
Om du hade läst igenom det Gunnar länkade till vilket du uppenbarligen inte gjort, hade du också sett att menyvalen och de fönster som visar inställningar är för Thunderbird och inte Windows.
Tjadden skrev:Menar du på att Linux har exakt detsamma med samma bilder och exakt samma texter som Windows när det gäller Thunderbird? Så jag kan använda Windows för att åtgärda fel i Linux.
Inställningarna avser Thunderbird och inget annat. Om du sedan gör inställningen i Thunderbird i Linux eller i Thunderbird i Windows spelar det ingen som helst roll. Dock kommer givetvis det du ställt in i en av installationerna bara gälla för den aktuella installationen. Har du installerat Thunderbird i t.ex. både Ubuntu och i Windows, måste du göra inställningen 2 gånger, en i Thunderbird för Ubuntu och en i Thunderbird för Windows.
Tjadden skrev:Tyvärr så tolkar jag din kommentar att det gör ingen skillnad, fixa Thunderbird med Windows hänvisningar i Linux för det handlar ju enbart om Thunderbird så det spelar inte någon roll vilket OS du har??
Är det samma version av Thunderbird i Windows som i Ubuntu skall inställningsalternativen vara densamma oavsett miljö. Av den anledningen kan du använda en guide för Thunderbird oavsett om den är gjord med skärmbilder från Windowsversionen eller Ubuntu versionen. Det som skulle kunna skilja åt är sökvägar till olika mappar, men i detta fall gäller det enbart filtrering av spam och då ska inställningarna vara densamma.
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Nemo skrev:Vet du vad Nemo, du bör nog läsa vad jag skriver flera gånger, så att du fattar vad jag skriver om.

Jag förstår vad du skriver och jag påtalar bara att du har missförstått den länk Gunnar skickade om du tror att den bara handlade om Windows när den enbart handlade om hur man kan filtrera bort spam mail i Thunderbird.
Nej!
Användarvisningsbild
gruble
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av gruble »

Vet du vad ett flödesdiagram är ?

Är inte problemet löst gå tillbaks och läs om forum inläggen.

Varför använder du inte gmail som många andra där filtreringen ingår. Använder själv den och ser aldrig de mail som du lägger sådan energi på. Kommer åt mailen från vilket operativ jag än använder samt mobilen utan problem.
posted from a silent usb, cf, sdhc, ssd or revodrive started pc. Ext2Fsd Project PC-BSD® PenDriveLinux UsbForum SSD review
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

gruble skrev:Varför använder du inte gmail som många andra där filtreringen ingår.

Nu är det så här, att min E-post adress finns på listan som bedragare och reklamfolk använder
och då hjälper inte detta mig, oavsett vilken E-post klient jag använder.
Tidigare har jag nämnt om hur kan man på enklaste sättet, byta till en ny adress utan en massa problem med alla som har den, av organisationer som jag inte ens har någon koll på vilka alla är?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Tjadden skrev:Nu är det så här, att min E-post adress finns på listan som bedragare och reklamfolk använder
och då hjälper inte detta mig, oavsett vilken E-post klient jag använder.
Tidigare har jag nämnt om hur kan man på enklaste sättet, byta till en ny adress utan en massa problem med alla som har den, av organisationer som jag inte ens har någon koll på vilka alla är?
Jo, Tjadden, ett byte av e-post address kommer faktiskt hjälpa. Som jag skrev tidigare:
johanre skrev:Ett betydligt enklare alternativ, Tjadden, är att du skaffar en gmail adress, vidarebefordra alla dina andra mail till din gmail och låt Googles antispam och antivirus - som är bra - lösa detta åt dig.
Om förklaringen är lite för kortfattad och otydlig så kan vi försöka utveckla så att det blir tydligare för dig vad du i så fall behöver göra
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Tjadden skrev:Tidigare har jag nämnt om hur kan man på enklaste sättet, byta till en ny adress utan en massa problem med alla som har den, av organisationer som jag inte ens har någon koll på vilka alla är?
I det fjärde inlägget i denna tråd gav jag ett svar på just detta.
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

johanre skrev:Ett betydligt enklare alternativ, Tjadden, är att du skaffar en gmail adress, vidarebefordra alla dina andra mail till din gmail och låt Googles antispam och antivirus - som är bra - lösa detta åt dig.

Okej, det ska bli kul att texta att vidarebefordra Thunderbird mejl till gmail.
Jag har förresten ett gammalt obrukat gmail som jag kan använda mig av.

Försökte att få över skräpposten till gmail, det lyckades jag inte med, så var hittar man vidarebefodringen i Thunderbird till som nu gmail?
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Tjadden skrev:Försökte att få över skräpposten till gmail, det lyckades jag inte med, så var hittar man vidarebefodringen i Thunderbird till som nu gmail?
Det är inte i Thunderbird du gör den inställningen utan hos din e-postleverantör.
https://support.google.com/mail/answer/56283?hl=sv
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

HakanS skrev:Det är inte i Thunderbird du gör den inställningen utan hos din e-postleverantör.
Det går att tolka på två sätt.
"Om du vill vidarebefordra e-postmeddelanden från en annan e-postleverantör måste du ändra inställningarna på det andra kontot, inte i Gmail. Besök din andra e-postleverantörs hjälpcenter och ta reda på om automatisk vidarebefordran är tillgängligt och hur du konfigurerar det."

Men då innebär det att jag ska slopa Thunderbird? Vilket inte var meningen.
Johanre lovade ju att Google tar hand om bedrägeriposten och ändå kan jag behålla Thunderbird i min ingångna adress, i gmail så får jag problem med en ny adress som jag inte vill ha.
Skriv svar

Återgå till "Internet"