Installation av Skype på Ubuntu 14.04.

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Gubben i Kalmar
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Installation av Skype på Ubuntu 14.04.

Inlägg av Gubben i Kalmar »

::)

1. Min aspire 7220 funka bra med Ubuntu 12.04 och Skype 4.3. Installationen av Skype 4.3 tog jag ner från Programcentralen. Efter någon omstart rulla skype igång.

2. Nu har jag uppgraderat min aspire 7220 till Ubuntu 14.04. Gjorde ett försök att uppgradera via den vanliga uppgraderings menyn. Men det "sket sig" fullständigt.
Jagade runt på olika Ubuntu sidor, och lyckades till slut göra en USB-sticka som var boot-bar med Unetbootin.

3. ??? Ja då sitter jag här och upptäcker att Skype inte går att komma åt för installation via Programcentralen.
Läste på webben att man ska gå in på "Program & uppgraderingar" och bocka för "Canonical-partnes" och "Canonical-partnes (källkod)". Det är fixat och omstart.
Men jag kommer ändå inte åt Skype via Programcentralen.

4. Jag har sett flera varianter på installation av Skype och jag blir lite osäker på vilka varianter som skulle fungera i mitt fall. Jag har ju inte Skype 4.2 installerat. Så dom varianterna med att ta bort Skype 4.2 är säker inte gångbara.

På Ask Ubuntu finns en variant som jag undrar om det skulle vara användbart:
Method 1: Download and install from file

wget download.skype.com/linux/skype-ubuntu-precise_4.3.0.37-1_i386.deb
sudo gdebi skype-ubuntu-precise_4.3.0.37-1_i386.deb

Ni som som har "magiska fingrar", vad/hur ska jag gå vidare med installationen av Skype 4.3 på min Aspire 7220 och Ubuntu 14.04?

(Prova! Kanske någon tänker spontant. Men Ni ska veta att jag har gjort åtminstone 3 om installationer av Ubuntu 14.04. Och önskar inte göra det en vända till.)

Väntar tålmodigt tills Ni kommit hem från "Nationaldags kalaset" med Kungafamiljen.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Re: Installation av Skype på Ubuntu 14.04.

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Smet från kalaset i förväg...

För det första vill jag råda dig att i det längsta avstå från att börja joxa med nedladdning från Skype-webbplatsen. Det är samma version som finns i Canonical-partners, frånsett att den senare möjligen innehåller ett par extra beroenden för att det hela skall fungera smärtfritt i Ubuntu. Så låt oss koncentrera oss på att få installationen från Canonical-partners att fungera.

Skype skall egentligen finnas åtkomlig från Programcentralen i 14.04. (Däremot ännu inte i motsvarande applikation i 16.04, men det är ett annat problem...)

Hursomhelst, öppna då ett terminalfönster, kör:

sudo apt install skype

och visa oss vad resultatet blir.
Gubben i Kalmar

Hej Gunnar.
Jag smet in till tangentbordet.........för grillröken börjar tjockna här nere i Kalmar.

Du ville se resultatet av körningen.

tommy@Aspire-7220:~$ sudo apt install skype
[sudo] password for tommy:
Läser paketlistor... Färdig
Bygger beroendeträd
Läser tillståndsinformation... Färdig
E: Kunde inte hitta paketet skype
tommy@Aspire-7220:~$

I mina amatörögon ser det ut som jag står på fel ställe!?!?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Nej, du behöver inte stå i någon viss katalog för att installera paket från förrådet.

Du skrev att du hade bockat för Canonical-partners. Möjligen har du inte uppdaterat sedan dess (vilket behövs), så nästa förslag:

sudo apt-get update
sudo apt install skype
Gubben i Kalmar

;D

Jo det var förbokat, Canonical-partners. Men som Du antog, inte uppdaterat. Jag trodde det räckte med omstart. :mrgreen:

;D Men NU ligger Skype bland programmen.
Nu ska jag bara testa av det med grabben, som är bjuden på grill buffé i kväll.
Men det får bli morgondagens problem. "Sound test service" funkar så det ser hoppfullt ut.

Nu tar vi ta kväll och se om disken har diskat sig själv. Eller om jag måste hjälpa den lite på traven.

Tack för Dig support Gunnar. Mycket uppskattat.
Gubben i Kalmar

:kram:

God morgon Grabbar.

Nu har jag testat Skype installationen men Ubuntu 14.04.

Funkar kanon!

Tack Ska Ni ha alla Ni som bär Ubuntu-Se på Era axlar.
Vi klarar oss inte utan Er och Er service-känsla och kunnande.

:kram:
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"