Fel tecken när jag t.ex ska skriva åhörarnärvaro
-
- Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Fel tecken när jag t.ex ska skriva åhörarnärvaro
Inte bara ['; som kr[nglar utan 'ven tangenterna ]=\/ eller dessa tecken kom fram n'r jag f;rs;kte anv'nda andra tangenter. Vad 'r att g;ra_ Detta drabbade mig idag p[ morgonen och i g[r kv'll fungerade allt perfekt. Jag har testat annat tangentbord men med samma resultat. Allt 'r uppdaterat och omstart gjord. Vilken tur att det sista jag gjorde ig[r var att f'rdigst'lla ett viktigt dokument p[ tv[ fulla A/fyror 

Senast redigerad av 1 JoWa, redigerad totalt 5 gånger.
Anledning: Rättade till tecken i rubriken.
Anledning: Rättade till tecken i rubriken.
Re: Fel tecken n'r jag t.ex ska skriva [h;rarn'rvaro
Står det EN uppe vid klockan?
Hjälper det att växla med Alt+Mellanslag?
-
Känner mig dum nuTicToc skrev:Står det EN uppe vid klockan?

Bra att det löste sig. Det är mer än bara åäö som skiljer svenska och engelsk layout åt.
-
Re: Fel tecken när jag t.ex ska skriva åhörarnärvaro
Hm....undrar jag om det löste sig för alldeles nyss upptäckte jag att jag återigen hade engelskt tangentbord å det utan att jag vet hur det kom sig. Ok, kan vara en tillfällighet men händer det igen så är det något som är fel på allvar 
Går det inte att låsa fast eller kanske bättre att ta väck den engelska inställningen helt? Försökte göra det men det verkar inte vara hur lätt som helst det

Går det inte att låsa fast eller kanske bättre att ta väck den engelska inställningen helt? Försökte göra det men det verkar inte vara hur lätt som helst det

- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Systeminställningar > Språkstöd > fliken Språk > Installera / Ta bort språk…
Avmarkera alla språk utom svenska.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
- Gunnar Hjalmarsson
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Det orde inte hjälpa för tangentbordslayouter. Med samma approach: Systeminställningar -> Textinmatining och ta bort alla val utom Svenskt.JoWa skrev:Systeminställningar > Språkstöd > fliken Språk > Installera / Ta bort språk…
Å andra sidan är inte detta heller helt tillförlitligt. Fenomenet att den hoppar över till Engelskt (US) tangentbord utan att man ber om det råkar en del ut för. Min uppfattning är att det då är behändigare att ha båda alternativen i inmatningsmenyn för att snabbt kunna ändra tillbaka.
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Det är nog mer mitt i prick.Gunnar Hjalmarsson skrev:Med samma approach: Systeminställningar -> Textinmatining och ta bort alla val utom Svenskt.

-
Jag köpte ett nytt tangentbord och efter det har jag inte längre haft problemet.
Off topic: Tänk att de inte kan fixa bättre Caps Lock (knapp på sidan t.ex.) så man slipper bryta loss tangentknappen för att slippa komma åt den av misstag när man använder tangentknapp "a" och samma med den vänstra tangentknapp Ctrl när man ska använda enter+shift och råkar av misstag göra enter+Ctrl istället och då t.ex. skickar iväg ett halvskrivet mejl.
Off topic: Tänk att de inte kan fixa bättre Caps Lock (knapp på sidan t.ex.) så man slipper bryta loss tangentknappen för att slippa komma åt den av misstag när man använder tangentknapp "a" och samma med den vänstra tangentknapp Ctrl när man ska använda enter+shift och råkar av misstag göra enter+Ctrl istället och då t.ex. skickar iväg ett halvskrivet mejl.
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Du kan inaktivera Caps Lock. Jag har gjort det, men nu minns jag inte hur.