Hur går det till att endast använda en Swap för olika OS?
Dessutom och vilken rangordning för sin placering, ponera att jag installerar Ubuntu Mint som senaste OS och vill ha det på alternativt andra eller tredje plats? Inte som normalt kommer alltid högst upp vartefter man installerar ett OS.
Till exempel
Ubuntu 16.04 LTS
Ubuntu Mint 18
Ubuntu-16.04-desktop-amd64.iso.torrent
Dessutom och vilken rangordning för sin placering, ponera att jag installerar Ubuntu Mint som senaste OS och vill ha det på alternativt andra eller tredje plats? Inte som normalt kommer alltid högst upp vartefter man installerar ett OS.
Till exempel
Ubuntu 16.04 LTS
Ubuntu Mint 18
Ubuntu-16.04-desktop-amd64.iso.torrent
- Osprey
- Kontakt:
Re: Hur går det till att endast använda en Swap för olika OS
En swap-partition hör inte till något speciellt OS, utan den är så sett en fristående enhet som vilket (linux) OS som helst kan använda. När du installerar en ny version av linux, så tittar partitionsredigeraren i installationsprogrammet efter vad som redan finns och om det redan finns en swap-partition så används den.
Poängen är ju det att en swap-partition normalt sett inte innehåller något som hör till ett visst OS, utan bara processer eller delar därav, ifrån ett OS som varit igång. Så varje gång du startar upp ett nytt OS som ska använda swappen, så rensas den. Varje OS får också givetvis exklusiv tillgång till swappen, eftersom det inte kan vara igång mer än ett OS åt gången på en dator. (Virtualisering är en annan sak, eftersom det är ett OS som är igång inne i ett annat OS)
Vilket OS som kommer högst upp i grub, beror på vilket OS som kört "update-grub" senast, det kan alltså variera lite beroende på uppdateringar och sådant. I övrigt beror ordningen på i vilken ordning som "update-grub" hittar de andra OS:en.
Vill man ändra vilket OS som ska startas upp som standard så ändrar man på GRUB_DEFAULT i "/etc/default/grub" och den är som standard satt till "0" (noll), alltså "GRUB_DEFAULT=0". Den kan vara satt antingen till en siffra, som alltså beror på ordningen på OS:en, eller också som den textsträng som beskriver OS:et. Alltså det som står på skärmen för alternativet när du bootar och som du kan hitta i "/boot/grub/grub.cfg".
Om man själv vill styra helt i vilken ordning saker och ting ska stå och hur de ska se ut, så kan man lägga in dem i "/etc/grub.d/40_custom". Jag har faktiskt aldrig gjort det (haft behov av att göra det), så hur man gör det i detalj kan jag inte beskriva...
Poängen är ju det att en swap-partition normalt sett inte innehåller något som hör till ett visst OS, utan bara processer eller delar därav, ifrån ett OS som varit igång. Så varje gång du startar upp ett nytt OS som ska använda swappen, så rensas den. Varje OS får också givetvis exklusiv tillgång till swappen, eftersom det inte kan vara igång mer än ett OS åt gången på en dator. (Virtualisering är en annan sak, eftersom det är ett OS som är igång inne i ett annat OS)
Vilket OS som kommer högst upp i grub, beror på vilket OS som kört "update-grub" senast, det kan alltså variera lite beroende på uppdateringar och sådant. I övrigt beror ordningen på i vilken ordning som "update-grub" hittar de andra OS:en.
Vill man ändra vilket OS som ska startas upp som standard så ändrar man på GRUB_DEFAULT i "/etc/default/grub" och den är som standard satt till "0" (noll), alltså "GRUB_DEFAULT=0". Den kan vara satt antingen till en siffra, som alltså beror på ordningen på OS:en, eller också som den textsträng som beskriver OS:et. Alltså det som står på skärmen för alternativet när du bootar och som du kan hitta i "/boot/grub/grub.cfg".
Om man själv vill styra helt i vilken ordning saker och ting ska stå och hur de ska se ut, så kan man lägga in dem i "/etc/grub.d/40_custom". Jag har faktiskt aldrig gjort det (haft behov av att göra det), så hur man gör det i detalj kan jag inte beskriva...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
- Ganymedes
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Om man har ett huvud-os och ett eller flera test-os så kanske man vill att grub ska "styras" från huvud-oset. Grub hamnar på det senast installerade. Då kan man ominstallera grub med hjälp av den här manualen så att grub hamnar där man vill:
http://www.webupd8.org/2009/12/how-to-r ... linux.html
Grub kan även hamna "fel" när det uppdateras om man inte gör uppdateringen i huvud-oset sist.
http://www.webupd8.org/2009/12/how-to-r ... linux.html
Grub kan även hamna "fel" när det uppdateras om man inte gör uppdateringen i huvud-oset sist.
Tack för den intressanta lektion, skulle vilja visa hur det ser ut med min partition.Osprey skrev:En swap-partition hör inte till något speciellt OS, utan den är så sett en fristående enhet som vilket (linux) OS som helst kan använda. När du installerar en ny version av linux, så tittar partitionsredigeraren i installationsprogrammet efter vad som redan finns och om det redan finns en swap-partition så används den.
Först på C: disken Win 10- Swap/Ubuntu 16.04 LTS- Ubuntu 16.04/Swap.
Skulle jag i princip kunna ta bort den sista Swap och ingenting skulle förändras och kan komma in normal och välja OS som jag vill få upp?
Har inte provat själv, men i din Ubuntuinstallation har du pekat ut en Swap partition som ska användas. Om du i detta fall har 2 Swap partitioner, men bara använder den ena av dem, bör det vara riskfritt att ta bort den andra.Tjadden skrev:Först på C: disken Win 10- Swap/Ubuntu 16.04 LTS- Ubuntu 16.04/Swap.
Skulle jag i princip kunna ta bort den sista Swap och ingenting skulle förändras och kan komma in normal och välja OS som jag vill få upp?
Dock bör du kolla i /etc/fstab i Ubuntu för att se vilken partition som används för Swap. Då kan du välja den andra Swap partitionen som du inte använder.
Jag har inte provat att ta bort en Swap partition som Ubuntu använder, men antar att om så sker kommer du få något felmeddelande, då /etc/fstab söker efter en partition som upphört att existera.
Hej nemoNemo skrev:Dock bör du kolla i /etc/fstab i Ubuntu för att se vilken partition som används för Swap. Då kan du välja den andra Swap partitionen som du inte använder.
Jag kollade med Gparted och det visade att det gick inte, efter att jag kollat fstab.
# /etc/fstab: static file system information.
#
# Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a
# device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices
# that works even if disks are added and removed. See fstab(5).
#
# <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass>
# / was on /dev/sda9 during installation
UUID=c089ca7f-a745-4c8c-9511-4d6062155d72 / ext4 errors=remount-ro 0 1
# swap was on /dev/sda7 during installation
UUID=442380c1-373a-49e0-9910-cec3d710cc94 none swap sw 0 0
# swap was on /dev/sda8 during installation
UUID=d30a180d-df2b-46b7-ae62-3145d48bc103 none swap sw 0 0
- Osprey
- Kontakt:
fstab visar att både sda7 och sda8 används som swap, om du kan ta bort den ena eller andra beror helt på hur stora de är och om utrymmet i den som blir kvar räcker...
Generellt sätt så finns det ju de som påstår att Linux inte längre behöver någon swap, men det kan jag själv inte hålla med om...
Visst kan man klara sig rätt långt utan swap, men förr eller senare så hamnar man där att det börjar bli lite trång om utrymme i minnet. Har man då ingen swap så kommer en massa saker att krascha pga "not enough memory", men har man en swap så kommer allt att fortsätta fungera, även om det blir lite långsammare eftersom vissa processer kommer att hamna i swaputrymmet. Detta är dock de minsta aktiva processerna som ofta inte har varit igång på länge, så många gånger så märks det inte så mycket.
RedHat har följande rekommendationer för storlek på swap:
Så om du kan/bör ta bort någon av dina swap-partitioner beror på deras storlek och vilken storlek du har på minnet i burken...
(Om du vill ta bort en swap-partition i fstab och med gparted, så måste du först stänga av den med "swapoff")
Generellt sätt så finns det ju de som påstår att Linux inte längre behöver någon swap, men det kan jag själv inte hålla med om...
Visst kan man klara sig rätt långt utan swap, men förr eller senare så hamnar man där att det börjar bli lite trång om utrymme i minnet. Har man då ingen swap så kommer en massa saker att krascha pga "not enough memory", men har man en swap så kommer allt att fortsätta fungera, även om det blir lite långsammare eftersom vissa processer kommer att hamna i swaputrymmet. Detta är dock de minsta aktiva processerna som ofta inte har varit igång på länge, så många gånger så märks det inte så mycket.
RedHat har följande rekommendationer för storlek på swap:
Kod: Markera allt
# Amount of RAM in the system Recommended swap space Recommended swap space if allowing for hibernation
# =========================== ======================== =============================================
# ⩽ 2GB 2 times the amount of RAM 3 times the amount of RAM
# > 2GB – 8GB Equal to the amount of RAM 2 times the amount of RAM
# > 8GB – 64GB 0.5 times the amount of RAM 1.5 times the amount of RAM
# > 64GB 4GB of swap space No extra space needed
(Om du vill ta bort en swap-partition i fstab och med gparted, så måste du först stänga av den med "swapoff")
Inte för att jag vill ta bort någon Swap, det är okej som det är just nu, men bra att få reda på för framtiden.Osprey skrev:Så om du kan/bör ta bort någon av dina swap-partitioner beror på deras storlek och vilken storlek du har på minnet i burken...
Jag gick in och kollade swapoff men blev inte klok på hur man stänger av den swap man vill ta bort. Visst jag skickade över swap sda 2 i mitt fall och läste på gedit, hittade enbart hur man går vidare till Gparted och avlägsnar swap.
Swap 2- 3,65 KB Swap 8- 7,65 KB använt.
-
Om du har fler Linux alternativ installerat så för att aktivera den swap som du redan har räcker det med att då du installerar ett Linux system till att du går in och manuellt markerar swapen, det görs enklast samtidigt som då du installera det nya Linux varianten, du behöver bara bocka i alternativet swapdisk!
Det kommer upp under typ mer avancerad installation!
- Gunnar Hjalmarsson
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Känner inte igen möjligheten att bocka någonting (kan ju ha missat det). Min erfarenhet är att det är enklare än så: När jag installerar en tillkommande *buntu-version på samma disk, föreslår installationsprogrammet att den befintliga swap-partitionen formateras utan att jag vidtar någon särskild åtgärd.Nova light skrev:Om du har fler Linux alternativ installerat så för att aktivera den swap som du redan har räcker det med att då du installerar ett Linux system till att du går in och manuellt markerar swapen, det görs enklast samtidigt som då du installera det nya Linux varianten, du behöver bara bocka i alternativet swapdisk!
- Osprey
- Kontakt:
För att stänga av t.ex sda8 som swap så använder du kommandot "sudo swapoff -v /dev/sda8". Om du inte vill så behöver du inte använda "-v", men om du gör det så skriver den ut lite info om vad den gör...Tjadden skrev:Jag gick in och kollade swapoff men blev inte klok på hur man stänger av den swap man vill ta bort.
När swappingen är avstängd för en partition (t.ex sda8) så kan du ta bort den med gparted och i fstab.
Tar du bort den både i gparted och i fstab - så är den borta. Tar du bort den med gparted, men inte i fstab så kommer du att få en liten felutskrift nästa gång du startar om och tar du bort den i fstab men inte med gparted så kommer den att ligga oanvänd nästa gång du startar om. Och tar du inte bort den någonstans, så kommer allt att vara som innan...
Ytterligare en möjlighet om man nu vill krångla till det, men ändå belysa möjligheten, är att använda sig av "ramzswap" eller alltså "zram" som det kallas numera. Det är en swaparea som finns direkt i minnet på datorn och oftast ger det en bra prestandavinst att använda det om man har lite halvtrångt i minnet. För att få igång det så behöver man numera bara installera zram...
("sudo apt-get install -y --install-suggests zram-config")
- Osprey
- Kontakt:
Rent generellt kan man väl säga som så att det vore kanske en fördel att slå ihop sda7 och sda8 till en swap, istället för att ha två...
Enda fördelen med att ha två är att I/O-lasten fördelar sig till två partitioner och därmed två köer, vilket kan vara en fördel om det är väldigt mycket swapping. Detta är dock i sig ett problem och bör egentligen inte förekomma. Annars så är det hanteringsmässigt enklare för systemet att hantera en swap än två, särskilt om någon av dem skulle närma sig att bli full.
Snabbaste sättet att göra om dem till en swap är att stänga av båda två (ja, du kan göra det med systemet igång) och sedan gå in i gparted och ta bort den ena och förstora den andra, alternativt ta bort båda och skapa en ny. Glöm dock inte att gå in i fstab och ta bort den swap som inte längre finns, alternativt anpassa UUID om du har skapat en ny...
Enda fördelen med att ha två är att I/O-lasten fördelar sig till två partitioner och därmed två köer, vilket kan vara en fördel om det är väldigt mycket swapping. Detta är dock i sig ett problem och bör egentligen inte förekomma. Annars så är det hanteringsmässigt enklare för systemet att hantera en swap än två, särskilt om någon av dem skulle närma sig att bli full.
Snabbaste sättet att göra om dem till en swap är att stänga av båda två (ja, du kan göra det med systemet igång) och sedan gå in i gparted och ta bort den ena och förstora den andra, alternativt ta bort båda och skapa en ny. Glöm dock inte att gå in i fstab och ta bort den swap som inte längre finns, alternativt anpassa UUID om du har skapat en ny...
Båda mina Swap är på 7000 MB så det finns gott om utrymme.Osprey skrev:Rent generellt kan man väl säga som så att det vore kanske en fördel att slå ihop sda7 och sda8 till en swap, istället för att ha två...
Jag har ett surt minne, vid en nyinstallation, så kom jag inte in på Win 10, däremot på mina två Linux OS.
Just det, jag ville ändra tågordning på mina OS, så även med din utomordentliga förklaring så känner jag mig ängslig över att ta bort en Swap och kanske tappar bort Win 10 igen?
Först efter en följdriktig steg-förklaring eller en tydlig bruksanvisning skulle jag göra ett försök.
Det lättaste momentet är att radera en Swap i Gparted, som just nu är det inte tillåtet.
I växelutrymmet ligger det här befintliga OS sist. Tvåa Win 10. Etta det experimentella Linux OS
Samma bild när jag förlorade Win 10!
Om du väljer alternativet "Något annat" då du ska installera (Vet inte om det står annat i 16.04) får du möjligheten att bocka för vilka paritioner som du vill använda vid installationen samt om de ska formateras eller inte.Gunnar Hjalmarsson skrev:Känner inte igen möjligheten att bocka någonting (kan ju ha missat det).
Min erfarenhet är att alternativet för att formatera swap är inaktiverat, då swap inte ska formateras. Skall dock tilläggas att jag alltid brukar köra på alternativet "Något annat" då jag installerar och där finns det ingen möjlighet att formatera swap partitionen. Det kanske är andra alternativ avseende swap om man kör på andra val än "Något annat" vid installation.Gunnar Hjalmarsson skrev:Min erfarenhet är att det är enklare än så: När jag installerar en tillkommande *buntu-version på samma disk, föreslår installationsprogrammet att den befintliga swap-partitionen formateras utan att jag vidtar någon särskild åtgärd.
- Gunnar Hjalmarsson
Jag brukar också köra på "Något annat". Precis innan man faktiskt startar installationen dyker det upp ett fönster där det framgår vilka partitioner som kommer att formateras, och swap-partitionen brukar vara en av dem - i varje fall för mig. (Taget ur minnet, med allt vad det kan innebära...)
Gunnar
Ponera att den Ubuntu som man redan har installerat har ju givetvis en Swap och en annan version vill man också ha av Ubuntu, men man installerar bara dess OS och lämnar det utan en Swap? Skulle den befintliga Swap se till att serva båda OS?
Ponera att den Ubuntu som man redan har installerat har ju givetvis en Swap och en annan version vill man också ha av Ubuntu, men man installerar bara dess OS och lämnar det utan en Swap? Skulle den befintliga Swap se till att serva båda OS?
- johanre
- Serveradmin
Det går absolut att göra, ja.Tjadden skrev:Ponera att den Ubuntu som man redan har installerat har ju givetvis en Swap och en annan version vill man också ha av Ubuntu, men man installerar bara dess OS och lämnar det utan en Swap? Skulle den befintliga Swap se till att serva båda OS?
- Gunnar Hjalmarsson
Inte bara går att göra. Om inte jag har fått allt om bakfoten (vilket inte kan uteslutas), är det precis så det fungerar med automatik om man inte vidtar någon särskild åtgärd.johanre skrev:Det går absolut att göra, ja.Tjadden skrev:Ponera att den Ubuntu som man redan har installerat har ju givetvis en Swap och en annan version vill man också ha av Ubuntu, men man installerar bara dess OS och lämnar det utan en Swap? Skulle den befintliga Swap se till att serva båda OS?
Gunnar
Alltså alltså det finns en inbyggd självsökande automatik i installationsprogrammet som väljer en befintlig Swap.Gunnar Hjalmarsson skrev:Inte bara går att göra. Om inte jag har fått allt om bakfoten (vilket inte kan uteslutas), är det precis så det fungerar med automatik om man inte vidtar någon särskild åtgärd.
johanre
Efter installationen kom jag inte in i datorn. Så det vara bara att installera om igen och ta med en Swap.
På något sätt tycker jag att det borde finnas en möjlighet att rädda situationen ifall man råkar ut för det här?
error: unknown filsystem
Entering rescuse mode ...
grub rescuse
Bara ett meddelande om att du saknar en befintlig Swap innan man ska starta om datorn efter en klar installation, i detta läge skulle man kunna komplitera med en Swap! Förresten om man redan har en eller två OS på C: disken, den senaste installationen skulle man kunna markera om vill ha den som etta, tvåa eller trea i växlingsprogrammet!
Det har du säkert rätt i, för jag har det minnet jag hoppade över att markera volymen för en Swap.johanre skrev:Det går absolut att göra, ja.Tjadden skrev:Ponera att den Ubuntu som man redan har installerat har ju givetvis en Swap och en annan version vill man också ha av Ubuntu, men man installerar bara dess OS och lämnar det utan en Swap? Skulle den befintliga Swap se till att serva båda OS?
Efter installationen kom jag inte in i datorn. Så det vara bara att installera om igen och ta med en Swap.
På något sätt tycker jag att det borde finnas en möjlighet att rädda situationen ifall man råkar ut för det här?
error: unknown filsystem
Entering rescuse mode ...
grub rescuse
Bara ett meddelande om att du saknar en befintlig Swap innan man ska starta om datorn efter en klar installation, i detta läge skulle man kunna komplitera med en Swap! Förresten om man redan har en eller två OS på C: disken, den senaste installationen skulle man kunna markera om vill ha den som etta, tvåa eller trea i växlingsprogrammet!