Ingen kontakt med internet Ubuntu 16.04
Ingen kontakt med internet Ubuntu 16.04
Hej!
Har nyligen installerat Ubuntu 16.04 från usb-sticka. när jag klickar på WIFI Telia -176B55 kommer det upp en ruta "Password" har prövat att fyllla i mitt lösenord eller routerns lösenord men det händer inget. Hade Ubuntu 14.04 installerat förut då fungerade det och min windowsdator. Får ett felmeddelande, se bifogad fil. Vad är felet?
Har nyligen installerat Ubuntu 16.04 från usb-sticka. när jag klickar på WIFI Telia -176B55 kommer det upp en ruta "Password" har prövat att fyllla i mitt lösenord eller routerns lösenord men det händer inget. Hade Ubuntu 14.04 installerat förut då fungerade det och min windowsdator. Får ett felmeddelande, se bifogad fil. Vad är felet?
Senast redigerad av 1 willys, redigerad totalt 15 gånger.
Re: Ingen kontakt med internet Ubuntu 16.04
Sådant kan inträffa att det inte går att logga in och i ditt fall lär du nog få göra en ominstallation.willys skrev:Hej!
Av egen erfarenhet så råkade jag ut för detta och begärde hjälp, lösningen blev en ominstallation.
Det har jag gjort. Men det kanske är fel på installationsfilen.
Kan du se bifogade filen ?
Kan du se bifogade filen ?
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Välkommen till oss.
Har du fortfarande dualboot (windows och ubuntu tillsammans, på datorn)?
Om så, kan du koppla upp dig från windows?
Ingen bifogad fil syns.
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Nej! den ligger på en separat dator.
Hur visar jag bifogad fil?
Hur visar jag bifogad fil?
- Broder Tuck
Synd. Då kan vi inte direkt kolla om felet ligger i datorn.willys skrev:Nej! den ligger på en separat dator.
Ett alternativ nu, för att få föregående testat, det är att du återigen startar upp datorn med installationsstickan i.
Denna gång skall du vara noga med att vid start, välja alternativet "Pröva Ubuntu", eller hur det nu exakt står.
Pröva på. INTE installera.
Det är skillnaden.
När uppladdningen från stickan är klar, kan du testa med att starta upp Firefox och se om du kommer ut på nätet. Kommer du inte ut, bör du börja med att göra om nedladdningen av installationsfilen från nätet, till stickan. Mest troligt är, att det är där, som problemet ligger.
Om det inte förelåg problem med uppkopplingen på den datorn redan innan, förstås.
Se bilden nedan.Hur visar jag bifogad fil?
Filen kan först läggas på ditt skrivbord, där du har snabb och enkel åtkomst av den. Därefter väljer du att skriva ett nytt inlägg i tråden.
1. Under delen som du skriver inlägg i, väljer du detta.
2. Här anger du filens namn. Trycker du på "Välj fil", så kan du söka dig fram till den fil du vill lägga till. När filen syns i fältet vid 2, går du till 3 och väljer "Bifoga filen".
Är en bild för stor,
så anges det hur stor den får vara. Bilder måste då bearbetas i ett bildprogram till högst det angivna värdet. Lite mindre, kan vara bra.
Är en text för stor,
kan det vara läge att "Quote" från raden ovanför där man skriver texten i det vanliga inlägget. .........../Lycka till. tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
- Broder Tuck

Nu har bilden du försökte lägga upp dykt upp.
Det här är en crashrapport. Vilket tyder på att felet kanske ligger där.
Det är network-managern som behöver fixas till. (rad 4 i din bild).
Då kan du börja såhär (jag tittar på din bild):
Längst till vänster på bildskärmen har du Unitys vertikala meny. Fjärde ikonen nerifrån, ser ut som en väska. "Programvara för Ubuntu". Klicka upp den. Sök efter programmet "Synaptic". Låt installera det.
Nästa steg blir att i Synaptic söka efter det som crachade. Installera om.
Det får vi ta separat, när du har nått dit.
Testa ändå att starta om installationsusb-stickan och att pröva på ubuntu från den. Det kan vara intressant att veta om ubuntu i det läget, finner nätet.
/tukken
Broder Tuck skrev:![]()
Nu har bilden du försökte lägga upp dykt upp.
Det här är en crashrapport. Vilket tyder på att felet kanske ligger där.
Det är network-managern som behöver fixas till. (rad 4 i din bild).
Då kan du börja såhär (jag tittar på din bild):
Längst till vänster på bildskärmen har du Unitys vertikala meny. Fjärde ikonen nerifrån, ser ut som en väska. "Programvara för Ubuntu". Klicka upp den. Sök efter programmet "Synaptic". Låt installera det.
Nästa steg blir att i Synaptic söka efter det som crachade. Installera om.
Det får vi ta separat, när du har nått dit.
Testa ändå att starta om installationsusb-stickan och att pröva på ubuntu från den. Det kan vara intressant att veta om ubuntu i det läget, finner nätet.
/tukken
Hej Tucken!
Programmet hittar inte "Synaptic". Har ominstallerat Ubuntu 16.04 blir samma fel. Orsak till ominstallation :Datorn hängdes sig när jag försökte uppgradera till 16.04 .Stängde av datorn under uppdateringen. Försökte starta om den , då kom det upp att jag måste logga in. Istället gjorde jag ominstallation från usb-sticka. Kan vara det som har orsakat felet?
//Willy
- Broder Tuck
Det var konstigt. Nu är detta en sak som vi skall ägna oss åt först om du får igång ubuntu och då får det tidigare craschmeddelandet.willys skrev: . . . Programmet hittar inte "Synaptic". . . .
Men går vi emellan med detta om synaptic, så blir det enligt bilderna nedan:
1. Ikonen för "Programvara för Ubuntu". Tryck på ikonen och du skall få upp
2. bilden som visas här. I inmatningsfältet, skriv "synaptic" och
3. du får upp denna bild. Mer till höger om inmatningsfältet får du möjlighet att trycka på "installera".
Men du har inte nämnt om du har testat med att "pröva på ubuntu", som jag bad dig göra. Det bör bli det första. Om problemet kvarstår. /tukken
Hej Igen!
Bifogar en ny bild.Den kommer upp när jag klickar på WIFI Telia
Men jag kan inte skriva in lösenordet på routern?
Jo jag prövat att köra ifrån usb-stickan, men internet fungerar inte.
Nej den finns inte med i programmet, det verkar inte vara lika som 14.04.
Väldigt få program är med.
Bifogar en ny bild.Den kommer upp när jag klickar på WIFI Telia
Men jag kan inte skriva in lösenordet på routern?
Jo jag prövat att köra ifrån usb-stickan, men internet fungerar inte.
Nej den finns inte med i programmet, det verkar inte vara lika som 14.04.
Väldigt få program är med.
willys
Klicka på ikonen på systeminställningar eftersom du är inne på desktop och sedan klickar du på "Nätverk" där ställer man in trådlöst nätverk. Efter detta bör du kunna få kontakt med Wi-Fii Telia får vi hoppas?
Klicka på ikonen på systeminställningar eftersom du är inne på desktop och sedan klickar du på "Nätverk" där ställer man in trådlöst nätverk. Efter detta bör du kunna få kontakt med Wi-Fii Telia får vi hoppas?
Hej!
Infogar fil. får upp samma , måste kunna öppna telia WIFI med routerns lösenord men hur?Men det går inte den rutan.
Ser att det fel nätverkanslutnig, gäller samma för Telia-176855.
Infogar fil. får upp samma , måste kunna öppna telia WIFI med routerns lösenord men hur?Men det går inte den rutan.
Ser att det fel nätverkanslutnig, gäller samma för Telia-176855.
Willys
Det känns som att du måste ta kontakt med Telia, för vad jag förstår har dem den server, som vill ha ett lösenord?
Det känns som att du måste ta kontakt med Telia, för vad jag förstår har dem den server, som vill ha ett lösenord?
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
willys; skulle du bara kunna bekräfta:
* Du har installerat Ubuntu 16.04 två gånger från samma usb sticka och båda gångerna blir det samma fel och problem med nätverksanslutningen?
I så fall skulle jag nog börjat med att prova:
* Installera om USB stickan med installationsdisken och antingen - som Broder Tuck rekommenderade - försöker du "Pröva på" Ubuntu och försöker ansluta till ditt nätverk därifrån, eller så försöker du installera om 16.04 igen.
Eller:
* Installera om USB stickan med Ubuntu 14.04 och testa med det istället. Du menar ju själv att det har fungerat då.
* Du har installerat Ubuntu 16.04 två gånger från samma usb sticka och båda gångerna blir det samma fel och problem med nätverksanslutningen?
I så fall skulle jag nog börjat med att prova:
* Installera om USB stickan med installationsdisken och antingen - som Broder Tuck rekommenderade - försöker du "Pröva på" Ubuntu och försöker ansluta till ditt nätverk därifrån, eller så försöker du installera om 16.04 igen.
Eller:
* Installera om USB stickan med Ubuntu 14.04 och testa med det istället. Du menar ju själv att det har fungerat då.
Hej!
Jag har löst problemet.
Fick gå in i systeminställningar-Nätverk-inställningar-säkerhet trådlöst nätverk,
där fick jag skriva in lösenordet för routern.därefter gick jag tillbaka till nätverk
och klickade på kontakt Telia-176B55.Sen vart det klart !
// Willy
Jag har löst problemet.
Fick gå in i systeminställningar-Nätverk-inställningar-säkerhet trådlöst nätverk,
där fick jag skriva in lösenordet för routern.därefter gick jag tillbaka till nätverk
och klickade på kontakt Telia-176B55.Sen vart det klart !
// Willy
Willy
Grattis!
Då var man dig behjälplig, vilket känns skönt att få hjälpa till.
Grattis!
Då var man dig behjälplig, vilket känns skönt att få hjälpa till.