Kan bara ändra PCM-volym, inte Master

Problem med att spela musik, film osv.
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Kan bara ändra PCM-volym, inte Master

Inlägg av Christian Johansson »

Jag har precis installerat Lubuntu 16.04 på en gammal laptop. Upptäckte efter installationen att volymkontrollen i panelen längst ner på skrivbordet inte påverkar volymen överhuvudtaget, bara rutan "Tyst" som stänger av volymen. Utan rutan ikryssad blev det alltid maximal volym oavsett vad volymen var insatt på. Sedan startade jag Alsamixergui och där kan jag se att Master inte går att ändra, däremot kan man reglera volymen med PCM. Misstänker att volymkontrollen i panelen längst ner på skrivbordet bara påverkar Master. Det gör väl inte så mycket att man bara kan justera volymen med PCM tycker jag, huvudsaken är att volymen går att ändra, men det känns lite omständligt att öppna Alsamixergui och ändra volymen där, det går dessutom bara att reglera separat för höger och vänster kanal där, jag vill påverka båda på en gång. Någon som vet något enklare sätt? Vore bra om det gick att få en PCM-kontroll i panelen längst ner.

Alsamixer säger att ljudchipet är HDA ATI SB. Det står också Chip: Motorola Si3054. Datorn är en Fujitsu-Siemens Amilo Pa 1510.
Christian Johansson

Re: Kan bara ändra PCM-volym, inte Master

Jag kan nu styra volymen med multimediaknapparna för volym på mitt tangentbord. Detta tack vare att jag ändrade från "Master" till "PCM" på följande rader i konfigurationsfilen ~/.config/openbox/lubuntu-rc.xml :

Kod: Markera allt

...
    <!-- Keybinding for Volume management -->
    <keybind key="XF86AudioRaiseVolume">
      <action name="Execute">
        <command>amixer -q sset PCM 3%+ unmute</command>
      </action>
    </keybind>
    <keybind key="XF86AudioLowerVolume">
      <action name="Execute">
        <command>amixer -q sset PCM 3%- unmute</command>
      </action>
    </keybind>
    <keybind key="XF86AudioMute">
      <action name="Execute">
        <command>amixer -q sset PCM toggle</command>
      </action>
    </keybind>
...
Volymkontrollen i panelen styr fortfarande Master så jag kan inte använda den för att justera volymen.
beow

Inlägg av beow »

Jag hade ett liknande problem i Xububtu 15.10. I mitt fall var man tvungen att öppna "Volume Control" (pulse-audio) och om man har mer än en output device, klicka i "set fallback" (en grön check mark symbol) för den output device som man ville master volume slidern skulle styra. Kanske nåt liknande i den Lubuntu?
Christian Johansson

beow skrev:Jag hade ett liknande problem i Xububtu 15.10. I mitt fall var man tvungen att öppna "Volume Control" (pulse-audio) och om man har mer än en output device, klicka i "set fallback" (en grön check mark symbol) för den output device som man ville master volume slidern skulle styra. Kanske nåt liknande i den Lubuntu?
Pulseaudio är inte installerat. Vill nog försöka undvika att installera det för datorn har bara 1 GB minne så jag vill hålla nere vad som körs. Har tyvärr inte hittat något liknande det du nämner i t.ex. alsamixer eller alsamixergui.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Christian Johansson skrev:Pulseaudio är inte installerat.
Pulseaudio är installerat som standard på Ubuntu och de flesta flavors. Tror att du bör tänka om.
Christian Johansson

Gunnar Hjalmarsson skrev:
Christian Johansson skrev:Pulseaudio är inte installerat.
Pulseaudio är installerat som standard på Ubuntu och de flesta flavors. Tror att du bör tänka om.
Jaha, men tydligen är det inte installerat som standard i Lubuntu 16.04 eftersom jag inte fick med det när jag installerade Lubuntu 16.04.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Nej, det stämmer. Lubuntu har av tradition varit snåla med att inkludera paket som standard, för att ISO-filen skulle kunna rymmas på en CD. (Det kan den ändå inte i 16.04).

Men i varje fall i Ubuntu är ljudfunktionaliteten upphängd på pulseaudio, och jag misstänker att Lubuntu inte har utvecklat något alternativ på den punkten.
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"