su

lais

su

Inlägg av lais »

Jag är kass på linux terminal. Jag vill installera Adobe Reader via terminal och jag försöker logga in som root genom att ange su som jag lärt mig. Jag lovar :-) att mitt lösenord är rätt för det funkar när jag använder Synaptic package manager. Men det funkar inte när jag skriver in lösenord i terminal. Har någon nån lösning? Jag måste ha adobe för att kunna lada ner en ebok.
Okänd

SV: su

Inlägg av Okänd »

Så här:

http://www.howtogeek.com/howto/ubuntu/i ... untu-edgy/

Gå först in i Meny System > Administration > Programvarulkällor och bocka i samtliga. universe, multiverse etc..

;)
Lars
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Lars »

När man kör su så ska man ange root-lösenordet, inte sitt eget. Men i Ubuntu finns det inget root-lösenord, därför ska man använda sudo istället. Med sudo anger man sitt eget lösenord.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

su finns i ubuntu men det går inte att använda utan att sätta ett rootlösen. Det du ska använda är sudo. Med sudo får du ange ditt lösenord.

sudo -i
används för att logga in som root i en terminal.
KDE 4.5 SC är ute i det fria!!! Tjoho

Stagnation is good for nobody - after all if you don't progress you end up with gnome
Okänd

Inlägg av Okänd »

Sen kan det bli lite special med 7an men det märker man.

http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu_Edgy ... la_Firefox
Användarvisningsbild
Bossieman
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Lite off-topic men enligt min mening är acrobat reader ett av kända universums långsammaste program Varför inte använda xpdf som pdf läsare? Det är ca 10E24 gånger snabbare.  :o
* Detta meddelande har granskats av FRA *
Användarvisningsbild
Urban Anjar
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av Urban Anjar »

Man kanske ska tillägga att det vanligaste sättet att använda sudo är:

sudo <kommando>

exempelvis

sudo apt-get install acroread

och att lösenordet är ditt eget lösenord. Som default är det bara den första användaren son får använda sudo, men det går att godkänna fler om de är betrodda.
Ubuntu från början: http://ubuntufranborjan.wordpress.com/
Vill påminna om den här lilla filmen http://video.google.com/videoplay?docid ... 522818645#
lais

Inlägg av lais »

Jag måste använda Acrobat Reader för att kunna ladda ner e-böcker från bibblan Grrrr! :-(
Fattar inte varför Acrobat reader hamnar under applications? Hur får man dit det? har andra program som jag inte får dit t ex real player och skype.
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

lais skrev: Jag måste använda Acrobat Reader för att kunna ladda ner e-böcker från bibblan Grrrr! :-(
Fattar inte varför Acrobat reader hamnar under applications? Hur får man dit det? har andra program som jag inte får dit t ex real player och skype.
Vad menar du med att du måste ha Acrobat reader för att kunna ladda ner e-böcker? Applications? Har du ens uppdaterat ditt Ubuntu till fullt svenskt språkstöd? Skype ligger under Program/Internet realplayer borde ligga under /Program/Ljud och Video
Användarvisningsbild
Nekomata

Inlägg av Nekomata »

Bossieman skrev:Vad menar du med att du måste ha Acrobat reader för att kunna ladda ner e-böcker?
När man hämtar e-böcker från bibliotek så måste de ju kunna se till att man bara får ha boken en viss period (så att det är ett "lån") och därför måste man använda specifika program som ordnar sådant t.ex Acrobat Reader, skulle tro att det var det som menades?

Sen förstår jag inte vad om lais har installerat fullt svenskt språkstöd eller inte har med saken att göra.
Användarvisningsbild
Bossieman
Kontakt:

Inlägg av Bossieman »

Det jag mena med språkstödet är att det verkar inte som du har fullt svenskt ubuntu system. Att det saknas språkfiler i ditt system, du nämde application men i en uppdaterad svensk version står det program.
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Inlägg av toxic76 »

Annars så kan man alltid installera adobe reader med automatix2
Bild
Bild
Bild
Bild
Skriv svar