Datorn tappat kontakt med omvärden..........

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Användarvisningsbild
skalman65
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Datorn tappat kontakt med omvärden..........

Inlägg av skalman65 »

Vår bärbara maskin med 15.10 stängdes av normalt utan problem igår, när den startades på morgonen sedan så startade datorn och man kunde bläddra i menyer starta program etc.

men följande saker fungerar inte
blåtand(inbyggd), usb- portarna, nätverk (vare sig Wifi eller trådbundet) samt felaktig bildskärmsupplösning
(antar att inte rätt drivrutin laddas eller). Detta är vad jag har funnit hittills.

Däremot så fungerar datorns mus samt tangentbord, men inte en extern mus (Usb)
Har nu inte gjort mycket mer än att försöka komma ut på internet men utan resultat.

Nu är det inte jag själv som använder datorn men vad jag fått veta så har inget onormalt gjorts under gårdagen, inga öppnade bilagor via mail etc..

Någon som kan ha ett tips vad som kan ha inträffat, samt vad man kan försöka med.
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Re: Datorn tappat kontakt med omvärden..........

Inlägg av Broder Tuck »

;) Jag har inget konkret att ge dig. Men två kommandon som du kan testa, ifall det är något fel kring en uppdatering som har blivit avbruten.

Ta kommandona var för sig
sudo dpkg --configure -a
sudo apt-get -f install

Det må vara långsökt, men varför inte testa.
Lycka till! /tukken
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Användarvisningsbild
skalman65

Inlägg av skalman65 »

Långsökt eller inte, jag prövar så gärna ;D
men (vad jag kan se) gav de inget matnyttigt.

Bild

Gjorde en omstart därefter, ingen ändring

Gick in på "skärm" för att titta på upplösningen
som då står på 800x600 , samt som inte har några alternativ,(kan inte ändra)

Finns det något motsvarande MS "felsäkert läge" som maskinen kan ha startat i, med tanke på att så mycket har lagt av samtidigt?
Användarvisningsbild
skalman65

Inlägg av skalman65 »

Har jobbat på att försöka få igång/tillgång till internet.

prövade bland annat med att starta network managern
Med följande resultat:

Kod: Markera allt

Sudo start network-manager

start: Kunde inte ansluta till Upstart: Failed to connect to socket /com/ubuntu/
upstart: Förbindelse vägras
nu läste jag mig till (om jag förstod det rätt) att från 15.04 så hade man gått över till något som heter "systemd", som då arbeter lite annorlunda

Är det förklaringen eller är jag något på spåret här....?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

skalman65 skrev:nu läste jag mig till (om jag förstod det rätt) att från 15.04 så hade man gått över till något som heter "systemd", som då arbeter lite annorlunda

Är det förklaringen eller är jag något på spåret här....?
Nja, förändringen till systemd förklarar inte de problem du har. Använd istället:

sudo service network-manager restart
Dina hårdvaruproblem borde du åtminstone kunna få en antydan om genom:

dmesg | less
och

sudo grep -i error /var/log/syslog | less
Användarvisningsbild
skalman65

Inlägg av skalman65 »

Det var ett kommandon som gav lite info ;D även om jag nu inte förstår så mycket av det, saknar nu möjlighet att kunna få ut ett kopierat felmeddelandet för att klistra in det här, så jag valde några rader att skriva av - skriva av hela skulle ta hela förmiddagen.

Mar 17 17:54:56 Asus-Laptop networkmanager [497] : <warn> error requesting aut for org.freedesktop.Networkmanager.wifi.share.open: (0) Authorization check failed: Gdbus.Error:org.freedesktop.Dbus.Error.Noreply: Messagerecipint disconnected from message bus without replying
många nästan identiska sådana rader

Asus-Laptop kernel: [   0.202421] acpi PNP0A08:00  _OSC failed (AE_ERROR) ; disabling ASPM

Asus-Laptop NetworkManager[520] : <Warn> failed to enumerate oFono devices: GDBus.error:org.freedesktop.Dbus.Error.ServiceUnknown: The name org.ofono was not provided by any .service files

Asus-Laptop org.gtk.vfs.Daemon[850]: ** (process:1369) : WARNING  **: Couldn't create direktory monitor on smb://x-gnome-default-workgroup/ .Error: Angivenplats är inte monterad
flera liknade dessa men med avslutning att katalogen saknas (samba) eller förbindelse vägras (utdelningslista)

Försökte att starta upp maskinen via bios och en usb sticka för att kunna plocka ut viss data men inte ens det fungerade maskinen vägrar att starta på usb minne.

Pratade med databutiken som maskinen köptes i från som sa det kunde tänkas att något på m/b som gått sönder.
kan det vara så "enkelt"?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Hhhmm, mitt fel - ber om ursäkt. Det var lite väl breda instruktioner jag gav dig som kanske inte är så lätta att filtrera resultaten ifrån....

Skulle jag gissa så fick du en säkerhetsuppdatering inklusive en ny kärna. Och det är den kärnan som orsakar problem med hårdvaran. Har du kvar den gamla kärnan?

dpkg -l | grep linux-image- | grep ii | grep -v extra
I så fall skulle du kunna starta från den gamla kärnan och se om det förbättrar situationen.
Användarvisningsbild
skalman65

Inlägg av skalman65 »

Här fick jag upp följande meddelande:

rc linux-image-3,19,0-23-generic               3,19,0-23,24
                              amd64     Linux kernelimage for version 3,19,0 on 64 bit
sedan följer flertalet image-filer därefter till:

ii Linux-image-4,2,-23-generic                                  4,2,0-23,28
                         amd64                      Linux kernel image for version 4,2,0 on 64 bit
den (jag tror är) aktuella är sedan:

ii inux-image-generic                                           4,2,0,22,24                    
                         amd64                               general Linux kernel image
Hur väljer jag nu att starta från förra kärnan ?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Alltså du har inte riktigt återgett resultatet från kommandot. Jag misstänker att du inte kopierar texten och klistrar in här, utan att du skriver det för hand. Som att du läser av skärmen på den bärbara datorn och sedan skriver in resultat för hand från en annan dator. Stämmer det?

Hur som helst; du får vid uppstart av datorn en lista med vad du kan du kan starta datorn ifrån. Välj då "Advanced options for Ubuntu" (med hjälp av piltangenterna och returtangenten) och då får du ytterligare en lista, med kärnor att starta ifrån. Välj då den näst-senaste (se den sista siffran i versionen på kärnan) och starta från den. Se de 2 första bilderna på denna sidan: http://askubuntu.com/questions/92556/ho ... root-shell som exempel.
Användarvisningsbild
skalman65

Inlägg av skalman65 »

Ja du har helt rätt johanre, försökte att på något sätt få ut ett dokument med de aktuella resultaten, då jag inte lyckades så vart det att skriva för hand och då vart det inte samtliga rader.

Den skärmen du hänvisade till brukar jag kalla "dualbootlistan" heter säkert något helt annat.....

men då jag inte har haft något Ms system på datorn så har jag aldrig sett denna lista (annars borde jag tänkt på det själv ;D ,
men efter lite trixande lyckades jag få fram den via esc eller om det var skift vid uppstart.
Där hade jag 4.2.0-23 som kernel att starta med ändrade detta 4.2.0-22 varpå datorn starta och fungerade som den ska (vad jag funnit hittills).

Googlade lite på detta och fann denna bugg rapport, nu hade inte vi likadana datorer..
https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+sour ... ug/1532721

Där skaparen fick rådet att uppdatera Bios, vilket jag har roat mig med under kvällen.
men trots detta så fungerar inte senaste 4.2.0-23 kerneln.

Skall man nu bara ligga lågt tills nästa uppdatering kommer och då se om problemen försvinner, att starta från den tidigare kerneln tills dess, är inte någon större sak
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

Gött, bra att det löste sig. Ja, det händer lite då och då att en kernel-uppdatering ställer till det för viss hårdvara. Det brukar ordna sig i nästkommande kernel-uppdatering. Om det inte gör det finns det sätt att spika vissa paket versioner så att du inte längre får uppdateringar för kernel paketen t.ex. Men det tar vi då...
Användarvisningsbild
skalman65

Inlägg av skalman65 »

Vill bara hoppa in och tacka för vägledning och hjälp. :glad: :glad:
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Ser att den senast släppta linux-versionen för 15.10 är 4.2.0-34. Med tanke på det är jag lite undrande över att du nyligen uppgraderade till 4.2.0-23.
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Gunnar

En fråga, jag håller efter i generic vs headers och tar bort överflödiga poster likt den här
linux-headers-4.2.0-16.
Är det en praxis för dem som försöker vårda sina OS?
Rätta mig om jag har fel som gör mycket för att hålla både Linux och WIndows rena ifrån onödiga filer och programfiler, även dito skräpfiler.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Utanför ämnet:
Tjadden skrev:Utanför ämnet: jag håller efter i generic vs headers och tar bort överflödiga poster likt den här
linux-headers-4.2.0-16.
Är det en praxis för dem som försöker vårda sina OS?
Utanför ämnet: Sköts normalt automatiskt, men ibland får man hjälpa till manuellt. Finns flera forumtrådar om ämnet, t ex den här.
Användarvisningsbild
skalman65

Inlägg av skalman65 »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Ser att den senast släppta linux-versionen för 15.10 är 4.2.0-34. Med tanke på det är jag lite undrande över att du nyligen uppgraderade till 4.2.0-23.

Tittade på detta under eftermiddagen,så jag började med att göra en uppdatering via terminalen
(vilket jag oftast använda vid uppdatering) vanliga

sudo apt-get update
samt därefter

sudo apt-get upgrade
vilket resulterade i att jag fick en uppdatering på under en mb att hämta,
(tror det var något med "dayligt..." fick den även på min 12.04)

kontrollerade sedan inställningarna i uppdateringshanteraren, vilka jag tyckte såg normala ut
samt att de skulle hämtas och installeras automatiskt.

Men däremot så fann den nu vid manuell sökning en mängd uppdateringar att hämta bla kernel ..-34,
med det installerat så fungerade datorn helt som vanligt.

Min fundering är då hur det kom sig att jag inte fick fram uppdateringen på kerneln via terminalen utan endast via uppdateringshanteraren när den kördes manuellt?
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Du hade nog fått samma resultat via terminalen om du hade kört

sudo apt-get dist-upgrade

dist-upgrade är ett 'intelligentare' alternativ till upgrade, och tillåter (i motsats till upgrade) att nya paket installeras, och att redan installerade paket som står i konflikt med nya/uppdaterade paket avinstalleras, till följd av beroenden. Tror att de grafiska installationsverktygen (Uppdateringshanteraren, Programcentralen, Synaptic...) använder dist-upgrade eller motsvarande.
Användarvisningsbild
skalman65

Inlägg av skalman65 »

aha
har trott att "dist-upgrade" användes när man ville uppgradera till en nyare dist

ex från 15.04 till 15.10

men det insåg jag att så inte var fallet, googlade lite på detta och fann just detta.
In order to install the new kernel, you will need to run apt-get dist-upgrade. You will be notified when you run apt-get upgrade, as it will say that certain packages have been held back. That's your cue to use: apt-get dist-upgrade.
Det är bara att bara att buga och tacka - då man har lärt sig något nytt.

:glad: :glad:
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Får väl då medge att jag lärde mig det så sent som för några veckor sedan. ;)
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Jag använder Synaptic flitigt och ominstallerar rätt mycket och ibland lägger jag till program som muntrar upp datorns seghet som kan uppstå inom något ämne.
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"