En konstig händelse att inte komma ut på Internet?
En konstig händelse att inte komma ut på Internet?
Så här var det tidigare idag när jag öppnade datorn och skulle ut på internet som bevisligen var påkopplad men kom inte ut på en speciell hemsida så kom jag inte ut på den sidan och heller inte någon annan sida.
Jag kollade upp i datorn och tog Terminalen till hjälp med en vanlig update och fick en massa felrapporter och likadant vid update!
Jag tolkade då att jag hade ett maskinfel i själva datorn.
Sedan körde jag Bleachbit och vad hände, allt fungerade normalt igen! Körde en update och likaså upgrade och detta fungerade utmärkt!
För en stund sedan så skulle jag släcka ner datorn och körde Bleachbit och kom på att jag måste ut på internet och skulle så göra en liten skrift och samma elände hände igen och körde en update fel i långa banor och körde bleachbit igen och se där, allt blev i sin ordning igen??
Gissa om jag vore glad om någon kan säga mig vad är detta för spökeri?
Jag kollade upp i datorn och tog Terminalen till hjälp med en vanlig update och fick en massa felrapporter och likadant vid update!
Jag tolkade då att jag hade ett maskinfel i själva datorn.
Sedan körde jag Bleachbit och vad hände, allt fungerade normalt igen! Körde en update och likaså upgrade och detta fungerade utmärkt!
För en stund sedan så skulle jag släcka ner datorn och körde Bleachbit och kom på att jag måste ut på internet och skulle så göra en liten skrift och samma elände hände igen och körde en update fel i långa banor och körde bleachbit igen och se där, allt blev i sin ordning igen??
Gissa om jag vore glad om någon kan säga mig vad är detta för spökeri?
Re: En konstig händelse att inte komma ut på Internet?
Okej, vi ska inte bry oss om orsak och verkan, det ska blundas för konsekvensen tydligen?
- Broder Tuck
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
? ? ? Är det du, eller någon annan (mer ansvarig), som skall blunda för konsekvensen? ? ? ? Enligt din skrivning. /tukkenTjadden skrev:Okej, vi ska inte bry oss om orsak och verkan, det ska blundas för konsekvensen tydligen?
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Har du datorn uppkopplad via kabel eller trådlöst?
Kollade du om du kunde nå din router?
Kollade du om du kunde nå din router?
HakanS
Jag kör via Router som Comhem står för, alltså trådlöst.
Jag kom precis nu att tänka på när jag körde Win 10 med samma fel, så gjorde mitt
antivirusprogram Avast gällande att min Router borde konfigureras. Möjligt är av den anledning så fungerar det inte som det ska?
Jag kör via Router som Comhem står för, alltså trådlöst.
Jag kom precis nu att tänka på när jag körde Win 10 med samma fel, så gjorde mitt
antivirusprogram Avast gällande att min Router borde konfigureras. Möjligt är av den anledning så fungerar det inte som det ska?
Tänk om man kunde direkt kopiera de filer i Ubuntu som min router har en erinran emot, som jag inte fattar mer än att sudo kommer inte in i arkivet för att göra något åt dessa filer?
Inte heller får man en uppmaning att manuellt ändra om någonting och utan några tips så behåller man sitt ursprungsproblem med minuter för att komma in på en specifik site.
Ägarna förnekar att de har något fel på sina server och Disqus som är motorn för massor av Forum tycks inte vara intresserad på anmodan om detta problem, som många får dras med!
Inte heller får man en uppmaning att manuellt ändra om någonting och utan några tips så behåller man sitt ursprungsproblem med minuter för att komma in på en specifik site.
Ägarna förnekar att de har något fel på sina server och Disqus som är motorn för massor av Forum tycks inte vara intresserad på anmodan om detta problem, som många får dras med!
- Pink Panther
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Nu ska jag försöka ge dig ett svar Tjadden.
Några klagar på att ni får otydliga svar. Men saken är den att det ställs frågor i forumet som ibland innehåller en bristfällig felbeskrivning eller inte en tillräckligt beskrivning om vederbörandes problem. Det innebär en del svårigheter vad berör hjälp. Men ofta brukar vi tillsammans lösa problemen. Vi är en gemenskap så ordet tillsammans har en central betydelse. Någon medlem skickar ett ledande svar, ( kan var jag ). Då brukar ofta mer information eller en mer omfattande felbeskrivning levereras. Allt som borde varit med i den först felbeskrivningen dyker upp som ett brev på posten.
Nu till dina frågor.
Det finns ett antal orsaker till att någon inte når en "speciell hemsida"
Svar: Det kan var ovanligt många som besöker platsen samtidigt.
Det finns ett antal olika orsaker till att en update eller upgrade inte fungerar.
Svar: "Fix Various Update Errors In Ubuntu" http://itsfoss.com/fix-update-errors-ubuntu-1404/
Men att lösa alla problem med Bleachbit är förkastligt.
Svar: Bleachbit kan ställa till mer problem än nytta om användaren saknar kunskap om applikationen.
Några klagar på att ni får otydliga svar. Men saken är den att det ställs frågor i forumet som ibland innehåller en bristfällig felbeskrivning eller inte en tillräckligt beskrivning om vederbörandes problem. Det innebär en del svårigheter vad berör hjälp. Men ofta brukar vi tillsammans lösa problemen. Vi är en gemenskap så ordet tillsammans har en central betydelse. Någon medlem skickar ett ledande svar, ( kan var jag ). Då brukar ofta mer information eller en mer omfattande felbeskrivning levereras. Allt som borde varit med i den först felbeskrivningen dyker upp som ett brev på posten.
Nu till dina frågor.
Det finns ett antal orsaker till att någon inte når en "speciell hemsida"
Svar: Det kan var ovanligt många som besöker platsen samtidigt.
Det finns ett antal olika orsaker till att en update eller upgrade inte fungerar.
Svar: "Fix Various Update Errors In Ubuntu" http://itsfoss.com/fix-update-errors-ubuntu-1404/
Men att lösa alla problem med Bleachbit är förkastligt.
Svar: Bleachbit kan ställa till mer problem än nytta om användaren saknar kunskap om applikationen.
Senast redigerad av 1 Pink Panther, redigerad totalt 4 gånger.
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
Pink Panther
Tack, det var verkligen något bra som jag ska använda mig av, denna sida har jag för flera år sedan varit inne på, men den blev aldrig sparad för ämnet då var inte intressant för mig!
Bleachbit löser upp knuten, för att efter ett tag så är man tillbaka på ruta ett igen!
Just nu väntar jag in detta krångel med filerna och sedan får jag köra de rekommenderade koderna!
Tack, det var verkligen något bra som jag ska använda mig av, denna sida har jag för flera år sedan varit inne på, men den blev aldrig sparad för ämnet då var inte intressant för mig!
Bleachbit löser upp knuten, för att efter ett tag så är man tillbaka på ruta ett igen!
Just nu väntar jag in detta krångel med filerna och sedan får jag köra de rekommenderade koderna!
Jag har funnit en metod som gör att jag överbryggar väntetiden för att komma in på en viss sajt, genom att ställa in autouppdatering på mina bokmärken i väntan på att Disqus förbättrar mottagandet för oss som kör trådlöst via en Router.
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Tjadden; när du har sådana här problem så är det extremt viktigt att du även ordagrant delger de felmeddelande som datorn faktiskt har rapporterat till dig. De är en ovärderlig hjälp i att reda ut vad som egentligen är fel.
Läser jag vad du har skrivit så *antyder* det DNS uppslagsproblem, men det är inget annat än en gissning med utgångspunkt i vad du har beskrivit. Alltså; ett exakt återgivet felmeddelande kommer underlätta enormt i felsökningen.
Läser jag vad du har skrivit så *antyder* det DNS uppslagsproblem, men det är inget annat än en gissning med utgångspunkt i vad du har beskrivit. Alltså; ett exakt återgivet felmeddelande kommer underlätta enormt i felsökningen.
Hej, johanre
Saken var den, att det fel som uppstod med att inte komma in på en Webbsajt med över en minut väntan hade jag aldrig tidigare upplevt och än mindre med en tid som mest, en och en halv minut för att kunna läsa en tråd.
Att sedan data-mesigt med rätt uttryck för händelseförloppet, som du tydligen syftar på, vet jag inte hur det skulle se ut?
Som jag nu skrev kanske trots allt hade varit begripligt?
Saken var den, att det fel som uppstod med att inte komma in på en Webbsajt med över en minut väntan hade jag aldrig tidigare upplevt och än mindre med en tid som mest, en och en halv minut för att kunna läsa en tråd.
Att sedan data-mesigt med rätt uttryck för händelseförloppet, som du tydligen syftar på, vet jag inte hur det skulle se ut?
Som jag nu skrev kanske trots allt hade varit begripligt?
- johanre
- Serveradmin
Tjadden, du skrev:
1) Vilken webbsida försöker du nå? Och får du något felmeddelande?
2) När du i terminalen fick ett felmeddelande; vilket felmeddelande fick du?
Mina motfrågor till dig är därför:Så här var det tidigare idag när jag öppnade datorn och skulle ut på internet som bevisligen var påkopplad men kom inte ut på en speciell hemsida så kom jag inte ut på den sidan och heller inte någon annan sida.
1) Vilken webbsida försöker du nå? Och får du något felmeddelande?
2) När du i terminalen fick ett felmeddelande; vilket felmeddelande fick du?
johanre
Första frågan med sitt svar blev borttaget och därför får du inte något svar på vilken Webbsajt? Jag får inte något felmeddelande mer en endaste gång när jag inte kom in på någon sajt, med orden försök igen! Efter detta gäller det minuträkning för den specifika sajten det handlar om!
Den andra frågan blir för jobbigt att sitta manuellt och skriva ett tiotal rader ifrån Recovery update och allra helst vilka rader ska skrivas ner som inte säger mig ett skvatt när jag inte är hemma i data språket? http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu/poo ... _amd64.deb
bash: http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu/poo ... _amd64.deb: Filen eller katalogen finns inte
Möjligtvis denna rad om att de inte kommer in i arkivet och får en varning om att försöka ladda ner två paket, som också blir misslyckat men utan vetskap varför, mer än att de inte kommer in i arkivet som de redan varnat för?
Bravo så långt, jag fick dessa filer installerade, men det gäller för Ubuntu 15.10 ska försöka göra detsamma i 14.04
Förbereder att packa upp .../nautilus-data_1%3a3.14.2-0ubuntu13_all.deb ...
Packar upp nautilus-data (1:3.14.2-0ubuntu13) över (1:3.14.2-0ubuntu12) ...
Förbereder att packa upp .../nautilus_1%3a3.14.2-0ubuntu13_amd64.deb ...
Packar upp nautilus (1:3.14.2-0ubuntu13) över (1:3.14.2-0ubuntu12) ...
Nej det gick inte att åtgärda samma fel på Ubuntu 14.04
En test att komma in på den specifika sajten det tog 1 minut och 57 sekunder!
Samma test på Ubuntu 15.10 tid 1 minut och 14 sekunder
Fick ett reply i min E-post tid 2 minuter och 04 sekunder
http://disq.us/url?impression=10545c74- ... vent=email
Disqus har problemet, för jag är inte ensam om att ha råkat ut för samma problem i en veckas tid! I både Windows och Linux som jag fick besvarat nu och flera gånger tidigare!
Första frågan med sitt svar blev borttaget och därför får du inte något svar på vilken Webbsajt? Jag får inte något felmeddelande mer en endaste gång när jag inte kom in på någon sajt, med orden försök igen! Efter detta gäller det minuträkning för den specifika sajten det handlar om!
Den andra frågan blir för jobbigt att sitta manuellt och skriva ett tiotal rader ifrån Recovery update och allra helst vilka rader ska skrivas ner som inte säger mig ett skvatt när jag inte är hemma i data språket? http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu/poo ... _amd64.deb
bash: http://se.archive.ubuntu.com/ubuntu/poo ... _amd64.deb: Filen eller katalogen finns inte
Möjligtvis denna rad om att de inte kommer in i arkivet och får en varning om att försöka ladda ner två paket, som också blir misslyckat men utan vetskap varför, mer än att de inte kommer in i arkivet som de redan varnat för?
Bravo så långt, jag fick dessa filer installerade, men det gäller för Ubuntu 15.10 ska försöka göra detsamma i 14.04
Förbereder att packa upp .../nautilus-data_1%3a3.14.2-0ubuntu13_all.deb ...
Packar upp nautilus-data (1:3.14.2-0ubuntu13) över (1:3.14.2-0ubuntu12) ...
Förbereder att packa upp .../nautilus_1%3a3.14.2-0ubuntu13_amd64.deb ...
Packar upp nautilus (1:3.14.2-0ubuntu13) över (1:3.14.2-0ubuntu12) ...
Nej det gick inte att åtgärda samma fel på Ubuntu 14.04
En test att komma in på den specifika sajten det tog 1 minut och 57 sekunder!
Samma test på Ubuntu 15.10 tid 1 minut och 14 sekunder
Fick ett reply i min E-post tid 2 minuter och 04 sekunder
http://disq.us/url?impression=10545c74- ... vent=email
Disqus har problemet, för jag är inte ensam om att ha råkat ut för samma problem i en veckas tid! I både Windows och Linux som jag fick besvarat nu och flera gånger tidigare!
- johanre
- Serveradmin
Som sagt; jag hjälper dig gärna med att reda ut det rent tekniska när du får problem med att ladda ner t.ex. en uppdatering. Men jag behöver felmeddelandet för att kunna ge dig ett någorlunda korrekt svar.
Däremot så konstaterar jag krasst att problemet med länken på disqus som du hänvisar till, beror på att exponerat.net's site är långsam, inget annat. Och mer än så tänker inte jag befatta mig med det heller.
Däremot så konstaterar jag krasst att problemet med länken på disqus som du hänvisar till, beror på att exponerat.net's site är långsam, inget annat. Och mer än så tänker inte jag befatta mig med det heller.
Du sade i ditt ursprungliga inlägg i den här tråden att:Tjadden skrev:Felet uppstår utan några felmeddelanden och vad gör man då?
Det är alltså det jag syftar på när jag menar att ett felmeddelande hade hjälpt i förståelsen av problemet.Tjadden skrev:Jag kollade upp i datorn och tog Terminalen till hjälp med en vanlig update och fick en massa felrapporter och likadant vid update!
johanre
Först vill jag göra ett påpekande som har utgjort ett dröjsmål, det som borde stått i din nick? Står istället i mitt nicknamn
Sedan din kommentar att få reda på vad felet är, fick du faktiskt i mitt föregående inlägg som är också det enda av fel historian som jag kan ge dig!!
Nu har jag råkat ut för en Trojan i Ubuntu 15.10 som du kan läsa om i tråden om Ubuntu går fri ifrån Virus och hackers?
Nåväl eftersom jag aldrig ger upp så söker jag själv komma underfund med vad som är grunden för det fel som har uppstått!
NGINX lär ställa till det i främst Win OS, om det gäller även för Linux har jag inte någon vetskap om!
http://nginx.org/en/docs/ngx_core_modul ... oad_module
Jag har tidigare nämnt att köra med trådlöst nätverk kan ställa till det för en, men svaret är att detta är bara en myt? Jag vet att den sajt som Disqus servrar har flertalet gånger varit problem med! Tyvärr, sajtens anrop vägrar ägarna att svara på!
https://disqus.com/home/discussion/prod ... a_natverk/
Först vill jag göra ett påpekande som har utgjort ett dröjsmål, det som borde stått i din nick? Står istället i mitt nicknamn

Sedan din kommentar att få reda på vad felet är, fick du faktiskt i mitt föregående inlägg som är också det enda av fel historian som jag kan ge dig!!
Nu har jag råkat ut för en Trojan i Ubuntu 15.10 som du kan läsa om i tråden om Ubuntu går fri ifrån Virus och hackers?
Nåväl eftersom jag aldrig ger upp så söker jag själv komma underfund med vad som är grunden för det fel som har uppstått!
NGINX lär ställa till det i främst Win OS, om det gäller även för Linux har jag inte någon vetskap om!
http://nginx.org/en/docs/ngx_core_modul ... oad_module
Jag har tidigare nämnt att köra med trådlöst nätverk kan ställa till det för en, men svaret är att detta är bara en myt? Jag vet att den sajt som Disqus servrar har flertalet gånger varit problem med! Tyvärr, sajtens anrop vägrar ägarna att svara på!
https://disqus.com/home/discussion/prod ... a_natverk/
Kan någon här förklara för mig vilka filer som blir borttagna i Bleachbit som nu har visat sig att jag kommer in direkt på den webbsajt, som har krånglat för mig i snart två veckors tid?
Så här gör man, stänger Webbläsaren kör Bleachbit och öppnar Webbläsaren igen och klickar på den krångliga sajten och kommer direkt in på den kanske väljer en nyhetstråd och kommer direkt in även på den!
Tredje valet av tråd, så är det dags igen, att vänta minst i minut innan man kommer in på tråden!
Så här gör man, stänger Webbläsaren kör Bleachbit och öppnar Webbläsaren igen och klickar på den krångliga sajten och kommer direkt in på den kanske väljer en nyhetstråd och kommer direkt in även på den!
Tredje valet av tråd, så är det dags igen, att vänta minst i minut innan man kommer in på tråden!
- Gunnar Hjalmarsson
Vad säger dokumentationen?Tjadden skrev:Kan någon här förklara för mig vilka filer som blir borttagna i Bleachbit
Senast redigerad av 3 Gunnar Hjalmarsson, redigerad totalt 9 gång.
Gunnar
Så här ser de borttagna filerna ut i min webbläsare Slimjet
Så här ser de borttagna filerna ut i min webbläsare Slimjet
- Bilagor
-
- Borttagna filer.png (124.66 KiB) Visad 6856 gånger
- Gunnar Hjalmarsson
Då vet du ju. Med tanke på det, varför frågade du här?