Striden mellan 32 bit och 64 bit som passar din dator bäst?
Striden mellan 32 bit och 64 bit som passar din dator bäst?
Gunnar
Mystiskt så att det förslår, när jag installerat den rekommenderade 64 bit på vår egen nedladdning, allra helst när jag har AMD 64 bit Processor och får 32 bit.
Det borde finnas en fast plats där man direkt ser datorns kapacitet och vad man har installerat för OS och 32 eller 64 bit?
Går det att göra en uppdatering till 64 bit OS så att man slipper installera om via en DVD skiva?
Mystiskt så att det förslår, när jag installerat den rekommenderade 64 bit på vår egen nedladdning, allra helst när jag har AMD 64 bit Processor och får 32 bit.
Det borde finnas en fast plats där man direkt ser datorns kapacitet och vad man har installerat för OS och 32 eller 64 bit?
Går det att göra en uppdatering till 64 bit OS så att man slipper installera om via en DVD skiva?
Senast redigerad av 1 Tjadden, redigerad totalt 7 gånger.
- Gunnar Hjalmarsson
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Striden mellan 32 bit och 64 bit som passar din dator bä
Om du går till Systeminställningar -> Detaljer ser du såväl processortyp som installerad arkitektur.Tjadden skrev:Det borde finnas en fast plats där man direkt ser datorns kapacitet och vad man har installerat för OS och 32 eller 64 bit?
Nej, tyvärr. Om du vill byta, får du gå 'den långa vägen'.Tjadden skrev:Går det att göra en uppdatering till 64 bit OS så att man slipper installera om via en DVD skiva?
Gunnar
Tyvärr, det är 32 bit. det första man bli blind på är ögonen. Jag fattar inte själv mitt misstag?
Men det finns en poäng med denna DVD skiva, till en gammal kompis som har en gammal Toshiba dator Intel 32 bit. för honom är det lämpligt med 32 bit. Som vill ha Linux.
Förresten hans dator blir onödigt varm räcker det med att blåsa ur allt damm ur datorn och får sänkt temperatur?
Tyvärr, det är 32 bit. det första man bli blind på är ögonen. Jag fattar inte själv mitt misstag?
Men det finns en poäng med denna DVD skiva, till en gammal kompis som har en gammal Toshiba dator Intel 32 bit. för honom är det lämpligt med 32 bit. Som vill ha Linux.
Förresten hans dator blir onödigt varm räcker det med att blåsa ur allt damm ur datorn och får sänkt temperatur?
Visst tusan går det att uppgradera ett befintlig system från en 32-bitars installation till en 64-bitars dito. Det är dock en operation som varesig är riskfri eller trivial.Gunnar Hjalmarsson skrev:Nej, tyvärr. Om du vill byta, får du gå 'den långa vägen'.Tjadden skrev:Går det att göra en uppdatering till 64 bit OS så att man slipper installera om via en DVD skiva?
Se exempelvis http://www.ewan.cc/?q=node/132
I så gott som alla fall är en ominstallation att föredra.
andol
Nu minns jag för länge sedan, gjorde jag ett sådant försök som blev kass!
Så det blir att fixa det med en DVD skiva!
Nu minns jag för länge sedan, gjorde jag ett sådant försök som blev kass!
Så det blir att fixa det med en DVD skiva!
- Gunnar Hjalmarsson
Tack för korrigeringen! Då har jag lärt mig något nytt idag (också). Fast jag kan ju inte säga att instruktionen du länkade till inbjuder till att försöka...andol skrev:Visst tusan går det att uppgradera ett befintlig system från en 32-bitars installation till en 64-bitars dito. Det är dock en operation som varesig är riskfri eller trivial.Gunnar Hjalmarsson skrev:Nej, tyvärr. Om du vill byta, får du gå 'den långa vägen'.Tjadden skrev:Går det att göra en uppdatering till 64 bit OS så att man slipper installera om via en DVD skiva?
Se exempelvis http://www.ewan.cc/?q=node/132
Förstår det.andol skrev:I så gott som alla fall är en ominstallation att föredra.
Gunnar
Efter ominstallation till 64 bit.så händer det att jag fortfarande får upp en meny som heter
Nyckelringen som är Googles säkerhetsprogram som jag måste logga in på när jag startat upp datorn och går ut på Google Chrome Stabil?
Efter ominstallation till 64 bit.så händer det att jag fortfarande får upp en meny som heter
Nyckelringen som är Googles säkerhetsprogram som jag måste logga in på när jag startat upp datorn och går ut på Google Chrome Stabil?
Om man har Windows Vista och snart får detta OS inte några uppdateringar.
Ponera att datorn är Intel 32 bit och ägaren vill ha Win.7 som är gratis för de som har Vista.
Går det bra att installera Win. 7 64 bit istället för 32 Bit.?
För många år sedan i min gamla Laptop försökte jag med 64 bit. vilket inte fungerade så bra många störningar uppstod! Idag kanske det är rekommenderat att hellre köra 64 bit?
Någon kanske kan göra en djupare förklaring på hur 32 bit och 64 bit har för skillnad?
Dessutom varför bit systemet måste finnas till och vad det tjänstgör med?
Ponera att datorn är Intel 32 bit och ägaren vill ha Win.7 som är gratis för de som har Vista.
Går det bra att installera Win. 7 64 bit istället för 32 Bit.?
För många år sedan i min gamla Laptop försökte jag med 64 bit. vilket inte fungerade så bra många störningar uppstod! Idag kanske det är rekommenderat att hellre köra 64 bit?
Någon kanske kan göra en djupare förklaring på hur 32 bit och 64 bit har för skillnad?
Dessutom varför bit systemet måste finnas till och vad det tjänstgör med?
Varför tror du att Win 7 skulle vara gratis om man kör Vista? Så är icke fallet! När Win 7 var nytt, kunde de som köpte en dator med Vista i många fall uppgradera till win7 gratis, men det var alltså under en begränsad "övergångsperiod". Vill du uppgradera Vista i dag, får du köpa en ny licens och då blir det troligen Windows 10.
En 32-bitars Windows-installation kan aldrig uppgraderas till x64, utan måste alltid utföras som en ren installation. Annars gäller en giltig licens, både x32 och x64. Förutsättningen är förstås att hårdvaran stöder x64.
En 32-bitars Windows-installation kan aldrig uppgraderas till x64, utan måste alltid utföras som en ren installation. Annars gäller en giltig licens, både x32 och x64. Förutsättningen är förstås att hårdvaran stöder x64.
Alltid på kanelen!
eson 57
Enligt min kompis så sökte han efter en gratis uppdatering till Win. 7
Men i det programmet var han tvungen att ladda hem 7 program eller snarare filer!
Alltså han går den knepiga vägen istället för en ominstallation!
Men i det programmet var han tvungen att ladda hem 7 program eller snarare filer!
- Gunnar Hjalmarsson
Jag erinrar mig en gammal tråd, som kanske är tillämplig:Tjadden skrev:Efter ominstallation till 64 bit.så händer det att jag fortfarande får upp en meny som heter Nyckelringen som är Googles säkerhetsprogram som jag måste logga in på när jag startat upp datorn och går ut på Google Chrome Stabil?
viewtopic.php?f=200&t=59108
Vet inte vad det är han har hittat, men vad det än är, skulle jag inte rekommendera någon att använda det. Risken för skadlig kod är överhängande.Tjadden skrev:eson 57
Alltid på kanelen!
Gunnar
Jag får väl fortsätta med Nyckelringen och mitt lösenord består endast av en bokstav, enkelt och behändigt tycker jag trots allt. Men det dumma är att Google ska krångla till det.
Väntar på att Webbläsaren Opera så att det går att få in alla bokmärken jag har.
Jag får väl fortsätta med Nyckelringen och mitt lösenord består endast av en bokstav, enkelt och behändigt tycker jag trots allt. Men det dumma är att Google ska krångla till det.
Väntar på att Webbläsaren Opera så att det går att få in alla bokmärken jag har.
Gunnar
Går det att installera 64 bit Ubuntu på en gammal Toshiba Laptop (8år) som manar till att inte ladda hem 32 bit?
Går det att installera 64 bit Ubuntu på en gammal Toshiba Laptop (8år) som manar till att inte ladda hem 32 bit?
- Gunnar Hjalmarsson
Om det var den burken du körde det här kommandot på, så går det.
Du kan skapa en startbar USB/DVD med ett 64-bitars system och testa. Om det inte går, kommer installationsprogrammet att protestera innan något har hunnit ändras på hårddisken.
Du kan skapa en startbar USB/DVD med ett 64-bitars system och testa. Om det inte går, kommer installationsprogrammet att protestera innan något har hunnit ändras på hårddisken.
Gunnar
Det fungerar bra med 64 bit!
En sak jag inte kan komma på hur man får rätt adressen till ett 3g auto när man ska ge
rätt info, imal eller pop och siffrorna för in och utgående E-post I Thunderbird?
Det fungerar bra med 64 bit!
En sak jag inte kan komma på hur man får rätt adressen till ett 3g auto när man ska ge
rätt info, imal eller pop och siffrorna för in och utgående E-post I Thunderbird?
- Gunnar Hjalmarsson
Så bra.Tjadden skrev:Det fungerar bra med 64 bit!

Nytt ämne => ny trådTjadden skrev:En sak jag inte kan komma på hur man får rätt adressen till ett 3g auto när man ska ge rätt info, imal eller pop och siffrorna för in och utgående E-post I Thunderbird?
Jag börjar ana mig till att Ubuntu 14.04 Trysty bör man köra i 32 bit.
Med 64 bit som jag har, uppstår alla möjliga fel, vilket jag inte hade när jag
körde 14.04 32 bit som den senaste versionen, som då hade kommit ut.
Med 64 bit som jag har, uppstår alla möjliga fel, vilket jag inte hade när jag
- johanre
- Serveradmin
Nja, jag har ansvarat för ~5000 {Linux} servrar, arbetsstationer och bärbara datorer på 2 arbetsplatser de senaste 5 åren varav de flesta har kört 64 bitars Ubuntu 14.04. I de fall det var 32 bitars Linux installationer har det alltid varit av historiska skäl (t.ex. en dator installerades för många år sedan och sedan har man inte orkat uppgradera den - av diverse skäl som nästan alltid bottnar i avsaknad av tid).Tjadden skrev:Jag börjar ana mig till att Ubuntu 14.04 Trysty bör man köra i 32 bit.
Vilka fel? Börja med det första; oftast är efterkommande fel följdfel och mer förvirrande än något annat.Tjadden skrev:Med 64 bit som jag har, uppstår alla möjliga fel, vilket jag inte hade när jag
johanre
Bra att veta att 64 bit skulle vara bra, men inte i min dator till synes.
Att inte komma in på på en webbsajt utan att det tar minst en minut att komma in på, övriga sajter är det inga problem med.
Att helt plötsligt förvandlas Hemkatalogen som obrukbar.
När man har kört Bleachbit så kan man läsa det gick inte köra Google Chrome för den är inte avstängd, likadant står det om Skype? I båda fallen stängda??
Kör en sudo apt-get update och då finner man fel i långa rader och att sudo kom inte i Arkivet för att kunna ladda ner två paket.
Min åtgärd blir att jag kör Bleachbit och efter det så kör jag update igen och då har allt blivit bra igen i långa banor?
Sägas skall att jag kör även Ubuntu 15.10 som har samma fel med tidsnormalt att komma in på en Webbsajt! Annars är det inte några problem.
Bra att veta att 64 bit skulle vara bra, men inte i min dator till synes.
Att inte komma in på på en webbsajt utan att det tar minst en minut att komma in på, övriga sajter är det inga problem med.
Att helt plötsligt förvandlas Hemkatalogen som obrukbar.
När man har kört Bleachbit så kan man läsa det gick inte köra Google Chrome för den är inte avstängd, likadant står det om Skype? I båda fallen stängda??
Kör en sudo apt-get update och då finner man fel i långa rader och att sudo kom inte i Arkivet för att kunna ladda ner två paket.
Min åtgärd blir att jag kör Bleachbit och efter det så kör jag update igen och då har allt blivit bra igen i långa banor?
Sägas skall att jag kör även Ubuntu 15.10 som har samma fel med tidsnormalt att komma in på en Webbsajt! Annars är det inte några problem.