Laggig och seg dator med Ubuntu

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
wolfbrother013
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Laggig och seg dator med Ubuntu

Inlägg av wolfbrother013 »

Jag har desperat försökt hitta vars man gör en ny tråd,, hoppas jag hittade rätt nu.
Forumet skulle inte skadas av att göra det enklare, typ en stor knappt "Starta ny tråd" direkt man kommer in i forumet.

Till mitt problem då.
Jag har en laptop Acer aspire 5750
specs http://laptopclick.blogspot.se/2011/11/ ... aptop.html

Jag hade windows 7 men blev less på det som man så ofta blir så jag bytte till Ubuntu 14.04 LTS

Till en början var allt frid och fröjd, förutom temperaturen som ständigt blev hög, så pass att laptopen stängde av sig själv, men det lyckades jag fixa med lite trixande.

Nu däremot så är den seg, videor laggar när man streamar, oavsett uppkoppling, och ibland även när jag använder VLC
Websidor är sega och något som är nästan mest irriterande, det laggar när jag skriver.
Det tar lite tid för tecken att komma fram och ibland hamnar inte mellanrummet där det är tänkt, detta är hemskt jobbigt då jag är författare.
Den går jäkligt varm också, startar jag om den (låter den svalna) och blåser ur den så blir det bättre men bara en stund.

Har tidigare bara bra erfarenheter av Ubuntu och det var på en sämre dator så detta är irriterande, det går till den gräns då jag funderar på att byta tillbaka till windows och det vill jag ju egentligen inte men det här funkar inte.

Snälla bullen.. oj forumet, hjälp mig.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Laggig och seg dator med Ubuntu

Inlägg av Osprey »

Den datorn ska utan vidare kunna köra Ubuntu effektivt med bra prestanda, så här är det något som inte stämmer...

Det är svårt att säga exakt vad det kan vara utan att se vad som händer i datorn. Du skulle kunna börja med att se om det är något program som ligger och lastar ned den, med "top" eller "htop". Jag tror att "top" finns med som standard i Ubuntu och "htop" kan du installera med "sudo apt-get install htop"...

Du kan också kolla med "show system" som funktion för scriptet som jag lagt ut här...

Även det att du har problem med värmen låter märkligt, Ubuntu brukar absolut inte ha större problem med det än Windows...
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
roggerooster
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av roggerooster »

Har du G-versionen med nvidia GT540 kort i?

För isf skulle jag sätta en stor portion risk på att det är så att du kör properitära drivrutiner till grafikkortet och det står och kör konstant. OM det är så hade jag rekommenderat att du ändrar i Nvidia X Server settings PRIME till "power saving mode"
thovar
Utgåva: 12.04 Precise Pangolin LTS
Kontakt:

Inlägg av thovar »

roggerooster skrev:Har du G-versionen med nvidia GT540 kort i?

För isf skulle jag sätta en stor portion risk på att det är så att du kör properitära drivrutiner till grafikkortet och det står och kör konstant. OM det är så hade jag rekommenderat att du ändrar i Nvidia X Server settings mobil PRIME till "power saving mode"

Tackar för det! Vet inte om det hjälpte trådskaparen men det hjälpe mig i alla fall :)
Användarvisningsbild
Broder Tuck
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av Broder Tuck »

Hej du.

För mig låter det som om du har en 32-bits Ubuntu på en 64-bits dator. Jag har tidigare haft det och kände av att det blev för tungt och släpigt med 32-bits, jämfört med 64-bits. Jag avinstallerade mina 32-bits partitioner på de datorer som jag hade dem.

Efter det, inga problem. Hos mig.

Utöver andra råd och tips härinne, kan du alternera även med mitt tips.
Kolla om du har 32-bits ubuntu och, i så fall, varför inte testa med en ny installationsskiva och med en 64-bits variant.

Nedladdningssida: här.
Om du samtidigt skall välja 16.04 istället för 14.04.

På ovanstående länk är det första alternativet lämpligt för dig.

Oavsett vilket du väljer, så önskar jag att det skall bli bot och bättring för dig och datorn.
/tukken

Grattis till dig, Thovar, att dina problem blev avhjälpta. ;)
Ubuntu med både Gnome och Mate. Kör mestadels med LinuxMint Cinnamon till vardags. Våren 2019.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"