Jag har för någon vecka sedan konfigurerat en NAS och börjat tanka upp viktiga filer. Det har gått över förväntan, om än det tar ohyggligt med tid. I förra veckan tänkte jag göra NASen tillgänglig över nätet, konfigurerade den för tillgång utifrån med hjälp av en adress jag fick via NoIP.com, och lyckades nå den från nätet, men när jag försökte logga in fick jag ett felmeddelande och en rosa skärm med en länk till "micro_httpd" som jag inte brydde mig närmare om. Satte mig istället i en dialog med supporten till NASen (Zyxel540) som bekräftade att alla inställningar vara riktiga, men kom ändå inte in. Upptäckte att jag hade bytt LAN-uttag till nasen och förstod av vad jag läst att jag kanske borde ha öppnat för möjlighet till port forwarding på routern för att det skulle fungera.
Pekade webläsaren mot routern, och fick nu samma rosa skärm där, med felmeddelande när jag försökte logga in, och kom inte vidare. Jag var inne i routern utan problem för ett par veckor sedan, och befarar nu att "micro_httpd", som påstås vara en 'mycket liten webserver' eller något ditåt, inte vill mig väl; att det i själva verket rör sig om ett virus av något slag?
Finner inte så särskilt mycket på nätet, och vet nu inte hur jag ska gå vidare. NASen har loopat på DynDNS-konfig-skärmen, och när jag kommer dit är alla alternativ utgråade, och CPU-användningen närmar sig 100%. Jag kommer inte in i routern (Netgear N600 Dual Band) men kan fortfarande komma åt filerna på nasen från mitt hemnätverk. Och ja, jag har återställt routern till fabriksinställningar och tömt webläsarcachen. Det trådlösa nätverket fungerar dock fortfarande med samma inställningar som tidigare så jag är osäker på om det går att lita på den återställningen.. Och för nasens del har jag väntat med reset då jag är osäker på vad som händer med mina 'shares' och deras innehåll om jag gör det.
Hur kommer jag vidare härifrån? Finns någon erfarenhet i forumet av rosa skärmar och hur man skyddar sig mot dem? Vad gör man med en NAS som gått i spinn? Hjälp?

Tillägg: Första inloggningsskärmen (den som sedan skickar mig till det rosa he-vetet,) är vit, har en osmyckad inloggningsruta med plats för 'username' och 'password', och texten 'Inteno DG150' och jag kommer till den på adressen 'mittnamn.ddns.net' där mittnamn är mitt val av 'hostname'. Är hela nätverket kapat?