Har Telia börjat blockera fria/krypterade DNS-servrar?

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
eson57

Har Telia börjat blockera fria/krypterade DNS-servrar?

Inlägg av eson57 »

Sedan någon gång i förrgår, kommer jag plötsligt och utan synbar anledning inte åt de krypterade DNS-servrar jag vanligtvis använder mig av. Servrarna jag hittills provat är följande...

openNIC
Censurfri DNS (Tror inte denna är krypterad)
DNSCrypt.eu

Jag sitter på Telias fiberuppkoppling och har naturligtvis gjort allt jag kan för att utesluta fel i min utrustning. Det är ingen tvekan om att blockeringen ligger utanför mitt nät.
DNS är konfigurerad direkt i routern, klienterna får dns från routern. Problemet är dock detsamma om jag istället kör dns från ISP i routern och försöker använda någon av ovanstående servrar i klienterna.
Telias egen DNS och en mängd andra "etablerade", som OpenDNS, Google, Comodo etc, fungerar felfritt.

Någon mer som upplever samma problem?
Alltid på kanelen!
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Har Telia börjat blockera fria/krypterade DNS-servrar?

Inlägg av andol »

Utifrån din beskrivning behöver det inte nödvändigtvis vara så att de explicit blockerar specifika DNS-resolver. Det kan även vara tvärt om, att de har en generella DNS-blockering, och sen explicit tillåter vissa betrodda undantag.

Du kan ju från någon klient pröva att explicit ställa DNS-frågor till ett par auktoritära DNS-servrar.

Kod: Markera allt

dig +norecurse @ns1.canonical.com ubuntu-se.org SOA
dig +norecurse @halleck.arrakis.se arrakis.se SOA

Ifall de uppslagningarna misslyckas så är det troligt att Telia snarare har en generell DNS-blockering, då jag har svårt att se att ns1.canonical.com och halleck.arrakis.se varesig skulle vara vitlistade eller svartlistade.
Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

Nej, dina servrar fungerar utmärkt från klienten.
En tanke som slog mig... är det möjligt för någon tredje part att blockera specifika adresser för mig, förutsatt att man har mitt IP?
Dum fråga kanske, men man är ju ingen hackare direkt. Försöker bara förstå min egen intressesfär.
Alltid på kanelen!
Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

Detta är helt otroligt! Efter fullständig återställning och ny manuell konfiguration av routern, fungerar det som vanligt igen. I går var nämnda DNS-servrar oåtkomliga även utan router. Jag körde alltså en klient direkt i fiberuttaget, för att testa. ???

Ännu ett oförklarligt datorfel, ägnat att göra män gråhåriga, alltså. ::)
Alltid på kanelen!
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"