Hjälp en idiot: Funderingar vid installation

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Robin929
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Hjälp en idiot: Funderingar vid installation

Inlägg av Robin929 »

Tjena US,

jag kör just nu med W10 som jag uppgraderade från W7. Trots den ökade prestandan så orkar jag inte med det nu. Jag har endast W10 för spel men de spel jag vill spela klarar inte min dator riktigt av. Så jag har tänkt att lägga av med det och köra på Ubuntu då det är roligare och mer spännande. Har använt det förut men det var länge sedan.

Jag vill installera det nu och jag gör det via en usb-sticka. Men, jag vill inte ta bort mitt W10 ännu. Det är trots allt en fullt fungerande laglig kopia. Så jag tänkte ha kvar det tills jag verkligen blir hemma och får saker att fungera i Ubuntu. Så att formatera/installera bara är inte ett alternativ. Därför väljer jag alternativet längst ner. Tror det heter någonting annat.

Men jag vet inte riktigt vad jag ska göra i installationen här. Jag har skapat en partion på 50gb åt Ubuntu, men jag får inte välja den disken. Den heter bara obrukbar. Om jag bara trycker fortsätt så står det att det inte finns ett rotsystem och att jag ska ändra det.

Det är här jag fastnar. Hur ska jag välja/trycka? Jag är verkligen helt lost och har glömt bort allt! Hjälp?
Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Hjälp en idiot: Funderingar vid installation

Inlägg av Nemo »

Hej och välkommen hit!
Det finns en del att läsa i ubuntu wikin.

Du hittar även dokumentation på svenska som kan vara till hjälp.

Ett annat alternativ för dig är att du laddar hem VirtualBox och gör en installation av Ubuntu i en virtuell maskin. Då får du prova Ubuntu samtidigt som du inte riskerar din Windows 10 installation.

Om länkarna eller mina svar inte var till någon större hjälp för dig, fråga gärna på nytt så ska vi se om det finns andra som kan ge dig bättre svar på dina frågor.
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Innan jag såg Nemos svar, skrev jag så här:

Utan att jag ser gränssnittet framför mig, så när partitionen ifråga är markerad, klicka på redigera-knappen och välj / som root. Därefter bör du kunna välja den partitionen för installationen.

Du kan betrakta det som 'den korta versionen', men det är säkert en god idé att följa Nemos länkar och läsa på lite. ;)
Robin929

Inlägg av Robin929 »

Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Nemo »

Hej!
I bilden som du länkat till skall du välja valet "Journalförande filsystemet ext4"

När vi talar om root menar vi var i filträdet som partitionen skall monteras. I ditt fall skall du välja root som monteringspunkt. Detta syns genom tecknet /

Ett filträd i Linux har inga enhetsbokstäver, utan sökvägen anges utifrån rooten av trädet. Rooten anges som /

Mappen home anges relativt till rooten som /home

Om användaren på datorn heter kalle, får hans hemkatalog sökvägen /home/kalle
Robin929

Inlägg av Robin929 »

Tack för svaret. Jag har nu fixat det här. Och förstår mig på Linux en hel del bättre.

Men, jag har ett nytt problem. Jag har nu skapat en partion av min hårddisk på Linux. Det här så här att jag tog bort W10 helt och kör bara Ubuntu. Är nöjd hittills och tror det kommer bli super, bara jag får allt att fungera :)

Hursomhelst, min hårddisk var på 1tb, så jag partionerade upp den så att Linux fick 100gb och resten till en annan hårddisk som jag kallar för data. Gjorde det genom att starta om Linux via min sticka. Men nu äger jag inte data så jag kan inte skapa mappar där eller något :(

Hur tar jag äganderätten på den hårddisken?

EDIT: Jag gjorde detta:

sudo chown robin -v /media/robin

Detta gjorde nu så att jag äger den då den ligger i robin mappen. Verkar funka prima hittills
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Robin929 skrev:Hur tar jag äganderätten på den hårddisken?

EDIT: Jag gjorde detta:

sudo chown robin -v /media/robin

Detta gjorde nu så att jag äger den då den ligger i robin mappen. Verkar funka prima hittills
Det låter rätt. En variant på kommandot är:

sudo chown robin:robin /media/robin

Då blir även grupptillhörigheten "robin", och du får samma filrättigheter på den partitionen som i /home/robin.

Kul att du har kommit igång med Ubuntu. :)
Robin929

Inlägg av Robin929 »

Härligt att höra. Men nu har jag mer problem haha. Jag får fortsätta att googla helt enkelt. Netflixappen måste fungera bara. Så är det :p
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Robin929 skrev:Härligt att höra. Men nu har jag mer problem haha. Jag får fortsätta att googla helt enkelt. Netflixappen måste fungera bara. Så är det :p
Netflix sägs fungera bra med Google Chrome.

http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=223&t=58976
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"