rdiff-backup misslyckas att spara /Home

Här diskuterar vi skal, kommandon och klassiska linuxverktyg.
Ainigma
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

rdiff-backup misslyckas att spara /Home

Inlägg av Ainigma »

Försöker använda mig av rdiff-backup för att göra en backup av min /home mapp. Men den gör bara en del, sedan får jag följande felmeddelande:
andre@Megatron:~$ sudo rdiff-backup /home/andre /media/andre/SAMSUNG/BackupHome
[sudo] password for andre:
Exception '[Errno 84] Invalid or incomplete multibyte or wide character: '/media/andre/SAMSUNG/BackupHome/Dropbox/Dokument/e-b\xc3\xb6cker/Apokryfer/Enoks Bok/Henoks bok/www.sanningen.nu/Vem ville d\xf6da Jesus2009-filer'' raised of class '<type 'exceptions.OSError'>':
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/rdiff_backup/Main.py", line 304, in error_check_Main
try: Main(arglist)
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/rdiff_backup/Main.py", line 324, in Main
take_action(rps)
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/rdiff_backup/Main.py", line 280, in take_action
elif action == "backup": Backup(rps[0], rps[1])
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/rdiff_backup/Main.py", line 346, in Backup
backup.Mirror(rpin, rpout)
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/rdiff_backup/backup.py", line 38, in Mirror
DestS.patch(dest_rpath, source_diffiter)
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/rdiff_backup/backup.py", line 232, in patch
ITR(diff.index, diff)
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/rdiff_backup/rorpiter.py", line 284, in __call__
branch.start_process(*args)
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/rdiff_backup/backup.py", line 626, in start_process
if diff_rorp.isdir(): self.prepare_dir(diff_rorp, self.base_rp)
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/rdiff_backup/backup.py", line 654, in prepare_dir
base_rp.mkdir()
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/rdiff_backup/rpath.py", line 983, in mkdir
self.conn.os.mkdir(self.path)

Traceback (most recent call last):
File "/usr/bin/rdiff-backup", line 30, in <module>
rdiff_backup.Main.error_check_Main(sys.argv[1:])
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/rdiff_backup/Main.py", line 304, in error_check_Main
try: Main(arglist)
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/rdiff_backup/Main.py", line 324, in Main
take_action(rps)
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/rdiff_backup/Main.py", line 280, in take_action
elif action == "backup": Backup(rps[0], rps[1])
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/rdiff_backup/Main.py", line 346, in Backup
backup.Mirror(rpin, rpout)
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/rdiff_backup/backup.py", line 38, in Mirror
DestS.patch(dest_rpath, source_diffiter)
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/rdiff_backup/backup.py", line 232, in patch
ITR(diff.index, diff)
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/rdiff_backup/rorpiter.py", line 284, in __call__
branch.start_process(*args)
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/rdiff_backup/backup.py", line 626, in start_process
if diff_rorp.isdir(): self.prepare_dir(diff_rorp, self.base_rp)
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/rdiff_backup/backup.py", line 654, in prepare_dir
base_rp.mkdir()
File "/usr/lib/python2.7/dist-packages/rdiff_backup/rpath.py", line 983, in mkdir
self.conn.os.mkdir(self.path)
OSError: [Errno 84] Invalid or incomplete multibyte or wide character: '/media/andre/SAMSUNG/BackupHome/Dropbox/Dokument/e-b\xc3\xb6cker/Apokryfer/Enoks Bok/Henoks bok/www.sanningen.nu/Vem ville d\xf6da Jesus2009-filer'
???
Är det någon som vet hur jag kan åtgärda problemet? Behöver verkligen ha en backup.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: rdiff-backup misslyckas att spara /Home

Inlägg av johanre »

Felmeddelandet säger att rdiff har problem att skriva just det nämnda filnamnet på din USB anslutne disk. Jag skulle föreslå att du döper om

/home/andre/Dropbox/Dokument/e-b\xc3\xb6cker/Apokryfer/Enoks Bok/Henoks bok/www.sanningen.nu/Vem ville d\xf6da Jesus2009-filer

så att den inte innehåller svenska bokstäver. Helst inte enbart filnamnet utan alla katalogerna längs vägen också.
Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

Ett väldigt flexibelt alternativ till rdiff, som utan vidare hanterar unicode... FreeFileSync

Kod: Markera allt

ppa:freefilesync/ffs
Alltid på kanelen!
Ainigma

Inlägg av Ainigma »

Ok tack, men vet någon om freefilesync/ffs lika rdiff-backup i alla övriga egenskaper?
Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

Nu har jag inte detaljstuderat rdiff på samma sätt som FFS, men det skulle förvåna mig om den kan göra något som inte går i FFS. Tänkte du på något särskilt?
Alltid på kanelen!
Ainigma

Inlägg av Ainigma »

Nej, det är bara det att om jag ska byta så vill jag vara säker på att jag byter till något lika bra eller bättre.
Användarvisningsbild
eson57

Inlägg av eson57 »

"lika bra eller bättre" är ju väldigt subjektivt, så det kan naturligtvis aldrig garanteras.
Själv har jag använt FFS i många år och kan inte leva utan det. Trots att jag testat i princip allt som finns, har jag inte hittat något bättre eller lika bra.

Det kostar ju inget att testa, INNAN du avinstallerar rdiff och dumpar befintliga säkerhetskopior. ;)
Jag skulle rekommendera parallell körning ett tag, för att se om FFS passar.
Alltid på kanelen!
Ainigma

Inlägg av Ainigma »

Har testat det nu och det verkar fungera bra. Så det blir nog det i fortsättningen. Tack så mycket! :)
Skriv svar

Återgå till "Terminalforum"