Är LINUX UBUNTU garanterad ifrån virus och hackers?
Är LINUX UBUNTU garanterad ifrån virus och hackers?
Hej!
Jag får den frågan ibland av de som är inne på, att gå över till OS berömmet för oss har läckt ut!
Nåväl, det gäller frågan, behövs det något virusprogram i Ubuntu 15.04, som en granne frågar om som ska installera Ubuntu 15.04? Han fick låna DVD skivan av mig.
Jag har under tiden försökt installera antivirusprogrammet AVAST för Linux och det gick inte, som inte tycks vara helt kompatibelt med min Ubuntu?
Vem har ett antivirusprogram AVAST som fungerar i Ubuntu? Berätta hur man installerar det!
Jag får den frågan ibland av de som är inne på, att gå över till OS berömmet för oss har läckt ut!
Nåväl, det gäller frågan, behövs det något virusprogram i Ubuntu 15.04, som en granne frågar om som ska installera Ubuntu 15.04? Han fick låna DVD skivan av mig.
Jag har under tiden försökt installera antivirusprogrammet AVAST för Linux och det gick inte, som inte tycks vara helt kompatibelt med min Ubuntu?
Vem har ett antivirusprogram AVAST som fungerar i Ubuntu? Berätta hur man installerar det!
-
- Global Moderator
- Utgåva: 23.04 Lunar Lobster
Re: Är LINUX UBUNTU garanterad ifrån virus och hackers?
Ubuntu är konstruerad på ett sätt som gör det svårt för virus att köra. Det kan trots det finnas skäl till att man vill ha ett antivirusprogram på sin Linux-dator:Tjadden skrev:Nåväl, det gäller frågan, behövs det något virusprogram i Ubuntu 15.04, som en granne frågar om som ska installera Ubuntu 15.04
- du måste ha ett antivirusprogram installerat villkorat av det företag du arbetar för eller gör affärer med
- för att skanna en Windows-enhet i din dator
- för att skanna en Windows-baserad nätverksansluten server eller hårddisk
- för att skanna Windows-maskiner via ett nätverk
- för att skydda en virtuell Windows-maskin inifrån den virtuella maskinen
- för att skanna filer du ska skicka till andra människor
- för att skanna e-postmeddelande du kommer att vidarebefordra till andra människor
- vissa Windows-virus kan köras med Wine
- virusinfektioner i Ubuntu är teoretiskt möjliga
Skulle vilja lägga till en punkt på HakanS lista, trots att den egentligen täcks av befintlig uppräkning.
Med antivirusprogram i Linux, hjälper man till att undvika vidare spridning av virus på Windows. Det är trots allt, det dominerande operativsystemet på världens uppkopplade burkar.... i alla fall på klientsidan.
Med antivirusprogram i Linux, hjälper man till att undvika vidare spridning av virus på Windows. Det är trots allt, det dominerande operativsystemet på världens uppkopplade burkar.... i alla fall på klientsidan.
Alltid på kanelen!
Det var ny information för mig. Menar du att ett antivirusprogram för Linux även kan detektera virus som är skrivna för helt andra OS? Jag trodde att ett virus måste vara skrivet specifikt för t.ex. Linux för att ett antivirusprogram för Linux ska kunna detektera det.eson57 skrev:Med antivirusprogram i Linux, hjälper man till att undvika vidare spridning av virus på Windows. Det är trots allt, det dominerande operativsystemet på världens uppkopplade burkar.... i alla fall på klientsidan.
Utöver detta skulle jag säga att det absolut största hotet är användare som har sin hjärna avstängd och därför klickar på länkar som heter Töm Mitt Bankkonto. Linux erbjuder ett gott skydd, men man behöver även själv vara alert och tänka sig för oavsett om man kör Linux eller Windows.
- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Ett antivirusprogram detekterar de filer som är listade (med kontrollsumma) i dess databas. Om t.ex. filen 11e1473eb3dd769c4e587f85da4465302c054a37185e8740684a875b33f0ee00 (SHA-256) finns i databasen spelar det ingen roll om den är avsedd för Linux, BSD, Windows, Amiga OS eller något annat system.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Ja, de antivirusprogram för Linux som jag känner till, är signaturbaserade så de känner igen alla virus vars signatur man matat det med, oavsett vilket OS virus är skrivet för. Nu har jag inte gjort någon mer ingående granskning av antivirusprogram för Linux, så jag har faktiskt ingen aning om ifall det ens finns något fungerande beteendebaserat/proaktivt skydd.Nemo skrev:Menar du att ett antivirusprogram för Linux även kan detektera virus som är skrivna för helt andra OS? Jag trodde att ett virus måste vara skrivet specifikt för t.ex. Linux för att ett antivirusprogram för Linux ska kunna detektera det.
Alltid på kanelen!
Tack för denna upplysning av samtliga, då vann jag kanske vadet att Linux tar inte emot några virusprogram.
Jag har en vild gissning att Bleachbit är till en stor hjälp, när den rensar bort filer som inte den vill ska finnas i operativsystemen?
Bleachbit kanske förebygger att fula filer smyger sin in i systemet?
Jag har en vild gissning att Bleachbit är till en stor hjälp, när den rensar bort filer som inte den vill ska finnas i operativsystemen?
Ja det var en vild gissning. Så vild att den inte ens går att tämja.Tjadden skrev:Jag har en vild gissning att Bleachbit är till en stor hjälp, när den rensar bort filer som inte den vill ska finnas i operativsystemen?

Alltid på kanelen!
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
”Fula filer” som bara ligger och skräpar gör ingen skada, utöver att vara fula, och ligga och skräpa…
JoWa
Fula filer stämmer nog? Vi datorn spökat efter att jag rensat upp med Bleachbit så har det vid några tillfällen blivit okej igen. Var det vackra filer som fick fritt spelrum?
Fula filer stämmer nog? Vi datorn spökat efter att jag rensat upp med Bleachbit så har det vid några tillfällen blivit okej igen. Var det vackra filer som fick fritt spelrum?
- JoWa
- Global Moderator
- Kontakt:
Du känner kanske till
Ljúfur verður leiður,
ef lengi situr
annars fletjum á.
https://is.wikisource.org/wiki/H%C3%A1vam%C3%A1l

Ljúfur verður leiður,
ef lengi situr
annars fletjum á.
https://is.wikisource.org/wiki/H%C3%A1vam%C3%A1l

- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Hur gärna jag än skulle vilja säga att Linux är "garanterat osårbart för virus och hackers". så är det inte sant. Visst, det är inte särskilt vanligt men det finns virus till Linux också som kan vara skadliga (även om det bygger mera på användarens okunnighet / slarv som triggar ett virus). Och skickliga hackers tar sig in oavsett OS eller skydd...
Hej Johanre
En relevant fråga känner du till var och hur slarvet uppstår, som kan rendera i virus?
En relevant fråga känner du till var och hur slarvet uppstår, som kan rendera i virus?
Tidigt i min linuxbana körde jag en hemmaserver utan brandvägg (!). Nån lyckades tanka upp en programfil och försökte köra den. Lyckligtvis var det en ".exe"-fil så den gubben gick inte. Efter det var det BRANDVÄGG!

Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Tjadden; webaake gav ett perfekt exempel på hur intrång oftast uppstår.
Vad gäller virus är det mycket en fråga om att inte öppna / läsa mail (epost) från okända personer med t.ex bifogade filer eller weblänkar. Eller att inte klicka på diverse annonser / webblänkar som ser märkliga ut. Den typen av aktivitet skall undvikas.
Vad gäller virus är det mycket en fråga om att inte öppna / läsa mail (epost) från okända personer med t.ex bifogade filer eller weblänkar. Eller att inte klicka på diverse annonser / webblänkar som ser märkliga ut. Den typen av aktivitet skall undvikas.
Johanre.
Tack för dina upplysningar!
Jag har aldrig haft något virus i Ubuntu efter alla dessa år.
Där emot hade jag ett hopplöst fall när jag körde Win. XP jag var tvungen att ominstallera
och samtidigt förhörde jag mig om det bästa antivirusprogrammet och fick Avast Edition och sedan dess är det Avast som gäller.
Tack för dina upplysningar!
Jag har aldrig haft något virus i Ubuntu efter alla dessa år.
Där emot hade jag ett hopplöst fall när jag körde Win. XP jag var tvungen att ominstallera
och samtidigt förhörde jag mig om det bästa antivirusprogrammet och fick Avast Edition och sedan dess är det Avast som gäller.
Två konkreta exempel som kan ge problem i datorn även fast den kör UbuntuTjadden skrev:En relevant fråga känner du till var och hur slarvet uppstår, som kan rendera i virus?
Exempel 1:
Du laddar hem ett bash script, men du förstår inte koden och vet heller inte vad det gör. Du ger scriptet exekveringsrättigheter och startar det därefter med sudo behörighet. Detta gör att scriptet får full root access till din maskin. När scriptet körts klart visar det sig att den raderat filer och undermappar i din root partition, vilket blivit möjligt genom att ge scriptet dessa rättigheter.
Exempel 2:
Du hittar på en sida på nätet en beskrivning över hur du lägger till ett programförråd i Ubuntu för att kunna installera och köra programmet X. Tyvärr framgår det inte speciellt tydligt vad detta program gör egentligen, men genom att lägga till programförrådet och installera programmet har du utsatt dig för risken att drabbas av skadlig kod.
En allmän regel brukar vara att inte köra t.ex. bash script som man hittat på nätet om man inte själv kan läsa koden och förstå vad den gör. Man bör även undvika att lägga till programkällor från okända ställen, där man inte vet om dessa verkligen är säkra att använda eller inte.
Jag är med på vad du menar, men jag håller inte med dig fullt ut. Linux ligger på runt 1,5% och med den lilla andelen tror jag personligen att det inte gör någon större skillnad avseende vidare spridning av virus på Windows.eson57 skrev:Med antivirusprogram i Linux, hjälper man till att undvika vidare spridning av virus på Windows. Det är trots allt, det dominerande operativsystemet på världens uppkopplade burkar.... i alla fall på klientsidan.
Hur tänkte du då? Som jag ser det, så räcker det att en enda Linux-burk stoppar ett enda virus, så har den burken hjälpt till att undvika vidare spridning.Nemo skrev:Jag är med på vad du menar, men jag håller inte med dig fullt ut. Linux ligger på runt 1,5% och med den lilla andelen tror jag personligen att det inte gör någon större skillnad avseende vidare spridning av virus på Windows.
Alltid på kanelen!
Vad då för vidare spridning? Ett virus skrivet för Windows kommer inte kunna sprida sig i ett system som kör Linux. Det har ingen miljö att verka i och kommer därför inte kunna göra någonting alls. Detta gör antivirusprogrammet överflödigt för Linux avseende att stoppa spridning av Windowsvirus.eson57 skrev:Hur tänkte du då? Som jag ser det, så räcker det att en enda Linux-burk stoppar ett enda virus, så har den burken hjälpt till att undvika vidare spridning.
De 1,5% som kör Linux utgör så pass liten grupp att det gör ingen större påverkan avseende spridning av Windowsvirus oavsett om de kör med eller utan antivirusprogram.