hur öppnar man iso filer i ubuntu
hur öppnar man iso filer i ubuntu
Hallå jag undrar hur man öppnar iso filer i ubuntu har hört att man inte behöver bränna dom till cd. anledningen till att jag vill veta är för att jag har en iso fil med windows på har försökt att bränna den till cd och använda wine för att öppna setup exe.filen men det funkade inte vet inte om det berodde på att wine krånglade för att jag hade en skiva i cd romen och inte filerna på datorn eller för att jag hade noll koll. jag är tyvärr inte den enda som använder datorn så windows måste finnas där. behöver lite hjälp med hur jag ska göra med den här iso filen med windows, och hur jag kan installera windows. har två hårddiskar och just nu är det linux på båda.
- Sprak
- Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
SV: hur öppnar man iso filer i ubuntu
Jag installerade "Nautilus script" i Automatix (<a class="postlink" href="http://www.getautomatix.com">http://www.getautomatix.com</a>), då behöver jag bara högerklicka på dem och välja "mount" så dyker de upp som vilken verklig hårddisk/CD som helst. Det går så klart att göra utan automatix. Du följer bara följande procedur:
Första gången du gör det är det bra att du skapar en mapp att montera cd-avbilden i, tex:
För att montera valfri iso-fil går du till katalogen som den ligger i i en terminal och skriver:
Lycka till!
Första gången du gör det är det bra att du skapar en mapp att montera cd-avbilden i, tex:
Kod: Markera allt
sudo mkdir /media/fejkcd
Kod: Markera allt
sudo mount namnet.på.din.isofil.iso /media/fejkcd -o loop
SV: hur öppnar man iso filer i ubuntu
testade att installera nautilus, jag har svenska som standard språk så när jag högerklickade på .iso filen så gick jag till scripts och sen root nautilus here men det ända som visades var en redme text men inget mer och filen är på 2.5 gig. hade samma problem när jag hade bränt den till dvd. när jag hade skivan i brännaren så kunde jag se alla filer men när jag hade skivan i dvd spelaren så visades bara readme texten.har jag gjort rätt när jag använde nautilus eller är jag helt ute och cyklar