NAS-kataloger dyker upp två gånger på skrivbordet

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Användarvisningsbild
serafim

NAS-kataloger dyker upp två gånger på skrivbordet

Inlägg av serafim »

Jag kör Ubuntu MATE 15.04 på två datorer men har uppmärksammat problemet på Debian också.
Jag har två NAS-kataloger anslutna genom att i /etc/fstab ha raderna

Kod: Markera allt

//192.168.2.4/public /media/serafim/dspublic cifs noauto,guest,rw,uid=1000,gid=1000,credentials=/root/.config/.dscreds,iocharset=utf8,file_mode=0664,dir_mode=0777,x-systemd.automount  0  0
och

//192.168.2.4/home /media/serafim/dsserafim cifs noauto,defaults,uid=1000,gid=1000,credentials=/root/.config/.dscreds,iocharset=utf8,file_mode=0664,dir_mode=0777,x-systemd.automount  0  0
vilket ska montera varje enhet när den accessas (och det fungerar bra) men varje enhet representeras både som anslutna nätverksenheter OCH som monterade hårddiskar såväl på skrivbordet som i sidopanelen på vyn över en öppnad katalog och i 'Platser'-menyn.
Om jag avmarkerar 'anslutna enheter' i MATE tweak så försvinner båda representationerna från skrivbordet.

Nu undrar jag om det finns någon metod för att bara ha dem representerade på bara det ena (eller andra) sättet men inte båda. Med totalt ett tjugotal anslutna enheter blir det lite geggigt på skrivbordet och långa listor i sidopaneler och menyer.
世良比無
Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: NAS-kataloger dyker upp två gånger på skrivbordet

Inlägg av Nemo »

Hej!
Har en dator som kör Linux Mint 17 med Mate, men den ansluter mot en Ubuntu Server. Principen borde vara densamma och jag får dem inte att dyka upp 2 gånger som det gör för dig.

Det enda jag kan komma på som skulle skilja det du har mot min egen konfiguration är följande:

/media/serafim/dspublic
/media/serafim/dsserafim
Jag har mina nätverksmappar monterade direkt under /media. Föreslår att du testar att montera dem direkt under /media

/media/dspublic
/media/dsserafim
Vet inte om det kommer att fungera för dig, men det är en sak som jag ser skiljer från hur jag har dem monterade i min konfiguration. Kan vara värt att prova och se om det gör någon skillnad.
Användarvisningsbild
serafim

Re: NAS-kataloger dyker upp två gånger på skrivbordet

Inlägg av serafim »

Tack, nemo, men jag har hittat felet. Det är lite genant men jag har byggt en ny dator och fått igång allt men när jag kopierade över data från min backup som jag tog från den gamla datorn glömde jag att ta bort de sparade binära initieringarna i en gammal underkatalog till .config och de genererade de uppkopplingar mot NAS-servern som hade ikoner som liknade externa hårddiskar medan de andra, med nätverkskatalogikoner, korrekt genererades av /etc/fstab. Tidigare fick jag en uppsjö varningar och felmeddelande vid start av systemet så jag lekte med att göra program i C som kompilerades och kördes efter inloggningen för att i efterhand montera NAS-server-katalogerna så att jag inte skulle få felmeddelanden i dmesg och för att uppstarten skulle gå fortare. Sen har jag glömt bort de programmen. Med systemd behövs inte de initieringarna eftersom systemd ger mig samma funktion utan extra programmering.

Jag installerade först Debian för en del tester men har sedan gått över till Ubuntu (MATE) på den datorn.
世良比無
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"