Installera programhanterare
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Installera programhanterare
Hej!
I samband med att uppdateringshanteraren skulle uppdatera sig själv blev något väldigt fel och uppdateringshanteraren, progamhaneraren och pakethanteraren slutade helt att fungera. ( Går inte att starta)
Detta hände i Linux Mint 17 men det ska vara samma som Ubuntu 14.04.
Eftersom program och pakethanteraren inte fungerar kan jag inte installera om något den vägen, men hur gör jag för att installera om dessa tre eller en av dom via terminalen?
I samband med att uppdateringshanteraren skulle uppdatera sig själv blev något väldigt fel och uppdateringshanteraren, progamhaneraren och pakethanteraren slutade helt att fungera. ( Går inte att starta)
Detta hände i Linux Mint 17 men det ska vara samma som Ubuntu 14.04.
Eftersom program och pakethanteraren inte fungerar kan jag inte installera om något den vägen, men hur gör jag för att installera om dessa tre eller en av dom via terminalen?
- Gunnar Hjalmarsson
Re: Installera programhanterare
Tror det är bäst att först försöka reda ut varför de inte går att starta. Kan du öppna ett terminalfönster, försöka starta dels update-manager, dels software-properties-gtk, och visa oss svaren som syns i terminalfönstret via ett inlägg här.
-
ok, hur gör jag för att starta via terminalen?
- Gunnar Hjalmarsson
Du skriver just de kommandona och trycker <Enter>.
-
Ok.
När jag skrev software-properties-gtk så startade programmet man väljer programkällor med.
Men det är programhanteraren och pakethanteraren som inte funkar.
När jag skrev update-manger så svarar terminalen att programmet för närvarande inte är installerat. och att jag kan installera det genom att skriva:
sudo apt-get install update-manager
Men då svarar terminalen:
Läser paketlistor... Fel!
E: Encountered a section with no package: header
E: Problem with MergeList /var/lib/apt/lists/packages.linuxmint.com_dists_qiana_import_i18_Translation-en
E: Paketlistan eller statusfilen kunde inte tolkas eller öppnas.
När jag skrev software-properties-gtk så startade programmet man väljer programkällor med.
Men det är programhanteraren och pakethanteraren som inte funkar.
När jag skrev update-manger så svarar terminalen att programmet för närvarande inte är installerat. och att jag kan installera det genom att skriva:
Men då svarar terminalen:
Läser paketlistor... Fel!
E: Encountered a section with no package: header
E: Problem with MergeList /var/lib/apt/lists/packages.linuxmint.com_dists_qiana_import_i18_Translation-en
E: Paketlistan eller statusfilen kunde inte tolkas eller öppnas.
- Gunnar Hjalmarsson
Okej, prova då dessa kommandon:
sudo rm /var/lib/apt/lists/*
sudo apt-get update
sudo apt-get update
-
Ok. ska prova dom två översta senare, har inte tillgång till den datorn nu.
Den sista, sudo apt-get install update-manager var den jag provade förut och som gav det svaret jag skrev.
Den sista, sudo apt-get install update-manager var den jag provade förut och som gav det svaret jag skrev.
- Gunnar Hjalmarsson
Förhoppningen är att det kommer att gå bättre efter att du kört de två andra.Henrik Jansson skrev:Den sista, sudo apt-get install update-manager var den jag provade förut och som gav det svaret jag skrev.

-
Det hjälpte! Nu funkar det!
Tackar för hjälpen!
Tackar för hjälpen!
Min programhanterare stänger med ner sig efter 1 sek och när jag skriver;Gunnar Hjalmarsson skrev:Okej, prova då dessa kommandon:
sudo apt-get update
så svarar den:
E: Typ "sudo" är inte känd på rad 1 i listan över källor/etc/apt/sources.list.d/spotify.list
Hur ska jag göra? Kan det ha blivit något fel när jag nyss misslyckades med spotify installeringen?
- johanre
- Serveradmin
Jan-E; du tillämpar en lösning som inte är ämnad för ditt problem. Gör inte det om du inte är 100%-igt säker på vad du gör, du riskerar att ställa till saker och ting för dig själv.Jan-E skrev: Min programhanterare stänger med ner sig efter 1 sek och när jag skriver;
så svarar den:
E: Typ "sudo" är inte känd på rad 1 i listan över källor/etc/apt/sources.list.d/spotify.list
Hur ska jag göra? Kan det ha blivit något fel när jag nyss misslyckades med spotify installeringen?
Ja, din spotify installation verkar inte ha fungerat som den skall. Men vi tar det i den tråden du ursprungligen startade.