linuxprogram för att översätta pdf och epub filer
linuxprogram för att översätta pdf och epub filer
Är det någon som känner till ett bra maskinöversättningsprogram för pdf filer och/eller epub filer för linux? Gärna funktionalitet för flera olika språk. 

Re: linuxprogram för att översätta pdf och epub filer
EPUB har jag ingen större koll på men när det gäller PDF, behöver du först och främst OCR (Optical Character Recognition) för att få fram en bearbetningsbar text att översätta. Det finns rätt många vägar att gå, men en av de lättast tillgängliga måste nästan vara Google Docs + vilken översättningstjänst som helst (Google translate, Bing translator).
Alltid på kanelen!
- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
De flesta pdf-dokument har text i form av text, som kan kopieras o.s.v. Vissa dokument är dock ”skyddade”, och andra innehåller endast bilder (vanligen skannade textdokument), eller texten konverterad till (vektor)grafik.eson57 skrev:[…] när det gäller PDF, behöver du först och främst OCR (Optical Character Recognition) för att få fram en bearbetningsbar text att översätta.
Annars kan man ladda upp sitt pdf-dokument till Google Drive och sedan översätta (Verktyg > Översätt dokument…)
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger
Ok, jag hade tänkt mig en "plugin" till ebooksläsaren men det kanske inte finns? Tack för tipsen i alla fall. 

- JoWa
- Global Moderator
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Maskinöversättning är en stor apparat, och att utbudet är begränsat överraskar inte. För att inkludera översättning i ett program, behövs ett API som använder en översättningstjänst, t.ex. Google Translate API.
Noble Numbat | Firefox 125β (snap) | Privacy Badger