Tack, även du.
Jag skall kolla upp detta lite mer noggrant, senare.
Under natten har jag kommit på att jag sökte något liknande 'gconf-settings', eller 'gconf-editor'. Nu har jag kollat i programcentralen och fann 'konfigurationsredigerare'.
Installerade och,
det känns 'nära', men inte helt. . . .
Jag har inte lyckats hitta inställningarna för filecheck, så jag har nog rullat in på ett sidospår, gissar jag.
Svagt, svagt, tycker jag mig kunna minnas att man någonstans kunde välja
frekvensen för filecheck efter ett visst
antal uppstarter. Eller att det var med ett direktkommando som man använde sig av. Jag är mycket osäker på hur det var.
En ubuntuversion kom med alldeles för täta filechecks, så att man började att leta sig fram till att kunna ändra cykeln för dem. Det är den lösningen som kom då, som jag har börjat fundera kring och halvblind, i mörkret, söker mig fram mot.
Inte dagar, inte månader, utan antal starter. Även om en månad kanske ger något kring 50-100 uppstarter för den tiden och jag hade tänkt mig att lägga filecheck på var 100-ade uppstart. Detta är iofs bättre än inget alls, så jag får ta tag i det om ingen kan tända ljuset åt mig och leda mig mot det . . . .
Nåja, jag avvaktar och ser tiden an. Tack ändå. /tukken
Resumé: Systemet har korrigerat sig på egen hand. Idag, den 10/5, har den inte kollat överhuvudtaget. Ingen filecheck alls. . . Besynnerligt, men så är det.
Jag skall ändock kolla på era länkar. Tack för hjälpen.