[LÖST] Fått kinesiska i min uppdatering 14.04

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
Ciczi
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

[LÖST] Fått kinesiska i min uppdatering 14.04

Inlägg av Ciczi »

Hej

Uppdaterade nyligen till 14.04 (ja jag är lite efter :)).

I vissa menyer har jag lyckats få kinesiska tecken. I förra disten jag hade som var 12.04 hade jag inte kinesiska tecken.

Har hittat inställningsmenyn och språkstöd och där tagit bort installerat språk (kinesiska då alltså). De språk som är kvar är svenska och engelska. Trots detta och en omstart så kvarstår kinesiska tecken i vissa menyer. Störigt som tusan.

Hur blir jag av med det? Kan ju liksom inte läsa sådana tecken.

mvh Ciczi
Senast redigerad av 1 Ciczi, redigerad totalt 15 gånger.
Ubuntu bara fungerar!
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Fått kinesiska i min uppdatering 14.04

Inlägg av Gunnar Hjalmarsson »

Du får väl ta en kurs i Kinesiska. ;)

Fast förmodligen finns det en alternativ lösning. Kan du köra kommandot locale i ett terminalfönster och visa oss vad svaret blir.
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Om vi gissar på att det är förenklad kinesiska (zh_CN) du har fått in, så börjar du med:
sudo apt-get remove language-pack-gnome-zh
...sedan tittar du efter vilka varianter av det som är installerat med:
sudo localedef --list-archive | grep zh
...och alla de varianter du ser där ska tas bort med:
sudo localedef --delete-from-archive namn-på-hittad-locale
(detta kommando ska alltså utföras en gång för varje "locale" som du hittade i föregående steg...)

Sedan uppdaterar du det hela med:
sudo locale-gen
Och om det är någon annan form av kinesiska så gör du på ett liknande sätt... :)
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Måste säga att det var en krånglig lösning, Osprey. Dessutom är risken överhängande att den skapar en felaktig "locale", dvs. att värdet av LANG eller någon/några av LC_*- variablerna är en kinesisk locale, samtidigt som det inte skulle finnas kvar någon sådan. Då protesterar systemet.

Nu vet vi ju inte exakt hur det hela kommer sig. Därför frågade jag efter utdata av kommandot locale, och det troliga är att det kommer att ge förklaringen, och att det sedan räcker med att öppna Språkstöd och justera i inställt språk och/eller inställningen för regionala format.
Tjadden

Inlägg av Tjadden »

Jag brukar ta bort alla språk utom svenska och engelska i BleachBit B alternativt (as root)
genom att markera, Språk: Ta bort filer för oönskade språk.
Om detta fungerar så måste det väl vara det snabbaste och enklaste sättet vad jag förstår
att få bort de kinesiska filerna?
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Gunnar Hjalmarsson skrev:Måste säga att det var en krånglig lösning, Osprey. Dessutom är risken överhängande att den skapar en felaktig "locale", dvs. att värdet av LANG eller någon/några av LC_*- variablerna är en kinesisk locale, samtidigt som det inte skulle finnas kvar någon sådan. Då protesterar systemet.
Det är just därför man kör en "locale-gen", den justerar ju allt efter vad som finns tillgängligt...
Gunnar Hjalmarsson skrev:Nu vet vi ju inte exakt hur det hela kommer sig. Därför frågade jag efter utdata av kommandot locale, och det troliga är att det kommer att ge förklaringen, och att det sedan räcker med att öppna Språkstöd och justera i inställt språk och/eller inställningen för regionala format.
När jag hade exakt samma problem, så räckte det inte med att öppna Språkstöd och ta bort det där. Det fanns kvar ändå oavsett hur mycket jag försökte...
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Vill man göra det enklare för sig så kan man köra det här scriptet med sudo:

Kod: Markera allt

#! /bin/bash
#
if [[ -z $1 ]]; then
	echo
	read -p "_Which language do you want to remove? [zh_CN]: " IN
	if [[ -z $IN ]]; then
		LANG2REMOVE="zh_CN"
	else
		LANG2REMOVE=$IN
	fi
else
	LANG2REMOVE=$1
fi
#
PREFIX=$(echo $LANG2REMOVE | awk '{ print substr($0,1,2) }')
echo
echo "-Removing $LANG2REMOVE - as good as it gets..."
echo "-Prefix=$PREFIX"
#
apt-get remove language-pack-gnome-$PREFIX*
LOCALES=$(localedef --list-archive | grep $PREFIX)
for LOCALE in $LOCALES; do
	echo "--Removing: $LOCALE"
	localedef --delete-from-archive $LOCALE
done
echo "-Updating locale"
locale-gen >> /dev/null
#
echo
exit
Användarvisningsbild
Gunnar Hjalmarsson

Osprey skrev:
Gunnar Hjalmarsson skrev:Måste säga att det var en krånglig lösning, Osprey. Dessutom är risken överhängande att den skapar en felaktig "locale", dvs. att värdet av LANG eller någon/några av LC_*- variablerna är en kinesisk locale, samtidigt som det inte skulle finnas kvar någon sådan. Då protesterar systemet.
Det är just därför man kör en "locale-gen", den justerar ju allt efter vad som finns tillgängligt...
Du ser inte kinesiska tecken, om inte någon/några av variablerna, vars värden visas om du kör kommandot locale, har något kinesiskt språk. Alltså är det där man bör börja i första hand, och normalt (dvs. om man inte har satt någon av de variablerna manuellt i andra konfigurationsfiler än /etc/default/locale eller ~/.pam_environment) kan det fixas via språkstödet.

Sedan, om man har 'städmani', kan man ju rensa hårddisken från genererade kinesiska locales, men det behövs inte. Jag grejar ganska mycket med denna typ av inställlningar, och har massor med konstiga språk och locales installerade, men så länge jag bara har svenska (och ibland engelska) inställt i språkstödet, störs jag inte av det där andra.

Den risk jag ville peka på är, att om någon av de aktuella variablerna är inställda på en kinesisk locale, och du bara tar bort alla genererade kinesiska locales, då blir det lätt galet. Något i den här stilen:

$ LANG=pt_PT.UTF-8
$ locale
locale: Cannot set LC_CTYPE to default locale: No such file or directory
locale: Cannot set LC_MESSAGES to default locale: No such file or directory
locale: Cannot set LC_ALL to default locale: No such file or directory
LANG=pt_PT.UTF-8
LANGUAGE=en_US
LC_CTYPE="pt_PT.UTF-8"
LC_NUMERIC=sv_SE.UTF-8
LC_TIME=sv_SE.UTF-8
LC_COLLATE="pt_PT.UTF-8"
LC_MONETARY=sv_SE.UTF-8
LC_MESSAGES="pt_PT.UTF-8"
LC_PAPER=sv_SE.UTF-8
LC_NAME=sv_SE.UTF-8
LC_ADDRESS=sv_SE.UTF-8
LC_TELEPHONE=sv_SE.UTF-8
LC_MEASUREMENT=sv_SE.UTF-8
LC_IDENTIFICATION=sv_SE.UTF-8
LC_ALL=
$

(Jag valde pt_PT.UTF-8 som exempel eftersom det är en locale som inte råkar vara genererad på min maskin.)
Osprey skrev:När jag hade exakt samma problem, så räckte det inte med att öppna Språkstöd och ta bort det där. Det fanns kvar ändå oavsett hur mycket jag försökte...
Hmm.. Vad exakt menar du med "ta bort"? Om du kan visa mig ett exempel på att datorn envisas med att visa något språk, utan att det finns något spår av språket ifråga när du kör kommandot locale, så blir jag uppriktigt nyfiken. ;)
Användarvisningsbild
Ciczi
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av Ciczi »

Jag var inne i Språkstöd som jag hittade under Meny>inställningar>språkstöd och plockade bort kinesiskan. Detta fungerade inte. Precis som osprey säger (om jag fattat allt rätt här i tråden)
Sedan körde jag enligt era instruktioner locale harangen och plockade bort kinesiskan där. Efter en omstart så voila. Borta!!! ;D

Problem solved!

//Ciczi
Ubuntu bara fungerar!
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"