Lexmark E260 fungerar sporadiskt

Skrivare och skannrar
ErikH
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Lexmark E260 fungerar sporadiskt

Inlägg av ErikH »

Hej.
Jag har en laserskrivare Lexmark E260 kopplad till min Ubuntudator. Det fungerar till och från. Mest från, skulle jag säga. Utskrifter blir det, men oftas bara en rad längst upp med tecken och bokstäver. Jag ser ingen systematik i det hela. Ibland blir t.ex. pdf-utskrifterna perfekta och ibland bara den där oläsliga raden. Samma sak gäller odt-utskrifter. Det var inga problem att hitta drivrutiner och installera dem. Provutskrifter fungerar ibland.

Vad kan jag göra?
/Erik
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Lexmark E260 fungerar sporadiskt

Inlägg av Osprey »

Hur ser pappren ut när den bara skrivit ut en rad längst upp? Är de släta och fina eller tillknycklade och skrynkliga??

Det låter onekligen som om det är något som slirar i matningen på skrivaren? Hur gammal är den??

Och... är det vanliga standardpapper du använder? och har du provat att skriva ut med den från någon annan dator??
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Nemo
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Inlägg av Nemo »

ErikH skrev:Vad kan jag göra?
/Erik
Knepigt fel om felet inte är konsekvent. Det snabbaste och enklaste sättet är att du kopplar in din skrivare i en dator som kör Windows.

Om du får lika dåliga utskrifter då, är felet med största sannolikhet i din skrivare eftersom det är mycket låg sannolikhet att både Ubuntu och Windows skulle ha ett fel som drabbar just din skrivare.

Om utskriften blir bra (Testa gärna med motsvarande dokument som du testat i Ubuntu, odt, pdf, bilder mm) tyder detta på att något är fel i din Ubuntuinstallation.

Börja med detta och meddela hur det gick. Utifrån detta kan vi sedan se om vi kan komma fram till något lösningsförslag för dig.
ErikH

Inlägg av ErikH »

Hej igen.
Jag borde givetvis ha skrivit från början att jag även har Windows 7 i min dator. Den var förinstallerad vid köpet. Säga vad man vill om Windows, men den får i alla fall min skrivare att fungera korrekt.

/Erik
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Inlägg av Osprey »

Då låter det som om du har fel drivrutiner till skrivaren. I motsats till i Windows så får man ofta fixa till det själv i Linux, för att tillverkarna "inte har lust"....
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
Nemo

Inlägg av Nemo »

Hej!
Antar att du kollat efter drivrutiner på deras Lexmarks nedladdningssida
Det ser ut som att Ubuntu 11.10 är den senste utgåvan som det finns drivrutiner för.

Vilken version av Ubuntu kör du? Är det 32-bit eller 64-bit?
ErikH

Inlägg av ErikH »

Tack för all hjälpsamhet :)

Jag kör Ubuntu 14.04, 64 bitars

/Erik
Användarvisningsbild
Nemo

Inlägg av Nemo »

Hej igen!
Jag hittar ingen officiel drivrutin för din skrivare Lexmark E260. Vet du själv hur du installerat drivrutin för din skrivare?

Annars finns det en öppen drivrutin för din skrivare som enligt beskrivningen ska fungera. Jag har inte möjlighet att testa detta själv, då jag inte har någon skrivare av din modell. Men kolla mer på sidan www.openprinting.org, där din skrivare finns med. Kan vara värt ett försök att installera och se om du får det att fungera.
ErikH

Inlägg av ErikH »

Hej.

Jag kopplade in skrivaren i datorn och lät Ubuntu hitta den och installera. Sedan körde jag provutskrift. Ibland med gott resultat och ibland med en rad bokstäver och andra tecken.

/Erik
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin

Inlägg av johanre »

ErikH skrev:Jag kopplade in skrivaren i datorn och lät Ubuntu hitta den och installera. Sedan körde jag provutskrift. Ibland med gott resultat och ibland med en rad bokstäver och andra tecken.
OK,var det olika typer av dokument där resultaten blev annorlunda? T.ex. var det PDF dokument eller ordbehandlingsdokument som du skrev ut med olika resultat?
ErikH

Inlägg av ErikH »

Hej.

Jag har försökt hitta någon systematik i problemen, men inte hittat något. Det är mer slumpen som styr. Idagh har jag t.ex. skrivit ut ett odt-dokument utan problem. Häromdagen blev det vara en rad med bokstäver. Samma sak gäller pdf.

/Erik
Skriv svar

Återgå till "Kontor"