Installerade kde och kde-desktop för ett tag sen via aptitude. Problemet var bara att kde tog mer diskutrymme än jag hade så nu kommer jag bara in i recovery mode, försöker jag ta mig in på vanligt sätt ser man bara att den laddar nvidias drivrutiner och sedan återvänder den till inloggnings-skärmen.
Har provat att avinstallera med hjälp av både "apt-get remove kde kde-desktop" och med aptitude. Den säger att dpkg inte fungerar och att jag måste konfigurera den själv genom att skriva "dpkg --configure -a". Jag gör detta men efter ett tag får jag ett felmeddelande som säger att jag inte har något ledigt diskutrymme. Så hur ska jag få bort kde?
Avinstallera KDE
Avinstallera KDE
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
- Jag vet inte, men jag vägrar ta reda på det!
Human logic: 'I want to fight for world peace, give me a gun!'
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
SV: Avinstallera KDE
Prova först med "apt-get clean", det kan frigöra en del utrymme.
Stort tack för hjälpen!
Nu fungerar allting precis som det skall. Men nu blev jag litet nyfiken på vad det är för filer som apt-get clean tar bort egentligen?
Nu fungerar allting precis som det skall. Men nu blev jag litet nyfiken på vad det är för filer som apt-get clean tar bort egentligen?
- Är det en rättighet att förbli okunnig?
Alla tillfälligt lagrade paketfiler.Kerath skrev: Stort tack för hjälpen!
När du tex installerar Firefox så sparas filen som heter typ "mozilla-firefox-2.0.1-ubuntu-8.deb" så att du inte behöver ladda ner den igen som du skulle vilja installera om eller något. Ganska onödigt egentligen.

"apt-get clean" tar bort allt

Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
************@*************:~$ apt-get clean
E: Kunde inte öppna låsfilen /var/cache/apt/archives/lock - open (13 Permission denied)
E: Kunde inte låsa hämtningskatalogen.
de meddelande får jag hela tiden när jag försöker apt-get clean
E: Kunde inte öppna låsfilen /var/cache/apt/archives/lock - open (13 Permission denied)
E: Kunde inte låsa hämtningskatalogen.
de meddelande får jag hela tiden när jag försöker apt-get clean
-
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Du måste ha root-rättigheter (administratörs-rättigheter) för det, så kör "sudo apt-get clean". Se också till att du inte kör t.ex. Synaptic samtidigt eftersom endast ett program kan modifiera dkpg-databasen åt gången.