Min dotter hjälpte mig att installera Skype i lördags. Heder åt henne. Hon hade aldrig tidigare varit i kontakt med Linux, men löste det ändå.
Hon installerade även en gammal Webkamera åt mig, som vi haft liggande oanvänd i flera år. Drivrutinen eller om det heter programmet till Webkameran, heter Webkamerabåset Cheese. Jag får i gång kameran och kan se vad den ser på skärmen
När jag är inne i Skype fungerar inte kameran i Skype. Det spelar ingen roll om jag satt igång kameran innan jag går in i Skype eller inte. Vi har varit inne i options på Skype och klickat i "Video devices", "Enable Skype video", "Start my video automatically when I am in a call". Sedan finns en rad där det står "Select webcam". Enda alternativet där är "VGA Single Chip (/dev/video0)"
Det fungerar för mig att prata och höra vad den i andra änden säger till mig och jag ser även bilden från den kameran, men min kamera syns inte för mig eller den jag pratar med.
Finns det någon som har något bra tips på hur jag skall gå vidare?
Webkameran fungerar ej i Skype
Re: Webkameran fungerar ej i Skype
Vilken version kör du av Skype för Linux?
- Gunnar Hjalmarsson
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Här en sida som kan vara behjälplig:
https://wiki.ubuntu.com/SkypeWebCams
@Nemo: Det finns bara en version som fungerar numera: 4.3.
https://wiki.ubuntu.com/SkypeWebCams
@Nemo: Det finns bara en version som fungerar numera: 4.3.
- johanre
- Serveradmin
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Hhhmm, Solen, det *borde* fungera med /dev/video0 . Det är inte så att Cheese är igång samtidigt som du försöker köra Skype? Då kommer Skype inte fungera, Skype har nog lite "nyckor". Jag har tidigare noterat en konflikt i ljudet om jag har igång Spotify samtidigt som Skype. Testade nu, och Skype visar ingen video om Cheese är igång...
Hej Nemo, Gunnar och Johanre!
Tack för era inlägg.
Sidan som du Gunnar tipsade om har jag varit in på och läst ganska ingående.
För det första kan jag konstatera att min Webkamera inte finns med på någon av de tre listorna. Sedan hittade jag även information om det som du påpekade Johanre, att Webkameran inte fungerar i Skype om den är igångsatt innan man går in på Skype. Tyvärr var inte det det enda problemet, för nu har jag testat att gå in i Skype med avstängd Webkamera, men det funkar ändå inte. Det fanns även några tips på sidan, om kommandon man kan testa att köra i ett terminalfönster, som eventuellt kan hjälpa.
Men innan jag vågar testa det vill jag läsa igenom sidan noggrannare.
Hälsningar
Tack för era inlägg.
Sidan som du Gunnar tipsade om har jag varit in på och läst ganska ingående.
För det första kan jag konstatera att min Webkamera inte finns med på någon av de tre listorna. Sedan hittade jag även information om det som du påpekade Johanre, att Webkameran inte fungerar i Skype om den är igångsatt innan man går in på Skype. Tyvärr var inte det det enda problemet, för nu har jag testat att gå in i Skype med avstängd Webkamera, men det funkar ändå inte. Det fanns även några tips på sidan, om kommandon man kan testa att köra i ett terminalfönster, som eventuellt kan hjälpa.
Men innan jag vågar testa det vill jag läsa igenom sidan noggrannare.
Hälsningar