Hej Rune.K! Jag hade inte tänkt lägga mig i denna diskussion (dock för min del inte av den anledning du antar).
Jag är väl att betrakta just som en sådan "ny" medlem som du nämner, skulle jag tro, även om mitt registreringsdatum i forumet här är gammalt som gatan. D.v.s. då jag en gång i tiden prövade på Ubuntu första gången (
Breezy Badger) hittade jag först det internationella forumet för denna distribution, och registrerade mig där. Sedan såg jag att det fanns ett svenskt forum också, och tänkte, äsch, lika bra att jag registrerar mig här också. Efter det har jag dock på det hela taget varit en ytterst slö och passiv Linuxanvändare – minst av allt något mönsterexemplar i gemenskapen – som mest bara kört mina LTS-utgåvor av Ubuntu och inte mycket mer (och det tog för den delen ett tag innan jag kom så långt ens). Det svenska forumet besökte jag över huvud taget knappast alls under de år som gått sedan dess, och lyckade därmed helt missa det du kallar "den Stora Kuppen" såväl som all annan dramatik som tydligen har varit här.
Det som väckte mig ur min slummer (men inte förrän i höstas) var svenska bankers och Finansiell ID-tekniks krigsförklaring mot fria och öppna operativsystem på persondatorer såväl som mobiltelefoner och surfplattor i detta land, och deras plötsliga krav på att Sveriges alla medborgare nu måste köra proprietärt och slutet (antingen på persondator eller på mobil) för att få använda deras BankID. Mina allra första inlägg här postade jag i höstas.
Och där, Rune.K, har du den första anledningen till att jag inte hade tänkt lägga mig i detta: Min slöhet, helt enkelt. För egen del är det fortfarande inte mer än ett enfrågeengagemang jag känner. Efter att jag hade fått upp
handledningen för körning av BankID i datorn via VirtualBox på wikin, så har jag i och för sig ett par gånger hoppat in och försökt hjälpa till lite med andra supportfrågor också. Men den insatsen har varit milt sagt begränsad. Det jag brinner för är försvaret mot bankernas angrepp mot fria och öppna operativsystem i Sverige. Jag har svårt att känna att någon annan fråga skulle kunna vara ens i närheten av samma vikt.
Ett enda IRC-möte har jag varit med på, och där kände jag mig p.g.a. min ovana vid IRC ganska obekvämt till, lyckades t.ex. mer än en gång, medan jag skrev ett svar på något inlägg, missa att andra inlägg gjorts under tiden, så att mitt svar då det väl skickats såg rätt besynnerligt ut.
Men jag föreställer mig att om jag verkligen vill engagera mig i hur LoCot ska skötas då borde jag väl också jag kunna få kläm på IRC – om det nu är den metoden de som driver locot vill använda för sina möten. För det är ju (som väl redan sagts) rimligen de som
gör jobbet som själva måste få bestämma hur det jobbet ska beslutas? (Ganska självklart tycker åtminstone jag.)
"den Stora Kuppen", någonting som ägde rum för åtta år sedan då Ubuntu fortfarande var ganska nytt. Och tydligen är det fortfarande så hårda motsättningar om den händelsen att du finner det påkallat att nämna den vid start av denna din tråd, Rune.K, (som skulle handla om tekniken för LoCo-möten). Detta
trots att jag fått för mig att du själv inte var med då (fast jag kan ju ha fel) och
trots att Gunnar (som du retar dig på nu) väl knappast heller var det. Exakt var skiljelinjerna i denna tydligen bestående konflikt går har jag fortfarande inte fått något riktigt grepp om. Frågor om hur forummoderering ska skötas verkar inta en central roll i det hela, men det verkar för mig som om båda "sidorna" (vilka de nu är) på det hela taget förespråkar en mer aktiv och ingripande forummoderering än jag för egen del funnit idealisk på andra håll. Jag kan dock naturligtvis ha missuppfattat detta. Och då jag varken mig veterligt någonsin själv
blivit modererad, utom på egen begäran, eller känner något större sug att
moderera själv, vare sig här eller någon annanstans, känner jag mig inte särskilt motiverad att lägga mig i den frågan heller. (Kanske är det så att de som använder Ubuntu i Sverige är så internt konfrontationsbenägna generellt att inget Ubuntuforum i Sverige kan fungera alls utan relativt hård moderering, vad vet jag.)
Du säger Rune.K, att det är Gunnars negativa inlägg i tråden som har skrämt iväg folk från den, och inte var han väl särskilt vänlig, men hur vänlig tycker du att du har varit själv?
Du sa att du inte ville se mer än
ett inlägg per medlem i tråden. Fler än så skulle du uppfatta som
"försök till att spamma sönder den tråden". Gunnar svarade då att fler än ett inlägg från honom behövde du inte vara rädd för (inte särskilt vänligt som sagt). Samtidigt förbehöll du dig rätten att själv göra fler inlägg för att
"få svara på direkta frågor". Men då Johanre försökte ställa just direkta frågor till dig, då snäste du av honom med att det var
"motfrågor" och
"fula argumentationsknep".
För mig (som utomstående som sagt) ser det ut som att du gick in i denna tråd
"guns blazing", som man säger på engelska, extremt aggressivt och vildsint förekommande mothugg du ännu inte mött. Om
jag hade velat starta en diskussion om detta ämne då föreställer jag mig för det första att jag hade formulerat trådtiteln annorlunda. "Slopa IRC-mötena" låter ju inte särskilt konstruktivt, tycker du det?
Ersätta dem med
forumet för diskussion och beslut i LoCot, är väl det du vill göra, såvitt jag förstår, och då borde det väl stå i titeln. Viktigare, den inledande posten i tråden skulle jag använda till att så grundligt och sakligt som möjligt genomlysa fördelar och nackdelar med
båda alternativen som jag ville ställa mot varandra i diskussionen. Men även om dina slutord i ditt inledande inlägg är
"det gäller att hålla sej till sakfrågan!", så kan jag inte se att du gjorde det själv i någon högre grad i denna din egen inledning:
- Du började med att som anledning till att avskaffa IRC-mötena hänvisa till att de skulle vara "ett påfund av en enda medlem" (som du uppenbarligen starkt ogillar). Men även om det hade varit sant (vilket det inte verkar vara), så kan det ju aldrig någonsin vara ett sakligt argument att hänvisa till vems "påfund" någonting är, eller vad någon tycker om det. Eller hur?
- Först därefter kommer ett egentligt argument: Du vill att ledningen ska vara synlig och diskutera "vad som är på gång i forumet på ett synligt sätt. (transparent med ett modernt ord)." Detta för att locka nya medlemmar.
Samtidigt säger du att några "nya" medlemmar har engagerat sej trots det. Och så passar du på att säga att de (vi) har styrkan att vara fria från "lik i garderoben från den Stora Kuppen". (Underförstått att andra här har sådana lik i garderoben.) Men hur mycket höll sig det tillägget till sakfrågan?
- Efter detta förtydligar du ditt något vaga argument i föregående punkt med att säga att ett IRC-möte "är alldeles för nördigt för flertalet Ubuntuanvändare". Och anger detta som skäl till att du valde att starta denna diskussionstråd i forumet i stället för att ta upp saken i ett IRC-möte.
- Och till sist så kommer så ovan nämnda regel, som du undantar dig själv från, för att undvika "försök till att spamma sönder" tråden. Och därefter uppmaningen att hålla sig till sakfrågan.
Nu känner jag som sagt inte till bakgrunden till den konflikt som varit och tydligen består, inte heller vad den handlar om egentligen. Jag har i och för sig ytterst svårt att förstå vad intern konflikt inom Ubuntugemenskapen som skulle kunna betyda det minsta smack
nu, då hela Linuxgemenskapen i Sverige är under pågående massivt angrepp från Finansiell ID-Teknik och Sveriges storbanker. Men kanske har du trots det mycket goda skäl att vara just så fientlig, aggressiv och misstänksam mot andra Linuxanvändare som du framstår för mig i denna tråd, Rune.K. Det vet jag inte. Mitt allra första intryck av dig fick jag i höstas i form av den käcka och glada pingvin som är din avatar där du brukar hålla till, och såvitt jag kan se är du också käck och hjälpsam, och gör ett bra jobb, där.
Men om någon skrämt bort
mig från denna diskussion så var det inte Gunnar, utan du själv, Rune.K.
den regeln dig, utan bara andra?) Och då kan jag inte låta bli att känna dina frikostiga angrepp mot Linuxanvändare på detta forum, där du inte brukar hålla till, vina lite om öronen på mig själv också. Visserligen har, som sagt, mitt eget bidrag till supporten varit ytterst marginellt, men ett par gånger gick jag faktiskt själv in i just de långa och utdragna supporttrådar som du nu dömer ut som exempel på usel support.
Och jag måste fråga dig, har du alls
läst de supporttrådar du nu talar om? Man tycker ju att för nästan vem som än verkligen läst de trådarna i sin eländiga och trista helhet så borde det vara ganska uppenbart att orsakerna till att de är så långa och utdragna (och tenderar att leda till klena resultat) nog kanske ligger i annat än dålig support.
Och så säger du:
Rune.K skrev:Du vet vulfgar, att om man inte har något konstruktivt att tillföra i en supporttråd så håller man tyst i den tråden. Tyvärr så har de duktiga supportörerna försvunnit...
Men hur konstruktivt var egentligen
ditt eget enda bidrag till nämnda trådar? Du föreslog utskrift
med Linux Mint, i stället för med Ubuntu, detta
efter att det hade konstaterats att skrivaren funkade lika illa i Windows som i Ubuntu! Borde du inte strängt tagit, Rune.K, enligt den regel du själv nämner nu, ha hållit tyst i tråden? I stället för att i onödan göra den ännu längre än den redan var?

(Hur tänkte du då?) Och hon är för övrigt inte den enda här som verkar måttligt entusiastisk över IRC (såvitt jag uppfattat).
Jag misstänker starkt, Rune.K, att om du hade skruvat ned ditt eget tonläge ett antal steg, och avhållit dig från off topic-utsvävningar från sakfrågan – såsom rörande "den Stora Kuppen", folks "lik i garderoben", uselheten hos utpekade medlemmar vars "påfund" det ena eller andra kan ha varit, uselheten hos
supporten här (!), eller den allmänna uselheten över huvud taget hos hela detta forum där du inte brukar hålla till – då hade nog denna diskussion kunnat ta en helt annan vändning än den nu har gjort.
(För det eventuella fall att någon är intresserad av återföra diskussionen till ämnet kan annars nämnas att Gunnar i annan tråd har bidragit med
info om hur LoCo-möten fungerar nu, såväl som hur man lätt får fullständig information om de möten som varit, inklusive IRC-logg om man vill.)